شهر خبر

پاکستان خطاب به آمریکا: ما را مجبور به انتخاب‌های دشوار نکنید

ایرنا نوشت: وزیر دفاع پاکستان همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به چین و در آستانه سفر نخست وزیر هند به واشنگتن از ایالات متحده خواست تا اسلام‌آباد را مجبور به انتخاب‌های دشوار که منجر به تهدید منافع پاکستان می‌شود، نکند.

اظهارات وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی درحالی عنوان می‌شود که اسلام‌آباد به خاطر روابط نزدیک و راهبردی خود با پکن ،با فشارهای آشکار و پنهان آمریکا به عنوان رقیب چین مواجه است. دولتمردان پاکستانی از طرفی از روابط راهبردی واشنگتن با دهلی‌نو نیز خرسند نیستند.

پاکستان و هند دو رقیب سنتی و اتمی جنوب آسیا به ترتیب روابط قوی با چین و آمریکا دارند و همزمان با گسترش این تعاملات، قدرت خود را به رخ یکدیگر می‌کشند.

رهبران سیاسی و نظامی پاکستان با تشدید جنگ سرد بین پکن و واشنگتن بارها به طور تلویحی از فشار واشنگتن بر اسلام‌آباد برای کاهش روابط با پکن به ویژه توقف مشارکت‌های راهبردی دو کشور از جمله کریدور مشترک اقتصادی پاکستان و چین CPEC سخن گفته‌اند. هند نیز با توجه به اختلافات سیاسی و مرزی خود با چین، با طرح کریدور اقتصادی پکن با اسلام‌آباد مخالفت می‌کند.

همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن و برنامه نخست وزیر هند برای سفر رسمی به ایالات متحده، وزیر دفاع پاکستان از واشنگتن خواست تا در روابط خود با دهلی‌نو محتاط باشد و اسلام‌آباد را مجبور به انتخاب‌های دشوار نکند.

«خواجه محمد آصف» طی گفت‌وگویی با نشریه آمریکایی «نیوز ویک» اظهار داشت که ما هیچ مشکلی با شراکت آمریکا و هند تا زمانی که به ضرر پاکستان نباشد، نداریم.

وی بر اهمیت حفظ روابط مثبت میان پاکستان با کشورهای همسایه و شرکای منطقه‌ای از جمله هند به ویژه در زمینه موضوع کشمیر تاکید کرد.

به گفته وزیر دفاع پاکستان، این کشور مشتاق برقراری روابط خوب با همسایگان و متحدان منطقه‌ای خود است. پاکستان با داشتن مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران، چین، افغانستان و هند، نیاز به بهبود این روابط به شرطی که دچار چالش نشود، دارد.

وی با تاکید بر اهمیت صلح در منطقه، این موضوع را برای احیای اقتصاد پاکستان و بازگرداندن آن به ظرفیت کامل خود بسیار مهم دانست و افزود: بدون یک محیط صلح آمیز، رشد اقتصادی پاکستان با مانع مواجه می شود و تلاش برای تضمین ثبات و همکاری میان کشورهای همسایه را ضروری می کند.

وزیر دفاع پاکستان اذعان کرد که این کشور دارای یک اقتصاد آسیب پذیر است که در درجه اول به موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود متکی است و پاکستان را نیز در معرض آسیب پذیری های خاصی قرار می دهد.

محمد آصف خواستار تفاهم با واشنگتن در مورد وضعیت پاکستان شد و بر اهمیت عدم فشار آمریکایی‌ها بر اسلام‌آباد تاکید کرد.

وی هشدار داد که در صورت فشار آمریکایی‌ها، پاکستان مجبور به انتخاب های دشواری خواهد شد که می تواند منافع این کشور را به خطر بیندازد.

این سیاستمدار پاکستانی اظهار داشت: پاکستان برای تضمین ثبات خود به بهبودی اساسی نیاز دارد و کلید این بهبود، حفظ تعادل ژئوپلیتیکی فزاینده بین واشنگتن، پکن و دیگر قدرت هایی است که اسلام آباد به دنبال روابط خوب با آنهاست. چنین روابطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا پاکستان تلاش می کند نه تنها تجارت را ارتقا دهد، بلکه با تهدید روزانه فعالیت های تروریسم فرامرزی که آینده کشور را تهدید می کند، مقابله کند.

310310