شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#جدید#وزیر جدید#رای اعتماد

مجلس تامین امنیت غذایی کشور را به نیکبخت سپرد

وزیر جدید جهاد کشاورزی با وعده مبارزه با جریان‌های فاسد و همچنین تامین امنیت غذایی در کشور از نمایندگان مردم در مجلس رای اعتماد گرفت.

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، در جلسه علنی امروز سه‌شنبه، 30 خرداد ماه مجلس شورای اسلامی، صلاحیت و برنامه‌های محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهدی عیسی‌زاده در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در مخالفت با برنامه‌های وی گفت: ما امروز برای بزرگترین نهادی که در سفره مردم تأثیر می‌گذارد تصمیم‌گیری می‌کنیم.

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با برنامه‌های وی گفت: آیا سیاست شما مانند سیاست‌های وزرای قبل است؟ در این رابطه باید ارتقای سطح معیشت و درآمد عشایر و روستاییان و کشاورزان و همچنین تأمین زیرساخت‌های مناسب تولید و جلوگیری از خرد شدن زمین‌های کشاورزی مدنظر قرار می‌گرفت.

علیرضا پاک‌فطرت هم به عنوان مخالف حضور وی در وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: موضوع امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی در دنیا موضوع مهمی است و باید امنیت غذایی به بهترین شکل تأمین شود. سؤال این است که وزیر جهاد کشاورزی چه طور می‌خواهد در این عرصه تحول ایجاد کند؟ برنامه شما برای ایجاد رضایتمندی کشاورزان و دامداران چیست؟ آیا قول می‌دهید امنیت غذایی برای کشور تأمین شود؟ همچنین برنامه شما برای تولید محصول ارزان‌تر و عرضه آن به مردم چیست؟

مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد هم در مخالفت با وی گفت: به گمان بنده انتخاب ایشان براساس نوستالژی جهاد سازندگی صورت گرفته است و وزیر قبلی جهاد کشاورزی هم با همین ایده انتخاب شد و این تجربه نامطمئن در مورد وزیر پیشنهادی جدید در حال تکرار است.

قدرت‌الله حمزه شلمزاری اما در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم وزیر پیشنهادی این است که خود روستازاده است و فعالیت خود را در عرصه مدیریتی از محروم‌ترین نقاط کشور آغاز کرده و به صورت پلکانی بالا آمده است.

علی‌اکبر بسطامی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است، مردی است که در کنار همرزمان خود به دنبال ترویج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم بوده است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار است.

مجتبی یوسفی نماینده اهواز هم در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نیکبخت 35 سال در جهاد کشاورزی به عنوان کارشناس، پله به پله فعالیت خود را آغاز کرده و با سفارش این و آن ارتقاء پیدا نکرده است.

محمدجواد عسکری نماینده مردم داراب هم در موافقت با برنامه های نیکبخت گفت: کشاورزی محور توسعه و امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است؛ این بخش دارای 4 و نیم میلیون بهره بردار است و 25 درصد به اقتصاد ملی کشور کمک می کند و با کمترین سرمایه گذاری 3 برابر صنعت بازدهی دارد و 35 درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است، بنابراین باید کسی آن را اداره کند که تلفیقی از دانش آکادمی و اجرا داشته باشد و در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی حرفی برای گفتن داشته باشد.

در همین حال محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی نیز در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی بر وزارتخانه جهاد کشاورزی، گفت: سال‌هاست که رهبر فرزانه انقلاب در خصوص خودکفایی محصولات اساسی توصیه‌های جدی می‌فرمایند اما آمار و اطلاعات حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی است.  

نیکبخت افزود: تولید تصادفی و بی‌برنامه نمی تواند ضامن امنیت غذایی پایدار باشد ضمن آن که فقط در همین 6 سال اخیر، درصد خودکفایی برای گندم 25 درصد، برنج 22 درصد، شکر 54 درصد و جو 31 درصد است و به عبارتی گاهی خودکفا و گاهی واردکننده بزرگ بوده‌ایم و شرمنده‌ام که بگویم در حال حاضر درصد خودکفایی در روغن و ذرت دانه‌‌ای کمتر از 10 درصد است و دسترسی به امنیت غذایی پایدار با روش‌های رایج گذشته امکان‌پذیر نیست.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی ایران نیاز به یک بازنگری عمیق و طرح تحول‌زا دارد، مطرح کرد: من و همکارانم برای خودکفایی در محصولات اساسی برنامه داریم.

نیکبخت با اشاره به مهمترین برنامه‌های خود برای تولید پایدار و بهره‌ور افزود: این برنامه‌ای است تحت عنوان حمایت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از تولیدکنندگان، اولین بخش این برنامه تأمین به موقع و باکیفیت و مقرون به صرفه نهاده‌ها است. این در حالی است که همه ما معتقدیم تولیدکننده نباید به غیر از دغدغه تولید، نگران تأمین مواد اولیه خود باشد اما امروز به جرأت می‌توان گفت تولید محصولات کشاورزی در ایران در شرایط بسیار کم نهاده و حتی بد نهاده است و بخش قابل ملاحظه‌ای خلأ عملکرد و بهره‌وری پایین مربوط به همین مسئله است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: اینجانب به شما عزیزان قول می‌دهم که با بهره‌گیری از همه امکانات بخش‌های دولتی و با محوریت بخش خصوصی و تشکل‌ها و برنامه‌ای دقیق نظام تأمین و توزیع نهاده‌ها را ساماندهی کند. همچنین با رانت و به ویژه انحصاری شدن مواد اولیه تولید مبارزه خواهم کرد. حمایت‌های قیمتی مناسب با واقعیت‌های کشاورزی کشور داشته باشند.

وی به جهت گیری چهارم برنامه های خود اشاره کرد و افزود: جهت گیری چهارم یعنی ریل گذاری برای آینده کشاورزی ایران، در این جهت گیری تلاش کردم در چند حوزه مختلف ریل گذاری داشته باشم، ابتدا راه اندازی شهرک های نوآوری بذر است که با حداکثر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نخبگان علمی و توانمند کشور و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می شود که ضمن دستیابی به فناوری های موجود و خودکفایی، زیست بوم فناوری شکل خواهد گرفت که با توجه به شرایط مختلف، ایران را به قطب تولید بذر تبدیل خواهد کرد.

نیکبخت اضافه کرد: دومین ریل گذاری بنده راه اندازی نهضت تولید، خوراک دام و پسماندها است و سومین ریل گذاری ایجاد شرکت های حرفه ای خدمات کشاورزی است. پیش بینی می شود به دلیل افزایش هزینه های تولید در سال های آینده ممکن است مالکین اراضی کشاورزی قادر به تولید نباشند لذا یکی از برنامه های بنده ایجاد شرکت های خدمات فنی کشاورزی است که با تشکیل آن ها به واسطه حضور نخبگان کشاورزی و حمایت دولت در زمینه اشتغال نیروهای جوان ایجاد می شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: به شما خواهران و برادران عزیز قول می دهم با جریان های فساد به شدت مبارزه کنم. رهبر فرزانه انقلاب فرمودند دستگاه کشاورزی برای ما بسیار مهم است، زیرا امنیت غذایی برای کشور بزرگی مثل ایران پرجمعیت و دارای اهداف بلند، بسیار مهم است، بنابراین فرد انتخابی مسئولیت خطیری را برعهده خواهد گرفت که تامین امنیت غذایی و رضایت مردم نیازمند مدیریت و تلاش و مدیریت او و همکارانش می باشد.

در نهایت نسبت به رای اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی در صحن علنی رای گیری شد و دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست نتیجه رأی نمایندگان به وزیر پیشنهادی را قرائت کرد که براساس آن نمایندگان مجلس با 198 رأی موافق،  40 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع و بدون رأی باطله از مجموع  248 نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه جهاد کشاورزی را به نیکبخت سپردند.