شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ارمنستان#آذربایجان شرقی

ارمنستان آب آلوده به سمت ایران می‌فرستد؟

ارمنستان آب آلوده به سمت ایران می‌فرستد؟

ایسنا: تراب محمدی با اشاره به صحبت‌هایی در خصوص شائبه ورود موارد خطرساز به رود ارس از سوی ارمنستان، اظهار کرد: ورود مواد رادیواکتیو از نیروگاه مستامور ارمنستان به دلیل مسافت بالای آن تا منطقه عملا غیرممکن است و از سویی نیز این نیروگاه امن بوده و مورد خاصی از خروج موارد رادیواکتیو از آن وجود ندارد ولی یک کارخانه مس در این منطقه وجود دارد که پساب آن به ارس وارد می‌شود و حتی با چشم نیز قابل رویت است.

وی تاکید کرد: پس از گفت‌وگوی دستگاه قضایی، سازمان محیط زیست و استاندار آذربایجان شرقی با مسئولان ارمنستانی، مقداری از این ورودی کاهش یافته و کارخانه مس ارمنستان به سمت بازچرخانی(استفاده دوباره از پساب خروجی) رفته ولی باز هم به صورت شبانه و پنهانی پساب را به ارس وارد می‌کند.

وی با اشاره به رصد شبانه روزی ورود پساب به رود ارس از این کارخانه، گفت: تذکرات لازم به صورت دیپلماسی از طریق وزارت خارجه ارجاع داده شده است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص مضرات ورود این پساب به رود ارس، خاطرنشان کرد: تمامی آزمایش‌های مربوطه از سوی اداره کل دامپزشکی، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان محیط زیست انجام گرفته و بر اساس نتایج گزارش شده، این پساب ورودی، هیچ تبعاتی برای انسان‌ها ندارد. 

وی با بیان این‌که دلیل ورود این پساب به رود ارس، کارایی نداشتن سد باطله کارخانه مس ارمنستان است، افزود: موضوع اصلی این است که این اقدام مشکلات انسانی نداشته و مسئولان مربوطه نیز به صورت جدی پیگیر حل این موضوع هستند.