شهر خبر

آسمان آینده نارنجی است، خودتان را آماده کنید!

سیاره زمین طی حدود ۴.۵میلیارد سال عمرش دائم در حال تغییر و تحول بوده و سال‌هایی که ما مهمان این سیاره هستیم هم از سال‌هایی است که گرمایش جهانی به طور آشکاری در حال تغییر این سیاره است.

افزایش دمای جهان و آلودگی هوا که محصول فعالیت‌‎های صنعتی گسترده انسان و استفاده از سوخت‎‌های فسیلی است، طی سال‌های اخیر آسمان برخی کشورها را به رنگ نارنجی درآورده است. گرم‌ترشدن کره زمین باعث شده جنگل‎‌ها بیش از همیشه در فصول گرم دچار آتش‎‌سوزی شوند و همین موضوع سبب شده میزان غبار در آسمان بسیار زیاد شود. ذرات دوده و غبار در باد حرکت می‎‌کند و باعث پراکندگی آلودگی می‌‎شود. برای مثال در آتش‎سوزی‎ جنگل‎‌های کانادا مقادیر زیادی از گازهای سمی و غبار به آسمان آمریکا وارد شد و برای مدت‎‌ها رنگ آسمان را در برخی نقاط این کشور تغییر داد.

محققان پیش‌‎بینی می‎‌کنند با افزایش این آلودگی‎‌ها و گرم‌ترشدن کره زمین در سال‌های آینده احتمالا آسمان به رنگی نزدیک به نارنجی درخواهد آمد. یکی از پیش‌‎بینی‎‌های جالب محققان درباره آینده این است که شاید به دلیل تشدید آلودگی هوا، انسان‌ها ناچار شوند در محیط بیرون از خانه از ماسک فیلتردار استفاده کرده و در محیط خانه خود هم از دستگاه‎‌های تهویه هوای پرقدرت استفاده کنند.

این عکس، نمایی از سانفرانسیسکو در سال‌۲۰۲۰ را نشان می‎‌دهد که چند روز بعد از آتش‎‌سوزی‎های پی‌درپی در این ناحیه ثبت شد. آسمان نارنجی و گرفته‎‌ای که در این عکس می‎‌بینید محصول غبارهای فراوانی است که با تابش نور خورشید به آنها رنگی را که همیشه از آسمان می‌شناسیم تغییر داده‌‎اند.