شهر خبر

موافقان « وزیر پیشنهادی» جهاد کشاورزی چه گفتند/ «نیکبخت» کارشناسی تمام عیار در حوزه کشاورزی است

موافقان « وزیر پیشنهادی» جهاد کشاورزی چه گفتند/ «نیکبخت» کارشناسی تمام عیار در حوزه کشاورزی است

ایسنا نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت محمد علی نیکبخت را به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستور کار امروز؛ سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ صحن علنی مجلس قراردادند.

سید ابراهیم رییسی ، رییس جمهور هفته گذشته در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

بنابر آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت که با حضور در جلسه رای اعتماد از وزیر پیشنهادی دفاع کند اما محمد مخبر معاون اول رییس جمهور به همراه تعدادی از اعضای کابینه در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی کشاورزی حضور پیدا کردند.

رییس‌جمهور که یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ برای تقدیم برنامه هفتم توسعه به مجلس رفته بود در پایان سخنان خود در دفاع از این برنامه، اشاره‌ای هم به معرفی نیکبخت کرده و درباره او گفته بود: معرفی نیکبخت بعد از بررسی‌های بسیاری بود که انجام دادم و به نتیجه رسیدم وی صلاحیت عملی و علمی دارد. او خاک جهاد را در شهرهای دور خورده است و توان اداره وزارت جهاد کشاورزی دارد و من او را شایسته این سمت می‌دانم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سوابق محمدعلی نیکبخت است. پیش از این سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بود که فروردین ۱۴۰۲ با توجه به ارزیابی‌های سال گذشته از سوی دولت برکنار و سیدمحمد آقامیری به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد.

حمزه شلمزاری: «نیکبخت» مشکلات حوزه کشاورزی را به خوبی می‌داند

نماینده فارسان در مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت روستازاده است و مشکلات حوزه جهاد کشاورزی را به خوبی درک می کند.

قدرت الله حمزه شلمزاری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی گفت: از جمله ویژگی های ایشان این است که خودشان روستازاده هستند و از بدنه جهاد کشاورزی می باشد و مشکلات جهاد کشاورزی را می داند و به خوبی درک می کند.

وی با بیان اینکه نیکبخت فردی متعهد و متخصص هستند، گفت: ایشان انصافا مسائل و مشکلات جهاد کشاورزی را به خوبی درک کرده اند و برنامه های خوبی هم برای حل مشکلات این حوزه دارد. همچنین تعامل خوبی نیز با نمایندگان مجلس دارد.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه گفت: یکی از ویژگی های دیگر نیکبخت این است که مدیریت خود را از محروم ترین نقاط کشور شروع کرده و به صورت پلکانی بالا آمده است. در اکثریت مدیریت هایی که داشته به شهادت نظر کارشناسان ایشان شخص موفقی در پست های مختلف بوده است. همچنین از بدنه جهاد کشاورزی است.

حمزه شلمزاری در خصوص برنامه وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی عنوان کرد: احیای مدیریت جهادی در وزارتخانه و رفع زمینه های فساد در آن به خصوص در موضوع واگذاری و تغییر کاربری اراضی از جمله برنامه های ایشان است. دومین برنامه ایشان واگذاری تمامی امور تصدی گرانه به بخش خصوصی و تعاونی ها طی فرآیند شفاف و با اولویت تشکل های فراگیر کشاورزان، روستائیان و عشایر است. همچنین اصلاح و یکپارچگی ساختار شرکت های دولتی بخش کشاورزی و تبدیل آنها از شرکت های واردات محور به شرکت های توسعه ای از دیگر برنامه های نیکبخت است.

وی افزود: اجرای وظایف قانونی وزارتخانه در حوزه توسعه روستائی و بهبود امور عشایر و همچنین استفاده از جوانان انقلابی برای تحول جهادی در اقتصاد روستا و مناطق عشایری از دیگر برنامه های ایشان است. توجه جدی به گسترش و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز یکی دیگر از برنامه های مد نظر نیکبخت است.

بسطامی: «نیکبخت» مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی است

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار بوده و به مسائل اجرایی کشور تسلط دارد.

علی‌اکبر بسطامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است، مردی است که در کنار همرزمان خود به دنبال ترویج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم بوده است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار می‌باشد. از سوی دیگر نیکبخت تجربه کافی در سطوح مختلف را دارد و مانند سربازی است که به درجه سرداری می‌رسد. نیکبخت یار غار صاحبان اصلی انقلاب است.

وی در ادامه ضمن تشکر از دولت برای معرفی محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: مخالفان وی دغدغه‌مند بوده وگرنه مخالفتی با ایشان نداشتند. مقام معظم رهبری فرمودند مهم‌ترین وظیفه مجلس یازدهم توجه به اقشار آسیب پذیر و معیشت محرومان است. امروز مهم‌ترین مشکل مردم تامین کالاهای اساسی است که ان شاءالله با دست توانمند و جهادگر آقای نیکبخت این دغدغه‌ مردم مرتفع می‌شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث تامین آب شرب و آب کشاورزی نیز در برنامه‌های وزیر پیشنهادی محور آبخیزداری و آبخوانداری مورد توجه قرار گرفته است. بحث زنجیره ارزش تولید در کشور مغفول مانده است که با تدبیر وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ان شاءالله به مسیر درستی هدایت می‌شود. زنجیره ارزش باید مبتنی بر سند آمایش سرزمینی باشد.

بسطامی در پایان تاکید کرد: دامداران و عشایر در چند سال گذشته برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه شده‌اند ان‌شاءالله با برنامه وزیر جهاد کشاورزی این چالش نیز مرتفع خواهد شد. یکی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی کم کردن تصدی گری دولت و روی آوردن به مردم است هرچه اقتصاد مردمی‌تر باشد به نفع خود مردم خواهد بود.


یوسفی: «نیکبخت» مسیر پیشرفت را پله به پله طی کرده است

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به عنوان کارشناس کار خود را آغاز کرده و مسیر پیشرفت را به صورت پله به پله تا مقام معاونت طی کرده است نه این‌که به صورت آسانسوری و یا با سفارش کسی به این مقام رسیده باشد.

مجتبی یوسفی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: هرچه مدیران با الگوی جهادی پیش بروند بهره‌وری و کارآمدی آنان برای مردم بیشتر خواهد بود. ما برای اساتید دانشگاه به افراد صاحب‌نظر که منجر به توسعه علمی کشور می‌شود احترام ویژه قائل هستیم اما در کنار آن باید از تجربه‌ها و افراد جهادی استفاده شود. آقای نیکبخت فردی است که به عنوان کارشناس کار خود را شروع کرده و پله به پله در وزارت جهاد کشاورزی ارتقاء یافته است نه به صورت آسانسوری و یا با سفارش شخصی به این مقام رسیده باشد.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی اراضی قابل کشت کشور حدود ۱۸ میلیون هکتار است که هشت میلیون هکتار کشت می‌شود دو میلیون به صورت آبی و ۶ میلیون هکتار به صورت دیم کشت صورت می‌گیرد. در حالی که بخش کشاورزی می‌تواند نقش موثرتری داشته باشد. سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص کشور اکنون پنج درصد است که اگر به ۸ درصد افزایش پیدا کند آثار مثبتی به جای خواهد گذاشت.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و استفاده از روش‌های مکانیزه از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود. ما ۳۰۰۰ تعاونی در بخش کشاورزی داریم و باید از ظرفیت مردمی استفاده شود. رهبری در سال ۱۳۸۴ فرمودند که جوانان به شغل عزیز و شریف کشاورزی بپیوندند. سن کشاورزی در ایران به افراد شاغل در این حوزه به ۵۵ سال رسیده است یعنی جایگزینی بخش جوان در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

یوسفی در ادامه تاکید کرد: تولید گندم امسال به بیش از ۸.۵ میلیون تن در سال رسیده است در حالی که در سال‌های گذشته کمتر از ۶ میلیون تن بود. برای خرید تضمینی گندم ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم است که اکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان تامین شده است. باید در حوزه کشاورزی به عنوان پیشران اقتصاد سرمایه‌ گذاری صورت گیرد. از خصوصیات‌ خوب وزیر پیشنهادی این است که از کارشناسی کار خود را شروع کرده و به رتبه معاونت رسیده است.

عسکری: «نیکبخت» کارشناسی تمام عیار در حوزه کشاورزی است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت که نیکبخت یک کارشناس تمام عیار در حوزه کشاورزی است.

محمدجواد عسکری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی محور توسعه است و امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است و در کشور ما کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی کشور است که ۴.۵ میلیون بهره بردار دارد و ۲۵ درصد به اقتصاد ملی کشور کمک می کند.

وی در بیان دلایل موافقتش با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاوزی گفت: نیکبخت یک کارشناس تمام عیار در حوزه کشاورزی است و از نگاه اقتصادی سلامت دارد که در راستای توسعه این بخش یکی از امتیازات مهم است. اشراف داشتن بر کار از مزایای ایشان است و هم در حوزه پایین دست و ستادی وزارتخانه کار کرده اند. همچنین طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده اند و کسی که این طعم را چشیده باشد حتما می تواند در کار خود موفق شود.

وی در ادامه با بیان اینکه نکته دیگر در مورد نیکبخت آشنایی کامل و جامع ایشان با این بخش است، گفت: نظرات و نگاه های ایشان می تواند گره گشا در حل مشکلات حوزه کشاورزی باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار داریم در صورت رأی اعتماد مجلس به ایشان، مسائل و مشکلات کشاورزی را با جدیت دنبال کند و کمیسیون کشاورزی نیز حمایت می کند و از هیچ تلاشی برای کمک به وی فروگذار نخواهیم کرد، زیرا این حوزه می تواند در مهار تورم تاثیرگذار باشد.

وی افزود: مبارزه با فساد در وزارت جهاد کشاورزی را باید در دستور کار قرار دهید، زیرا فساد در این وزارتخانه نهادینه شده و ما در این مسیر همراهی لازم را خواهیم داشت.

عسکری بر ضرورت جلوگیری از تصمیمات خلق الساعه توسط وزیر نیز تأکید کرد و گفت: استمهال وام کشاورزان، دانش بنیان کردن حوزه کشاورزی، مدیریت منابع آب و خاک، پرداخت مطالبات گندم کاران، سنددار شدن زمین های کشاورزی، اجرای احکام برنامه ششم توسعه از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه وزیر پیشنهادی قرار گیرد.

2323