شهر خبر

دبیرکل ناتو: باید وابستگی به چین را کاهش دهیم/ انبار مهمات ما خالی است

دبیرکل ناتو: باید وابستگی به چین را کاهش دهیم/ انبار مهمات ما خالی است

ایسنا نوشت: دبیرکل ناتو گفت، اعضای ائتلاف نظامی ناتو باید وابستگی خود را نسبت به واردات چینی کاهش دهند و از صادرات فناوری‌های پیشرفته به چین خودداری کنند.

 ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در "روز صنعت" که توسط فدراسیون صنایع آلمان برگزار شد، بیان کرد: ما باید وابستگی به رژیم‌های مستبد را پایان دهیم. ما نباید تماما برای مواد خام اولیه ضروری و محصولات به چین وابسته باشیم. ما نباید فناوری‌هایی که می‌توانند علیه خودمان استفاده شوند و یا باعث از دست دادن کنترل زیرساخت‌های ضروری مثل شبکه اینترنت ۵ G شوند را صادر کنیم.

او در ادامه تصریح کرد: ناتو به تجارت و تعامل با چین ادامه خواهد داد؛ اما در عین حال ما باید از وابستگی‌های خود که ما را آسیب‌پذیر می‌کنند، خودداری کنیم.

دبیرکل ناتو از اعضای این بلوک نظامی و شرکت‌های خصوصی خواست تا با همکاری یکدیگر وابستگی به چین را کاهش دهند.

ینس استولتنبرگ در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به کاهش ذخایر تسلیحاتی ناتو بیان کرد: ناتو به صنعتی مقاوم‌تر نیاز دارد تا ذخایر تسلیحاتی خود را که طی یک سال به کی‌یف ارسال کرده، جبران کند.

وی با تاکید بر آنکه "ناتو باید به حمایت از اوکراین ادامه دهد همانطور که از سال ۲۰۱۴ این کار را انجام داده"، عنوان داشت: ما همچنین به صنعت دفاعی مقاوم‌تری نیازی داریم. تسلیحات و مهمات ما در انبارها خالی شده است و ما باید جای آن‌ها را پر کنیم. البته این اقدام را نه فقط در آلمان بلکه در سرتاسر کشورهای عضو ناتو باید انجام دهیم.

استولتنبرگ همچنین با اشاره به درگیری مداوم روسیه-اوکراین مجددا ادعا کرد: تنها پیروزی اوکراین در میدان نبرد می‌تواند به صلحی بادوام و عادلانه منجر شود.

پس از آنکه جنگ روسیه-اوکراین آغاز شد، آمریکا و متحدانش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات، تجهیزات و مهمات را به کی‌یف طی یک سال گذشته ارسال کرده‌اند و با این حال اصرار می‌ورزند که این اقدام آن‌ها را تبدیل به طرفی از این جنگ نمی‌کند؛ اما این درحالیست که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، غرب را به مداخله مستقیم نه تنها با ارسال تسلیحات بلکه با آموزش نیروهای اوکراینی در خاک انگلیس، آلمان، ایتالیا و جاهای دیگر متهم کرده است.

311311