شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما

یکه تازی بهرام افشاری و عقب ماندن هومن سیدی

یکه تازی بهرام افشاری و عقب ماندن هومن سیدی

با نگاهی به میزان فروش فیلم‌های سینمایی در سه ماهه گذشته و در مجموع، «فسیل» با مخاطب ۴ میلیونی و فروش ۱۸۴ میلیارد تومانی در جایگاه اول فروش سینما قرار دارد.

با قیمت بلیت ۴۵ هزارتومانی، سینمای ایران در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ و با اکران ۲۰ فیلم، در مجموع فروشی حدود ۱۲۱ میلیارد تومان با سه میلیون و ۷۲۵ هزار مخاطب را تجربه کرد و اینگونه پرونده اکران فیلم در بهار بسته شد. این وضعیت امسال یعنی در سال ۱۴۰۲ با قیمت بلیت ۶۰ هزار تومانی با اکران ۱۸ فیلم سینمایی کمی متفاوت‌تر است.

تا کنون سینما حدود ۲۷۱ میلیارد تومان را برای گیشه خود ثبت کرده که ۱۸۴ میلیارد تومان از این میزان فروش، به فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی تعلق دارد. فیلمی که رکورد پرفروش‌ترین سینمایی را به نام خود ثبت کرده است. علاوه بر این سینما در فصلی که گذشت میزبان ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب بود. که این میزان نشان از رشد دو برابری مخاطبان می‌داد.

این سه ماه فروش کل فصل بهار از فروش کل سال ۹۷ که برابر با ۲۵۰ میلیارد تومان بوده، بیشتر است البته نباید موضوع قیمت بلیت سینما را نادیده گرفت که نسبت به آن زمان رشد تقریبا سه برابری داشته است؛ اما به طور کلی وقتی وضعیت تعداد مخاطبانی که در سالن‌های سینما حضور یافتند را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این روند مخصوصا پس از گذشتن از دوران کرونا صعودی بوده است.

در ادامه به بررسی میزان فروش فیلم‌ها به ترتیب، در فصلی که گذشت را بررسی می‌کنیم. فیلم «فسیل» به کارگردانی کریم امینی، با فروش ۱۸۵ میلیارد تومانی، در جایگاه اول، فیلم «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور، با فروش ۱۶ میلیارد تومانی، در جایگاه دوم ، فیلم «آهنگ دو نفره» به کارگردانی آرزو ارزانش، با فروش ۱۴ میلیارد تومانی، در جایگاه سوم، فیلم «شهرت هرت» به کارگردانی کریم امینی، با فروش ۱۱ میلیارد تومانی، در جایگاه چهارم، فیلم «عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی، با فروش ۱۰ میلیارد تومانی، در جایگاه پنجم، فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، با فروش ۱۰ میلیارد تومانی، در جایگاه ششم، فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی، با فروش ۷ میلیارد تومانی، در جایگاه هفتم، فیلم «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی، با فروش ۴ میلیارد تومانی، در جایگاه هشتم، فیلم «بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان، با فروش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی، در جایگاه نهم و فیلم «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، با فروش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی، در جایگاه دهم نشستند.

پس از آن هم فیلم‌های«مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی، با فروش ۲ میلیارد و ۲۵۴ میلیون تومانی، فیلم «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی، با فروش ۲ میلیارد و ۲۵۸ میلیون تومانی، فیلم «یقه سفیدها» به کارگردانی شهرام مسلخی، با فروش ۲ میلیارد تومانی، فیلم «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی، با فروش ۶۲۵ میلیون تومانی، فیلم «تصور» به کارگردانی علی بهراد، با فروش ۵۱۰ میلیون تومانی، فیلم «بچه‌های طوفان» به کارگردانی صادق صادق دقیقی، با فروش ۳۲ میلیون تومانی، فیلم «ارثیه فامیلی» به کارگردانی حامد رضی، با فروش ۲۵ میلیون تومانی و فیلم «معجزه عشق» با فروش ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی به ترتیب جایگاه یازدهم تا هجدهم را به خود اختصاص دادند.

داستان «فسیل» روایت سه فرد با بازی بهرام افشاری، خواننده پیش از انقلاب با نام اسی عمویی، هادی کاظمی و ایمان صفا است که پیش از انقلاب خواننده، نوازنده و ترانه سرا هستند که در میان موسیقی‌هایشان به داس و چکش اشاره می‌کنند و در این بین با انقلاب و اتفاقات بعد از آن دست و پنجه نرم می‌کننده و هر یک بعد از انقلاب یک مسیری را در پیش می‌گیرد. این فیلم از زمان اکران خود تا کنون که تقریبا سه ماه می‌گذرد، لقب پرفروش‌ترین فیلم سینمایی ایران را به نام خود ثبت کرده است. این فیلم همچنین ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب را به سینما آورده است.

رتبه دوم جدول پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در اختیار «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی با مجموع فروش بیش از ۷۷ میلیارد تومان و رتبه سوم در دست «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی است. در پنج سال گذشته هم «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داوودی عنوان پرفروش‌ترین فیلم را با رقم فروشی معادل ۳۸ میلیارد تومان به دست آورده است.

البته بررسی فیلم‌های سینمایی ۴ دهه اخیر نشان می‌دهد که همچنان بهرام افشاری به رکورد فروش فیلم‌های جمشید هاشم پور از جمله «عقاب‌ها»، «قافله» و «افعی» نرسیده است.

«عقاب‌ها» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان و بازی جمشید هاشم‌پور محصول سال ۶۳ بود و در مرداد سال ۶۴ اکران شد. این فیلم موفق شد که ۳ میلیون و ۲۴۶ هزار مخاطب را به سینما بکشاند. اگر کف قیمت بلیت سینمادر حال حاضر را ۴۵ هزار تومان در نظر بگیریم، عقاب ها در آن سال به پول امروز ۱۴۶ میلیارد تومان فروخته است. چیزی در حدود ۱۴ میلیارد تومان بیشتر از «فسیل».

فیلم سینمایی «قافله» به کارگردانی مجید جوانمرد نیز که جمشید هاشم‌پور در آن نقش سروان یوسف پیر بلوچ را بازی می‌کرد. سال ۷۱ اکران شد و ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب را جذب کرد که به پول امروز ۲۳۴ میلیارد تومان فروش داشته است.

اما در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی بعد از انقلاب با بازی جمشید هاشم‌پور، «افعی» قرار دارد. فیلمی به کارگردانی محمدرضا اعلامی که در سال ۷۱ موفق شد بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار بلیت بفروشد. این عدد با حساب هر بلیت ۴۵ هزار تومانی، در آن روزگار فروش ۲۴۳ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است.

یکه تازی بهرام افشاری و عقب ماندن هومن سیدی

فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی یکی از فیلم‌های پر بحث در ماه‌های اخیر بود، فیلمی که در مهرماه یک هفته اکران شد و برای آنکه خیلی مورد نقد منتقدان قرار نگیرد و ابتدا سر و صدایش در اسکار باشد به گفته عوامل سازنده بلیت‌های محدودی را به فروش رساند البته همان زمان خبرگزاری ایلنا این ادعا را در گزارشی منتشر کرد. شش ماه گذشت و طی اتفاقی که دلیل آن مشخص نشده، این فیلم سینمایی لو رفت و در دسترس عموم قرار گرفت.

به همین دلیل سازمان سینمایی و عوامل سازنده تصمیم گرفتند این فیلم را ۲۶ فروردین در سینماها اکران کنند. اکران این فیلم ۲۶ فروردین آغاز شد و تنها در ۲۴ ساعت توانست ۷ هزار و ۶۷۵ مخاطب را به سینما بیاورد، این فیلم کار فروش را خوب آغاز کرد، اما در ادامه تنها توانست 7 میلیارد تومان فروش داشته باشد که قطعا یکی از دلایل آن لو رفتن فیلم و مشاهده نسخه غیر قانونی آن از سوی مخاطبان است.

۵۷۲۴۵