شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##همه#چیز#درباره#اسکناس#۱۰۰#یورویی

همه چیز درباره اسکناس ۱۰۰ یورویی

همه چیز درباره اسکناس ۱۰۰ یورویی

همه چیز درباره اسکناس ۱۰۰ یورویی و ویژگی‌های امنیتی آن را در این گزارش مطالعه کنید.

اسکناس‌های رایج در کشورهای اتحادیه اروپا با واحد یورو، شناخته شده‌اند. در واقع اسکناس‌های یورو از تاریخ ۱ مارچ ۲۰۰۲ میلادی به‌عنوان واحد پول قانونی، در بیش از ۱۰ کشور اروپایی رایج شد. اسکناس‌های یورو نیز همچون سایر اسکناس‌ها از ویژگی‌های امنیتی برخوردار هستند. اسکناس ۱۰۰ یورویی دارای ویژگی‌های امنیتی منحصربه‌فردی است که این ویژگی‌ها با استفاده از آخرین تکنولوژی و تجهیزات فنی ایجاد شده‌اند. چنین ویژگی‌های امنیتی، محافظت بهتر و موثرتری در برابر جعل ارائه می‌دهند.

معرفی اسکناس ۱۰۰ یورویی

اسکناس‌های جدید با ارزش ۱۰۰ یورو دارای سبک باروک و روکوکو است. این اسکناس با ابعاد ۱۴۷×۷۷ میلی‌متر و وزن ۱ گرم و به رنگ سبز چاپ می‌شود. به‌طورکلی روسای بانک مرکزی ملی اروپا برای تعریف از مشخصات اسکناس‌های یورو و طراحی آنها از سه صفت «جذاب، ایمن و کاربرپسند» استفاده می‌کنند.

در قسمت بالا سمت چپ هر اسکناس 100 یورویی پرچم اتحادیه و امضای رئیس بانک مرکزی اروپا وجود دارد. در مرکز پایین، نام واحد پول به زبان لاتین (EURO)، یونانی (EYPO) و سیریلیک (EBPO) نوشته شده است. همچنین در امتداد هر دو حاشیه راست و چپ، خطوط تیره برجسته وجود دارد که قابل لمس هستند. در سمت راست اسکناس یک نوار هولوگرافی وجود دارد. در سمت چپ اسکناس نماد © جهت حفاظت از حق چاپ قرار دارد. همچنین مخفف‌های بانک مرکزی اروپا به 9 نوع زبان (ECB، ECB، ЕЦБ، EZB، EKP، EKT، EKB، BĊE، EBC) و سال ورود اسکناس به گردش به‌صورت عمودی نوشته شده است.

ویژگی‌های امنیتی اسکناس ۱۰۰ یورویی

برای بررسی ویژگی‌های امنیتی یک اسکناس ۱۰۰ یورویی بهتر است آن را ببینید، لمس کنید و تکان دهید. البته ویژگی‌های امنیتی اسکناس جدید ۱۰۰ یورویی مشابه ویژگی‌های اسکناس ۵۰ یورویی است. این اسکناس‌ها دارای چند ویژگی امنیتی هستند که در ادامه توضیح داده شده‌اند. هر فرد با شناختن حداقل چهار ویژگی امنیتی می‌تواند اسکناس اصل را از اسکناس جعلی شناسایی کند.

ویژگی‌های امنیتی که با لمس کردن می‌توانید بشناسید، شامل موارد زیر می‌شوند.

۱. کاغذ اسکناس

کاغذ اسکناس از الیاف ۱۰۰٪ پنبه تشکیل شده است. در هنگام تولید کاغذ این اسکناس مراحل مختلفی پشت سر گذاشته می‌شود که بافت آن را سفت می‌کند و دوام آن را افزایش می‌دهد. در واقع با لمس اسکناس ۱۰۰ یورویی حسی متمایز به افراد داده می‌شود، زیرا در برخی قسمت‌های این اسکناس، چاپ آن به صورت برجسته است. همچنین زمانی که افراد اسکناس تقلبی ۱۰۰ یورویی را لمس کنند، کاغذ آن به‌راحتی مچاله می‌شود و اغلب فاقد چاپ برجسته است.

۲. چاپ برجسته

یکی دیگر از ویژگی‌های امنیتی این اسکناس که با لمس کردن قابل تشخیص می‌باشد، چاپ برجسته آن است. در واقع در قسمت جلو، یک سری خطوط کوتاه برجسته در لبه‌های چپ و راست وجود دارد. نقوش معماری، حروف و عدد بزرگ نیز ضخیم‌تر به نظر می‌رسد. این چاپ برجسته به‌گونه‌ای طراحی شده است که با کشیدن انگشت خود روی آن یا خاراندن آن قابل تشخیص هستند. بنابراین چاپ برجسته به افراد نابینا و کم‌بینا کمک می‌کند به‌راحتی اسکناس ۱۰۰ یورویی را تشخیص دهند.

۳. تصویر مکمل

در هر دو طرف اسکناس و در یکی از گوشه‌های بالای آن علائم ناقصی چاپ شده است. زمانی که اسکناس را در مقابل نور نگه می‌دارید، این علائم کاملا با هم ترکیب می‌شوند و عدد ارزش را تشکیل می‌دهند.

۴. اندازه اسکناس

یکی دیگر از ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌های یورو اصل اندازه اسکناس‌ها است. بر خلاف دلار اسکناس‌های یورو در اندازه‌های متفاوتی طراحی و چاپ می‌شوند. درحالی‌که اندازه‌های استاندارد اسکناس در نمونه‌های تقلبی رعایت نمی‌شود و این امر باعث تشخیص اسکناس‌های جعلی می‌گردد. اندازه استاندارد اسکناس ۱۰۰ یورویی ۱۴۷ × ۷۷ میلی‌متر است.

۵. واترمارک

یک طرح بر روی اسکناس و ارزش آن با استفاده از واترمارک نشان داده شده است. در واقع واترمارک یک روش چاپ می‌باشد که با تغییر ضخامت کاغذ تولید می‌شود و به‌عنوان یک ویژگی امنیتی برای تمام اسکناس‌های یورو استفاده می‌شود. هنگامی که اسکناس در مقابل نور نگه داشته می‌شود، تصویر کم رنگی نمایان می‌گردد که پرتره‌ای از شاهزاده خانم، ارزش اسکناس و یک پنجره را نشان می‌دهد. درحالی‌که در اسکناس‌های تقلبی علامت واترمارک روی کاغذ چاپ شده است و به‌راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

۶. رشته امنیتی

همه اسکناس‌ها دارای یک نخ امنیتی هستند که در کاغذ اسکناس تعبیه شده است. بنابراین رشته امنیتی یکی دیگر از ویژگی‌های اسکناس 100 یورویی می‌باشد که به‌صورت نوار عمودی در قسمت وسط سمت چپ اسکناس نمایان می‌شود. وقتی اسکناس در مقابل نور نگه داشته شود، این نخ به صورت یک نوار تیره ظاهر می‌شود. کلمه “EURO” و ارزش اسکناس به‌صورت متناوب و با حروف کوچک اما واضح روی نوار نوشته شده است. درحالی‌که در اسکناس‌های تقلبی، نوار امنیتی معمولا به صورت یک خط چاپی خاکستری می‌باشد و در نور زیاد تیره به نظر نمی‌رسد.

۷. چاپ میکرو

یکی دیگر از ویژگی‌‌های امنیتی اسکناس یورو چاپ میکرو است. چاپ میکرو با چشم غیرمسلح ناخوانا خواهد بود، اما با کمک ابزار بزرگ‌نمایی واضح و قابل مشاهده می‌شود. همچنین برای این نوع چاپ از تکنیک‌های چاپی پیچیده‌ای استفاده می‌شود که اغلب جعل‌کنندگان اسکناس 100 یورویی نمی‌توانند آن را انجام دهند. معمولا در چاپ میکرو تکرار مداوم کلمه “EURO” و اعداد اسکناس وجود دارد. درحالی‌که در اسکناس‌های تقلبی، چاپ میکرو وجود ندارد یا در صورت وجود چاپ میکرو با بزرگ‌نمایی تار دیده می‌شود.

۸. اشعه ماوراء‌بنفش یا مادون‌قرمز

یکی دیگر از ویژگی‌های امنیتی این اسکناس با قرار دادن آن زیر اشعه ماوراءبنفش یا مادون‌قرمز نمایان می‌شود. در واقع اسکناس‌های اصل یورو زیر نور UV درخشش ساطع نمی‌کنند و الیاف تعبیه شده در آنها به رنگ‌های متفاوت قابل رویت می‌شوند. اسکناس‌های جدید 100 یورویی نیز زیر نور UV سه رنگ از خود نشان می‌دهند. درحالی‌که اسکناس‌های تقلبی در زیر نور ماوراءبنفش درخشان‌تر به نظر می‌رسند و واترمارک و رشته امنیتی آنها به‌صورت خطوط تیره قابل مشاهده هستند. همچنین متن و تصاویر اسکناس تقلبی در زیر نور مادون‌قرمز کاملا قابل‌مشاهده یا نامرئی خواهد بود.

ویژگی‌های امنیتی اسکناس 100 یورویی-اشعه ماوراء‌بنفش۹. نوار یا پچ هولوگرام

در قسمت جلو اسکناس‌های یورو، هولوگرام وجود دارد که بسته به نوع اسکناس، این ویژگی امنیتی ممکن است به‌صورت یک نوار عمودی یا مستطیل در سمت راست مشخص شود. برای مشاهده هولوگرام فقط کافی است اسکناس را کج کنید. تصویر هولوگرام در پس‌زمینه، دایره‌های متحدالمرکز رنگین‌کمانی از حروف ریز، بین مقدار و یک پنجره یا درگاه تغییر می‌کند. اسکناس‌های تقلبی ۱۰۰ یورویی بدون هولوگرام چاپ می‌شوند و هیچ تصویری نشان نمی‌دهند.

۱۰. نوار براق و جوهر تغییر رنگ

علاوه بر هولوگرام، در اسکناس‌ ۱۰۰ یورویی عناصری به کار رفته است که با کج شدن اسکناس تغییر رنگ می‌دهند. در واقع این ویژگی امنیتی با استفاده از جوهر تغییر رنگ چاپ شده است که رنگ عدد ارزش در پشت اسکناس از سبز زمردی به آبی تیره تغییر می‌کند. درحالی‌که در اکثر اسکناس‌های تقلبی این ویژگی امنیتی وجود ندارند و حتی در صورت کج شدن اسکناس عدد ارزش به همان رنگ باقی می‌ماند.

جمع‌بندی

اسکناس ۱۰۰ یورویی پول رایج در ۱۹ کشور اروپایی است که تقریبا بین ۳۴۰ میلیون نفر در گردش خواهد بود. بنابراین عجیب نیست که کلا‌هبرداران این اسکناس را جعل کنند. تمام ویژگی‌های امنیتی این اسکناس یورو با استفاده از بالاترین استاندارد فنی با هدف مبارزه با جعل ایجاد شده‌اند. افراد با بررسی ویژگی‌هایی نظیر اندازه و بافت کاغذ اسکناس، چاپ میکرو، هولوگرام، رشته امنیتی و غیره می‌توانند در نگاه اول اسکناس تقلبی را از اصل تشخیص دهند.