شهر خبر

یک اقتصاددان: مشکل کشور کمبود پول نیست دولت اقتصاد را به شوخی گرفته است

تحلیلگر اقتصادی براین باور که دولت مشکل پول ندارد گفت: مشکل دولت کمبود پول نیست، پول هست. این گزاره هم نیاز به مذاکره و رفع تحریم ندارد. مشکل دولت کمبود ارز و منابع ارزی نیست بلکه مشکل دولت نظام چندنرخی است.

عطا بهرامی تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با «اطلاعات انلاین» درباره نوسانات قیمت ارز گفت: دولت دو گزاره متناقض را بیان می‌کند و به دلیل فهم متناقضی که دارد یا به خاطر ذی‌نفعان از این وضعیت بهره لازم را نمی‌برد و نمی تواند بازار ارز را سامان بدهد.

وی ادامه داد: دولت می‌گوید به اندازه قبل از برجام نفت فروخته و آمار جهانی و اوپک نیز موجود است. قیمت گاز هم افزایش یافته به دلیل اینکه نفت گران شده است. دولت اذعان دارد تحریم را خنثی کرده است. از سوی دیگر می‌گوییم چرا ارز را تک‌نرخی نمی‌کنید؟ وزیر اقتصاد می‌گوید در دوره تحریم نمی‌توان ارز را تک‌نرخی کرد.

بهرامی تصریح کرد: این باید مشخص شود که تحریم وجود دارد یا ندارد؟ دولت به بهانه اینکه تحریم هستیم ارز را چندنرخی کرده و عده‌ای نیز استفاده می‌کنند. متاسفانه نظام چندنرخی ارزی تلاطم است.

این کارشناس با اشاره به مشکل دولت بیان کرد: مشکل دولت کمبود پول نیست، پول هست. این گزاره هم نیاز به مذاکره و رفع تحریم ندارد. مشکل دولت کمبود ارز و منابع ارزی نیست بلکه مشکل دولت نظام چندنرخی است. وقتی در بازار چند نرخ می‌گذارید. بازار تعادل‌گریز است و به تعادل نمی‌رسد و نخواهد رسید.

او در ادامه اظهار کرد: برخی براین باور هستند تثبیت اقتصادی وجود دارد که محال چنین اتفاقی بیفتد. وقتی چند نرخ داشته باشید نمی‌توانید تثبیت کنید. در حال حاضر کدام نرخ را می‌خواهند تثبیت کنند؟ ارز که تثبیت نشود اقتصاد کلان هم تثبیت نمی‌شود. همین آشفتگی وجود خواهد داشت.

 بهرامی بیان کرد: متاسفانه دولت اقتصاد را به شوخی گرفته است. هر چه منابع ارزی دارد صرف کالای اساسی می‌کند. منابع بلوکه شده که آزادشد صرف کالا اساسی شد. کالای اساسی از نظر این دولت چقدر است؟ در زمانیکه تحریم شدید نبودیم نهایتا ۱۳ و نیم میلیارد دلار هزینه کالای اساسی می‌شد که دارو نیز شامل آن می‌شد. در حال حاضر ۳۰ میلیارد دلار فاکتور کردند و هنوز هم عرضه می‌شود. متاسفانه منابع ارزی کشور به اسم کالای اساسی غارت می‌شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه دولت باید چه راهکاری را پیاده کند پاسخ داد: باید ارز را تک نرخی کند. ‌تورم القایی کم می‌شود و زیر ۲۰ درصد خواهد شد. بخاطر ساختار اقتصاد نفتی این میزان تورم وجود خواهد داشت. از یک سو می‌گویند تحریم را خنثی کردیم، از سوی دیگر ارز تک‌نرخی نمی‌شود چون تحریم هستیم. این وسط عده‌ای رانت می‌گیرند، دولت باید تکلیف خود را مشخص کند دولتی که دارد برای مردم یا برای رانتی هاست؟