شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#قبال#واشنگتن

«مودی» قبل از عزیمت به واشنگتن: در قبال جنگ اوکراین بی‌طرف نیستیم

«مودی» قبل از عزیمت به واشنگتن: در قبال جنگ اوکراین بی‌طرف نیستیم

ایرنا نوشت: نارندرا مودی که امروز(سه شنبه) سفرش به واشنگتن را آغاز کرده است، پیش از انجام این سفر در گفت و گو با رسانه‌ آمریکایی وال استریت ژورنال گفت: برخی ها می گویند که هند موضع بی طرف در قبال جنگ اوکراین دارد اما ما در این زمینه بی طرف نیستم بلکه طرفدار صلح هستیم.

نارندرا مودی نخست وزیر هند که به آمریکا سفر کرده است در گفت و گو با وال استریت ژورنال، با اشاره به انتقاد از موضع این کشور در قبال روسیه گفت: فکر می کنم موقعیت هند در تمام جهان به خوبی شناخته و درک شده است، جهان اطمینان کامل دارد که مهمترین اولویت هند صلح است. همه کشورها باید به قوانین بین المللی و حاکمیت دیگر کشورها احترام بگذارند و اختلافات باید با دیپلماسی و گفت و گو حل شود نه جنگ.

به گزارش ایرنا، مودی برای جلب نظر واشنگتن ، بطور غیر مستقیم و خیلی ظریف، روسیه را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: "همه کشورها باید به قوانین بین المللی و حاکمیت دیگر کشورها احترام بگذارند." این جمله مودی می تواند به نوعی انتقاد از تصرف بخشی از خاک اوکراین توسط روسیه قلمداد شود.

به گزارش وال استریت ژورنال ، مودی با اشاره به این که چندین بار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین صحبت کرده است، اظهار داشت در حاشیه نشست گروه هفت در ژاپن که ماه گذشته برگزار شد با زلنسکی صحبت کرده است.

وی گفت: هند هر کاری که بتواند انجام خواهد داد و از همه تلاش‌های واقعی برای پایان دادن به درگیری و تضمین صلح و ثبات پایدار در جهان حمایت می‌کند.

مودی بسیاری از مشکلات جهان مانند تروریسم، جنگ های نیابتی و توسعه طلبی را با شکست نهادهای جهانی ایجاد شده در دوران جنگ سرد مرتبط دانست و گفت: گروه های کوچکتر و منطقه ای در خلاء ظهور کرده اند و نهادهای جهانی مانند سازمان ملل باید تغییر کنند.

نخست‌ وزیر هند، در مصاحبه‌ای یک ساعته با وال استریت ژورنال که پیش از حرکت به سوی واشنگتن در اقامتگاه رسمی او در دهلی نو صورت گرفت، گفت: اعتماد بی‌سابقه‌ای بین رهبران آمریکا و هند وجود دارد و روابط بین دهلی نو و واشنگتن قوی تر و عمیق تر از همیشه است.

مودی خواستار تغییر سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی شد تا اولویت‌های کشورهای کمتر توسعه‌یافته جهان را بهتر منعکس کنند و تاکید کرد این اولویت ها از اثرات تغییرات آب و هوایی گرفته تا کاهش بدهی متغیر هستند.

وی افزود: هند سزاوار نقش و نقشی بسیار بالاتر، عمیق تر و گسترده تر در معادلات جهان است. ما هند را جایگزین هیچ کشوری نمی‌دانیم اما این روند را به‌عنوان تلاش هند برای دستیابی به جایگاه واقعی خود در جهان می‌بینیم. جهان امروز بیش از هر زمان دیگری به هم پیوسته و وابسته است و برای ایجاد انعطاف‌پذیری، باید تنوع بیشتری در زنجیره‌های تامین وجود داشته باشد.

مودی درباره روابط هند با چین که در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای پرتنش شده و با تعمیق رقابت‌های نظامی و اقتصادی پیش می رود، گفت: برای روابط عادی دوجانبه با چین، صلح و آرامش در مناطق مرزی ضروری است. ما اعتقاد اساسی به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، رعایت حاکمیت قانون و حل مسالمت آمیز چالش‌ها و اختلافات داریم. در عین حال، هند کاملاً آماده و متعهد است تا از حاکمیت خود در سراسر مرزهایش محافظت کند.

این نخستین سفر رسمی مودی به آمریکا و سومین سفر نخست وزیر هند به این کشور است و این دیدار دیپلماتیک همزمان با ریاست هند بر گروه ۲۰ رویداد مهمی به شمار می آید.

مجموع تجارت میان دو کشور هند و آمریکا در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۱۹۱ میلیارد دلار رسید و هند به بزرگترین شریک تجاری آمریکا تبدیل شد، از سوی دیگر آمریکا یکی از پنج مقصد برتر برای سرمایه گذاری از سوی هند و سومین منبع بزرگ سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آن کشور است.

در عین حال، هند روابط نزدیکی با روسیه دارد که هنوز حدود ۵۰ درصد از تجهیزات نظامی این کشور از جمله تسلیحات، مهمات، تانک ها، جنگنده های جت و سامانه های دفاع هوایی اس-۴۰۰ را تامین می کند.

واشنگتن به هند فشار آورده است تا وابستگی خود را به مسکو برای تسلیحات کاهش دهد و برخی در ایالات متحده از دولت مودی به دلیل عدم اتخاذ موضع قاطعانه تر در برابر تهاجم روسیه به اوکراین انتقاد کرده اند، هند از تایید محکومیت روسیه برای تهاجم به اوکراین، در رای گیری های سازمان ملل خودداری کرده است.

310310