شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دانش‌آموزان

دانش‌آموزان خوش‌شانس در یک روز دو اثر باستانی کشف کردند! + عکس

گروهی از دانش‌آموزان خوش‌شانس دبیرستانی در فلسطین، در جریان یک اردوی علمی یک روزه، یک مجسمۀ ۱۵۰۰ سالۀ شیر از جنس سنگ آتشفشانی و یک سکۀ کمیاب ۱۸۰۰ساله را کشف کردند. مجسمۀ کشف شده احتمالا بخشی از تزئینات یک معبد بوده است.

این اردو برای آشنایی دانش‌آموزان با تاریخ روستاهای شمال فلسطین برگزار شده بود. در حالی که دانش‌آموزان مشغول پیاده‌روی در مناطق اطراف یک روستای تاریخی بودند، معلمشان از آن‌ها خواست که در حال قدم زدن با دقت اطرافشان را جستجو کنند، به آثار و نشانه‌های قدیمی توجه کنند و از هر چیز جالبی که می‌بینند عکس بگیرند.

לביאה-אופקי

محلی که دانش‌آموزان در آن مشغول جستجو بودند یک سایت تاریخی بود که در دهۀ ۱۹۹۰ برای اولین بار مورد کاوش قرار گرفته بود.

وقتی بعد از نیم ساعت دانش‌آموزان برگشتند و یافته‌هایشان را به اشتراک گذاشتند، یکی از آن‌ها گفت که یک سنگ حکاکی‌شده با تصویر شیر را یافته است.

معلم با دیدن تصویر سنگ بلافاصله فهمید که این یک یافتۀ خاص است. قبلا قطعاتی از شیرهای سنگی در این سایت توسط باستان‌شناسان یافت شده بود اما هیچکدام به بزرگی این یکی نبودند. فاصلۀ کم این سنگ از محل قرارگیری یک معبد باستانی، این احتمال را قوت می‌بخشد که این سنگ بخشی از تزئینات معبد بوده است.

WhatsApp-Image-2023-03-05-at-09.25.21

معلم و دانش‌آموزان بعد از اطلاع دادن به مقامات میراث باستانی، با کمک یکدیگر این قطعۀ ۲۸ کیلوگرمی را با خود بردند تا از سرقت آن جلوگیری کنند.

وجود تصاویر حیوانات از قبیل شیر و عقاب در معابد و نیایشگاه‌های فلسطینی در اواخر دورۀ رومی و دورۀ بیزانسی رایج بوده است. این تصاویر در نیایشگاه‌های یهودی احتمالا جنبه‌ای نمادین داشته‌اند.

מטבע-1

نکتۀ جالب این است که گروه دانش‌آموزان در همان روز کشف مجسمه، یک سکۀ مربوط به قرن سوم میلادی را نیز کشف کردند. بر روی این سکه تصویری از امپراطور گالینوس نقش بسته است که از ۲۵۳ تا ۲۶۰ بعد از میلاد همراه با پدرش والرین و از ۲۶۰ تا ۲۶۸ به تنهایی بر امپراطوری روم حکومت کرد.