شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#قبال#چین#وزیر خارجه#مقامات

بلینکن: برای رفع اختلافات به چین آمدم/ موضع ما در قبال تایوان فرقی نکرده

بلینکن: برای رفع اختلافات به چین آمدم/ موضع ما در قبال تایوان فرقی نکرده

ایسنا نوشت: وزیر خارجه آمریکا روابط میان چین و کشورش را نتیجه بخش خواند و گفت که هر دو کشور موظفند این روابط را "مسئولانه" مدیریت کنند و افزود که او و شی جینپینگ در بسیاری از "منافع ملی مشترک" همسو هستند. او هم‌چنین گفتگوهایش با مقامات چینی را "سازنده" توصیف کرد.

به نقل از شبکه خبری بی بی سی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در جمع خبرنگاران حاضر شد و پس از شوخی با روزنامه‌نگاران در مورد اینکه امروز "روز بی‌خبری " است، گفت: به چین آمدم تا ارتباطات را تقویت کرده - و زمینه‌های واضح توافق و اختلاف را بیان کنم.

او گفت: ما همه این کارها را انجام دادیم.

بلینکن تصریح کرد: نیاز به تثبیت روابط بین ایالات متحده و چین وجود دارد. "گفت‌وگویی قوی" در مورد مسائل جهانی، از جمله "جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین" وجود داشت.

او گفت که رقابت با چین نباید به درگیری سوق داده شود.

بلینکن تاکید کرد: علاوه بر درخواست از چین برای کمک به برقراری «صلح عادلانه» در اوکراین، با رئیس‌جمهور شی همچنین درباره آنچه در کره شمالی اتفاق می‌افتد گفتگو کردم. کشورهای سراسر جهان منافع مشترکی در این دارند که کره شمالی مسئولانه عمل کند - از جمله توقف شلیک موشک‌ها.

در مورد تایوان، بلینکن سیاست دیرینه "چین واحد" ایالات متحده را تکرار کرد، به این معنی که تنها یک دولت چین وجود دارد. او گفت: «این سیاست تغییر نکرده است او افزود: «ما از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم.» او توضیح داد که ایالات متحده خواهان تغییر وضعیت موجود نیست. اما تصریح کرد که او نگرانی‌های ایالات متحده در مورد "اقدامات تحریک آمیز" چین در تنگه تایوان را مطرح کرده است. بلینکن گفت که ایالات متحده به شدت نگران «نقض» حقوق بشر توسط جمهوری خلق چین است و به تخلفات در سین‌کیانگ، تبت و هنگ کنگ اشاره کرد.

بلینکن افزود، او موضوع مواد افیونی مصنوعی و فنتانیل را نیز با شی مطرح کرده است. بلینکن به رسانه‌ها گفت که فنتانیل که در چین تولید می‌شود، قاتل شماره یک آمریکایی‌های ۱۸ تا ۴۹ ساله است و تولید و فروش آن را یک "بحران" در ایالات متحده می‌داند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: چین و ایالات متحده اکنون در حال مذاکره برای تشکیل یک گروه کاری هستند تا جریان انواع مواد شیمیایی را که به دامن زدن به این بحران کمک می‌کنند، ببندند.

بلینکن گفت که او به‌دنبال این بوده است که میزبانان را از این ایده که واشنگتن «به‌دنبال مهار اقتصادی آنهاست» برگرداند. او با اشاره به اینکه افزایش تجارت «عمیقاً به نفع آمریکاست» گفت: «واقعیت‌ها به سادگی شایعات را رد می‌کنند. "موفقیت اقتصادی گسترده" چین نیز به نفع ایالات متحده است - اما برای محافظت از امنیت ملی، ما باید از "تکنولوژی‌های خاص" محافظت کنیم.

بلینکن در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره تایوان بار دیگر تاکید کرد، نگرانی‌ها در مورد "اقدامات تحریک آمیز" چین افزایش یافته است، اما او تکرار می‌کند که "ایالات متحده از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند."

او گفت که اگر بحرانی در مورد تایوان وجود داشته باشد، به احتمال زیاد "می‌تواند یک بحران اقتصادی ایجاد کند که می‌تواند کل جهان را تحت تاثیر قرار دهد".

او توضیح داد که ۵۰ درصد از ترافیک تجاری هر روز از طریق تنگه تایوان می‌گذرد و ۷۰ درصد صادرات نیمه هادی‌ها در این منطقه انجام می‌شود.

بلینکن در پاسخ به سوالی در مورد تعهد چین به عدم ارائه کمک‌های مرگبار به روسیه در جنگ با اوکراین، گفت که این امر در هفته‌های اخیر "مکررا" - نه فقط توسط ایالات متحده بلکه از سوی سایر کشورها نیز گفته شده است.

او گفت: «این یک تعهد مهم، یک سیاست مهم است و ما در حال حاضر چیزی ندیده‌ایم که با آن متناقض باشد».

اما بلینکن افزود که ایالات متحده همچنان نگران «شرکت‌های خصوصی در چین است که ممکن است در برخی موارد به وضوح در جهت افزایش ظرفیت نظامی روسیه در اوکراین کمک کنند».

وزیرخارجه آمریکا در مورد خود این سفر گفت: «روشن» بود که روابط چین و ایالات متحده قبل از این سفر در نقطه «بی ثباتی» قرار داشت و هر دو طرف نیاز به تثبیت آن را تشخیص دادند.

او تاکید کرد: باز کردن خطوط ارتباطی بهتر برای رسیدگی به برداشت‌های نادرست و محاسبات اشتباه مهم است. در هفته‌های آینده می‌توان انتظار داشت که سایر مقامات ارشد ایالات متحده به چین آمده و مقامات چینی از ایالات متحده بازدید کنند. پیشرفت سخت است، محصول یک سفر نیست اما دو روز گذشته گام مثبتی به جلو بوده است.

310310