شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##بعضی#مشاغل#کارتخوان#ندارند

بعضی مشاغل کارتخوان ندارند

بعضی مشاغل کارتخوان ندارند
 مشاغل صنفی الزام استفاده از کارتخوان را ندارند/ طرح عدالت مالیاتی باید اجرا شود

اقتصادآنلاین: نخستین نشست خبری حسین طاهرمحمدی رئیس اتاق اصناف ایران امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ به مناسبت قرار گرفتن در آستانه روز ملی اصناف و اعلام برنامه‌های هیات رئیسه دوره هشتم اتاق اصناف ایران برگزار شد.

طاهرمحمدی در این نشست گفت: در روز یکم تیر، در نشستی با اعضای هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران ضمن گرامیداشت این روز فرخنده و تقدیر از بزرگان اصناف و شهدای اصناف سند راهبردی اصناف را تببین خواهیم کرد و همچنین گزارشی ابتدایی از شروع برنامه‌های دوره هشتم اتاق اصناف ایران ارائه خواهد شد.

وی افزود: بیش از سه میلیون واحد صنفی در کشور داریم که تحت نظارت غریب بر ۸ هزار اتحادیه و حدود ۴۰۰ اتاق اصناف در شهرستان‌های کشور در حال فعالیت هستند و به موجب قانون نظام صنفی برای اتاق‌ها و اتحادیه‌های اصناف تکالیف و وظایفی معین شده است که شاهدیم در این زمینه اهتمام لازم را دارند.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به انتخابات اصناف گفت: از ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ هیات رئیسه جدید اتاق اصناف ایران فعالیت خود را آغاز کرده است. ما این مسئولیت را در برهه خاصی بر عهده گرفتیم که تقریبا هم زمان با فصل مالیاتی و روز ملی اصناف است.

طاهرمحمدی گفت: بخش خصوصی مستقل برای دولت و مجلس اهمیت دارد. از رسانه‌ها می‌خواهیم که نسبت به استقلال بخش خصوصی حساسیت داشته باشند. به اعتقاد ما وضعیت موجود با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی دارد اما تلاش خود را خواهیم کرد.

وی بیان کرد: شفاف‌سازی و قانونمندی از اهم مواردی است که در تصیممات هیات رئیسه اتاق اصناف ایران اثرگذاری خواهد داشت. لذا در نخستین اقدام، در نظر داریم تمام مصوبات اتاق اصناف ایران به هیات نمایندگان اصناف ارسال شود. این کاری است که پیش این به دقت انجام نشده است.

رئیس اتاق اصناف ایران دومین اقدام را ارتباط مستمر با رسانه‌ها بر شمرد و گفت: اخبار بسیاری مهمی در رابطه با معیشت مردم داریم. رسانه‌های منتقد نزدیک‌ترین داوران ما هستند. از شما می‌خواهیم که چراغ راه ما باشید و افق دیدمان را روشن کنید تا ضریب خطای ما کمتری شود و آنچنان که شایسته اصناف است رفتار کنیم. البته رسانه‌های زرد و برخی جریان‌های وابسته تمایل دارند منافع شخصی خود را در هر شرایطی تامین کنند. آنها می‌خواهند سه میلیون واحد صنفی آسیب ببینند اما منفعت خود را دنبال کنند. حتی در بحث مالیات نیز تنش هایی ایجاد کردند که با درایت قوای سه گانه توانستیم امیدواریم شاهد اثرات خوبی باشیم.

طاهرمحمدی گفت: ما پای وعده‌های انتخاباتی خود ایستاده‌ایم حتی اگر در این راه سختی‌های زیادی را متحمل شویم. آموزش و توانمندسازی اصناف از اولیت‌های دیگر ما است. با توجه به سوابق عملی و اجرایی که در چندین سال گذشته داشته‌ایم امیدواریم دگرگونی اصنافی در این حوزه داشته باشیم.

اصلاح ساختارهای در حوزه بازرسی از برنامه‌ها است

رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص بازرسی‌های صنفی اظهار کرد: اصلاح ساختارها در بازرسی، هوشمندسازی بازرسی، بازرسی از کسب و کارهای مجازی و تمرکز بازرسی‌ها را مد نظر داریم. امروز نهادهای مختلفی از اتحادیه و اتاق‌های اصناف، اماکن، اداره بهداشت، حسب مورد دامپزشکی و … هر کدام بازرسی هایی از واحدهای صنفی دارند این تعدد بازرسی‌ها آسیب هایی به واحدهای صنفی رسانده است. ما به دنبال روش‌های کارشناسی شده ضمن حفظ صلاحیت قانونی دستگاه‌ها و ایجاد روشی برای تمرکز بازرسی‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: پیگیری دغدغه‌های جامعه صنفی به ویژه در خصوص تولید با توجه به منویان مقام معظم رهبری در چند سال اخیر و امسال، مورد تاکید ما است.

طاهرمحمدی بیان کرد: معقدیم بین گرانی و گران فروشی تمایز قائل باشیم. گرانی تامین تولید و عرضه یک بحث است و گران فروشی از تخلاف صنفی است که باید مورد برخورد قانونی قرار گیرد.

اصلاح قانون نظام صنفی را در برنامه داریم

رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه به اصلاح قانون نظام صنفی پرداخت و گفت: با جدیت اصلاح قانون نظام صنفی را پیگیری خواهیم کرد. کمیته اصلاح قانون نظام صنفی در همین مدت کوتاه در اتاق اصناف ایران تشکیل دادیم و با نظرخواهی جامعه صنفی کشور اصلاح این قانون را پیش خواهیم گرفت. در این بین نظرات ۱۶۵ عضو هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران که از تمامی استان‌های کشور با برگزاری انتخابات به عضویت این اجلاس درآمده‌اند بهره خواهیم برد.

مجری قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار هستیم

طاهرمحمدی به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نیز اشاره کرد و افزود: اصناف تابع قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار هستیم اما می‌گویم‌ای کاش هم زمان با این قانون، قانون نظام صنفی نیز اصلاح شده بود. با این حال تمام تلاش خود را می‌کنیم که این قانون اجرایی شود. هرچند هر قانونی نقاط قوت و ضعفی دارد. ما در فرآیندهای اجرای این قانون با چالش‌ها و اشکالاتی روبه‌رو هستیم که با تدبیر مسئولان، این موانع را نیز به حداقل می‌رسانیم.

وی تاکید کرد: اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف ماموریت‌های متعددی را به موجب قانون نظام صنفی بر دوش دارند اما از نظر منابع مالی پایدار و مستمر آنچنان که در خور و شایسته وظایف و ماموریت آنها است، منابع مالی ندارند. لذا یکی از برنامه‌های اتاق اصناف ایران این است که پیشنهاداتی به مجلس محترم و دولت محترم در چارچوب قانون ارائه بدهیم و چنانچه بتوان از برنامه هفتم نیز استفاده کنیم تا منابع مالی پایدار و جدیدی را تعریف کنیم و حتی آنچه در سایر قوانین برای بخش خصوصی دیده شده است را برای اصناف مطالبه کنیم که در این صورت شاهد رشد و پیشرفت تشکل‌های صنفی در راستای اجرای ماموریت‌ها و تکالیفشان هستیم.

از تبصره ۷ ماده ۷۲ ق.ن.ص تامین مالی نشد

رئیس اتاق اصناف ایران به تبصره ۷ ماده ۷۲ قانون نظام صنفی نیز اشاره و اظهار کرد: آنچنان که باید منابع مالی اتاق اصناف ایران تامین نشد و تشکل‌های صنفی حتی در شرایط بسیار سخت مواجهه با کرونا با دستان خالی به نظارت بر بازار پرداخت و بازرسان صنفی به طور میدانی در اوج شدت این بیماری منحوس به انجام وظایفشان در همکاری با دولت پرداختند. ما این اقدامات و ایثارگری‌ها را باید به طور ویژه در نظر بگیریم. این چنین کارهایی بسیار ارزشمند است. کسبه علی رغم اینکه واحدهای صنفی خود را تامین کردند با لبیک به مقام معظم رهبری، در قالب کمک‌های مومنانه، حمایت‌های زیادی از بیمارستان‌ها کردند و معیشت افراد ضعیف تر را تامین کردند. این در حالی بود که مغازه‌های خود را تعطیل کرده و هزینه‌های جاری مغازه مثل حقوق کارگران صنفی را تامین کردند.

استفاده شایسته از نخبگان خواهیم داشت

طاهرمحمدی در خصوص استفاده از نخبگان گفت: ما از نخبگان و با تجربه‌های صنفی و نخبگان دانشگاهی استفاده شایسته‌ای خواهیم کرد که این امر، مورد تاکید مقام معظم رهبری هستند. لازم است که از آنها که فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند استفاده بهینه‌ای در اصناف داشته باشیم.

رئیس اتاق اصتاف ایران گفت: امید داریم که با تلاش شما رسانه‌ها و همت بیش از پیش دولت مردمی جناب آقای رئیسی، آینده خوبی را برای فعالان رسانه‌ای کشور فراهم کنیم و شاهد دست آوردهای خوبی برای اصناف باشیم.

رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه نشست در پاسخ به سوالات مالیاتی خبرنگاران اظهار کرد: با همکاری وزیر اقتصاد و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جلسات مستمر درباره مالیات اصناف برگزار شده و در این جلسات درباره ابهام و اشکالات مالیاتی بحث و بررسی‌های خوبی انجام شده است. تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه از پیشنهادهای ما در این زمینه بوده است.

طاهرمحمدی درباره اعتراض‌هایی به مالیات‌های صنفی بیان کرد: تکلیف قانونی هر فعال اقتصادی پرداخت مالیات است و کسبه هم اعتقاد دارند که باید مالیات خود را پرداخت کنند. از نگاه قوانین بالادستی با سایر حرف صنفی رئیس سازمان امور مالیاتی تعداد واحدهای مشمول پرداخت را ۴ میلیون واحد اعلام کرده است.

وی گفت: برای آن دسته از افرادی که امکان استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ را نداشتند توانستیم شرایطی فراهم کنیم که استفاده حداکثری از تبصره ماده ۱۰۰ فراهم شود.

 رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص استفاده از دستگاه‌های پز نیز گفت: همه مشاغل صنفی الزام استفاده از کارتخوان را ندارند. پس طرح عدالت مالیاتی باید اجرا شود و مالیات را بپردازند.

وی اظهار کرد: باید بدانیم که کارت خوان بدون هویت در کشور وجود ندارد و اگر از کارت خوان دیگری هم استفاده کنند باید مالیات آن را پرداخت کنند. بنابراین با شرایط قانونی که وجود دارد فرار از مالیات بسیار کم است.

طاهرمحمدی تصریح کرد: کسبه و اصناف محل کسب شان مشخص است و امین مردم هستند و در تعیین مالیات اصناف و بازاریان باید قانون مداری عدل و انصاف دنبال شود.

رئیس اتاق اصناف ایران در پایان روز ملی اصناف را پیشاپیش به جامعه صنفی تبریک گفت.