شهر خبر

وزارت خارجه پاکستان: تهران و اسلام‌آباد مصمم به حفظ شتاب در توسعه روابط دوجانبه هستند

وزارت خارجه پاکستان: تهران و اسلام‌آباد مصمم به حفظ شتاب در توسعه روابط دوجانبه هستند

ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه پاکستان همزمان با پایان سفر قائم مقام این وزارتخانه به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با مقامات ایرانی اعلام کرد که تهران و اسلام‌آباد مصمم به حفظ شتاب در توسعه روابط و گسترش همکاری‌های دوجانبه هستند.

 روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان امروز با صدور بیانیه‌ای گفت: «اسد مجید خان» در تهران در دوازدهمین دور رایزنی‌های سیاسی دوجانبه با حضور «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران شرکت کرد.

در این بیانیه آمده است: قائم مقام وزارت خارجه پاکستان ضمن دیدار و گفت‌ وگوی مفصل با همتای خود، با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «احمد امیرآبادی فراهانی» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس شورای اسلامی دیدار و همچنین در گردهمایی مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران (IPIS) شرکت کرد.

روابط عمومی وزارت خارجه پاکستان افزود: دو طرف درباره طیف وسیعی از روابط دوجانبه گفت‌ وگو و وضعیت اجرای تصمیمات آخرین نشست رایزنی‌های سیاسی دوجانبه را بررسی کردند. آنان بر افزایش و تنوع تجارت دوجانبه و گسترش همکاری در زمینه انرژی، ارتباطات، حمل و نقل، آموزش و تحکیم روابط مردمی توافق کردند. دو طرف درباره آخرین تحولات منطقه‌ای نیز تبادل نظر کردند.

معاونان وزرای خارجه پاکستان و ایران بر اهمیت برگزاری منظم مکانیسم‌های نهادی مختلف از جمله کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته تجارت مشترک برای ایجاد همکاری نزدیک‌تر در زمینه‌های مورد علاقه متقابل تاکید کردند.

دو طرف همچنین بر تعهد خود برای ادامه همکاری در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و سازمان همکاری اقتصادی(اکو) و تقویت گفت‌ وگو در مورد مسائل جهانی و منطقه‌ای مورد نگرانی مشترک تاکید کردند.

اسد مجید خان از عادی سازی روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی استقبال کرد. وی همتای ایرانی خود را از مواضع پاکستان در خصوص وضعیت منطقه کشمیر مطلع و از حمایت‌های ثابت جمهوری اسلامی ایران از آرمان مردم مسلمان کشمیر قدردانی کرد.

وی همچنین با وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار کرد. آنان توافق کردند که شتاب کنونی تبادلات دوجانبه در سطح بالا را حفظ و همکاری های دوجانبه سودمند را در زمینه‌های مختلف تقویت کنند.

دیدار جداگانه قائم مقام وزارت خارجه پاکستان با احمد امیرآبادی فراهانی رئیس گروه دوستی پارلمانی پاکستان و ایران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و هر دو طرف بر اهمیت تقویت تبادلات پارلمانی تاکید کردند.

در بیانیه مذکور آمده است: اسد مجید خان با خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) دیدار و بر حمایت پاکستان از این سازمان تاکید کرد. وی همچنین بر اهمیت ارتباطات منطقه‌ای و ارتقای تجارت بین کشورهای عضو اکو تاکید کرد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شنبه گذشته در دیدار قائم مقام وزارت خارجه پاکستان در تهران با اشاره به جایگاه ویژه پاکستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی و سطح کنونی همکاری‌های دو جانبه و بین‌المللی افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در توسعه مناسبات با پاکستان ندارد.

اسد مجیدخان همچنین در این دیدار دعوت بلال بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان برای سفر امیرعبداللهیان به پاکستان را تسلیم کرد.

۳۱۱۳۱۱