شهر خبر

کنایه لاوروف به ناتو: بگذارید بجنگند، ما آماده‌ایم!

کنایه لاوروف به ناتو: بگذارید بجنگند، ما آماده‌ایم!

ایسنا نوشت: وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به اظهارات اخیر دبیرکل ناتو مبنی بر اینکه "صلح به معنای توقف درگیری و پذیرش آنچه روسیه دیکته می‌کند، نیست" گفت که اجازه دهید ناتو جنگ کند زیرا روسیه آماده است تا عملیات خود را در اوکراین ادامه دهد.

 ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه در مصاحبه با نشریه آلمانی "ولت ام سونتاگ" بیان کرد: صلح نمی‌تواند به معنای توقف درگیری و پذیرش توافقی که روسیه دیکته می‌کند، باشد. فقط اوکراین می‌تواند شرایطی را که قابل قبول هستند، تعریف کند.

طبق گزارش راشا تودی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دبیرکل ناتو طی یک کنفرانس خبری اظهار کرد: اگر ناتو مجددا از زبان استولتنبرگ بگوید که مخالف توقف درگیری در اوکراین است و قصد جنگ دارد، من در این صورت می‌گویم که بسیار خوب پس اجازه دهید ناتو بجنگد زیرا ما برای آن آماده هستیم. ما مدتهاست که اهداف ناتو را درخصوص اوکراین درک کرده‌ایم؛ اهدافی که سال‌هاست شکل گرفته‌اند.

مقامات در مسکو بارها ایالات متحده و متحدان ناتو را به ارسال تسلیحات به اوکراین و شعله‌ور کردن تنش‌ها با روسیه متهم کرده‌اند. وزیر امور خارجه روسیه همچنین به این موضوع اشاره کرد که غرب با ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف نشان داد که غرب "شرکت‌کننده مستقیمی در این جنگ هیبریدی اعلام شده علیه روسیه است."

این درحالیست که تسلیحات غربی همچنان اوکراین را راضی نگه نداشته و دیروز دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین طی مصاحبه‌ای با یک تلویزیون اوکراینی در این خصوص عنوان داشت: آمریکا و متحدانش باید آنقدر سلاح و مهمات به اوکراین بدهند که به پیروزی منجر شود.

وی تصریح کرد: وقتی پیروز شویم، خواهم گفت که "به اندازه کافی تسلیحات وجود داشت". اگرچه غرب تسلیحات زیادی ارسال می‌کند؛ اما تا زمان پیروزی اوکراین، هیچ چیز کافی نخواهد بود.

پس از آنکه جنگ روسیه-اوکراین آغاز شد، آمریکا و متحدانش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات، تجهیزات و مهمات را طی یک سال گذشته به کی‌یف ارسال کرده‌اند و با این حال اصرار می‌ورزند که این اقدام آن‌ها را تبدیل به طرفی از این جنگ نمی‌کند؛ اما این درحالیست که سرگئی لاوروف، غرب را به "مداخله مستقیم" نه تنها با ارسال تسلیحات بلکه با آموزش نیروهای اوکراینی در خاک انگلیس، آلمان، ایتالیا و جاهای دیگر متهم کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز چند روز گذشته در رابطه با تسلیحات ارسالی به کی‌یف گفت: همزمان با اینکه کی‌یف تسلیحاتش تمام شده و مجبور است برای جایگزینی‌ها آن‌ها از تسلیحات غرب استفاده کند، روسیه به هدف خود رسیده است. اوکراین وقتی که درگیری آغاز شد به صورت گسترده‌ای نظامی بود. همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته یکی از اهداف این عملیات ویژه "غیرنظامی کردن اوکراین" بود و این هدف به صورت دوفاکتو حاصل شده است.

311311