شهر خبر

شولتز: از پکن می‌خواهیم از نفوذ خود بر روسیه استفاده کند

شولتز: از پکن می‌خواهیم از نفوذ خود بر روسیه استفاده کند

مهر نوشت: صدراعظم آلمان امروز در دیدار با نخست‌وزیر چین گفت: از پکن می‌خواهیم در خصوص جنگ در اوکراین، از نفوذ خود بر روسیه استفاده کند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان امروز سه شنبه در دیدار با «لی کیانگ» (Li Qiang) نخست وزیر چین گفت: از دولت چین می خواهیم در خصوص جنگ در اوکراین، از نفوذ خود بر روسیه استفاده کند.

صدراعظم آلمان در این دیدار گفت: چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل وظیفه بسیار ویژه‌ ای در این باره برعهده دارد.

این در حالیست که «لی کیانگ» نخست وزیر چین امروز در برلین با «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان هم دیدار و گفتگو کرد.

وزارت خارجه چین پیشتر و در سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، طرح ۱۲ بندی خود را برای نحوه پایان‌دادن به جنگ و درگیری‌ها در اوکراین را منتشر کرد.

این «طرح صلح» در وب‌ سایت وزارت خارجه چین منتشر شد.

طرح دولت چین برای پایان جنگ اوکراین منتشر شد+ جزئیات

طرح ۱۲ بندی دولت چین برای حل‌وفصل درگیری‌ها و پایان جنگ در اوکراین به شرح ذیل بود:

پیش از این «ینس استولتنبرگ» گفته بود که چین نظاره گر جنگ روسیه علیه اوکراین است و منتظر است تا مسکو در جنگ پیروز شود تا پس از آن گام های راهبردی بردارد.

چین و روسیه در سال های اخیر تحت دکترین اتحاد در برابر غرب به هم نزدیک شده‌ اند. چین عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم نکرده و آشکارا نیز حمایت نکرده و در عین حال تلاش کرده روابط خود را با مسکو تقویت کند. همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره ای موارد بسیار متمرکز است.

310310