شهر خبر

قلعه‌نویی از ترس منتقدانش با ترکیب اصلی برابر افغانستان بازی کرد!

قلعه‌نویی از ترس منتقدانش با ترکیب اصلی برابر افغانستان بازی کرد!

روزنامه اعتماد بامحمد نصرتی ‌یکی ‌از ‌مدافعان ‌سابق تیم‌ملی که به عنوان یکی از اعضای کادرفنی تراکتور در این تیم فعالیت می‌کند در مصاحبه با روزتانه اعتماد نظرات جالبی درباره‌عملکرد تیم ملی در تورنمنت «کافا» و همچنین بازیکنان و قلعه‌نویی بیان کرده است.

بخشی از گفت وگو را می خوانید:


با توجه به اینکه ‌فدراسیون فوتبال نتوانست بازی‌های معتبری را برای تیم ملی پیش‌بینی کند و فیفادی‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دادیم فکر می‌کنم‌ حضور در چنین‌ تورنمنت‌هایی می‌تواند غنیمت باشد! چرا که کادر جدیدی در تیم ‌ملی روی کار آمده و تفکرات تغییر کرده. بالاخره باید بتوانیم ‌از این فرصت استفاده کنیم و بازیکنان و کادرفنی بتوانند نسبت به رفتار و خصوصیات یکدیگر آشنایی بیشتری پیدا کنند و این موضوع خیلی حائز اهمیت است. از طرفی کادر فنی تیم ملی می‌تواند به بازیکنانی که کمتر از آنها استفاده کرده بیشتر فرصت دهد.

بله این اتفاق آنطور که باید و شاید رخ نداد چون‌ احساس می‌کنم قلعه‌نویی می‌ترسد اگر نتواند نتایج خوبی بگیرد با انتقادات زیادی روبرو شود. برای همین در هر دو بازی گذشته از ترکیب اصلی استفاده کرده است. در مجموع ‌حضور در این تورنمنت را مثبت ارزیابی می‌کنم به همان‌دلایل که گفتم. البته اگر قرار بود با تیم‌های بهتر دنیا بازی کنیم که فبهاالمراد اما همین تورنمنت هم غنیمت است.

بعد از حدود یک دهه کادرفنی ایرانی بالای سر تیم ملی آمده و به نظر من باید یک ‌کمی بیشتر اعتماد کنیم و بیشتر فرصت دهیم. باید سعی کنیم اگر انتقادی هست انتقادی نباشد که خیلی زننده باشد . انتقادات باید سازنده باشد تا بتوانیم ‌بالاخره به هدف اصلی که جام‌ ملت‌هاست برسیم. یعنی بتوانیم‌ نتایج خوبی بگیریم و قهرمان آسیا شویم. واقعیت این است که ‌این نسل، نسل خوبی است و بازیکنان خوب و با کیفیتی هم داریم. امیدوارم بتوانیم ‌در نهایت قهرمان جام‌ ملت‌ها شویم. در مجموع فکر می‌کنم باید کمی فرصت داد و سازنده انتقاد کرد.



همیشه در لیست‌های انتخابی سلیقه‌ها متفاوت است. اما شاکله اصلی همان است که از قبل بوده و یکسری از بازیکنان به واسطه حضور چندساله در تیم ملی و کیفیت‌شان خودشان را جدا کردند و یکسری از بازیکنان هم ‌کم‌کم به بدنه اضافه می‌شوند. یکسری‌ها هم در این تورنمنت و بازی‌های دوستانه قبل بازی اول خودشان در تیم ملی را تجربه کردند. بازیکنانی مثل اسدی و پورحمیدی و مهری و قایدی و کریمی کم‌کم اضافه شدند به تیم‌ملی که باید همینطور هم باشد تا نسل بعدی فوتبال ما هم نسل خوبی باشد.



دلیل دعوت حاج صفی را می‌دانم و به شما می‌گویم! چون حاج صفی در تراکتور و سپاهان شاگرد قلعه‌نوعی بوده نسبت به خصوصیات رفتاری یکدیگر شناخت کامل دارند و از طرفی حاج‌صفی بالاخره کاپیتان تیم ملی بوده و قلعه‌نوعی با حفظ او سعی کرده کنترل رختکن را در دست داشته باشد.



ببینید اینکه تیم ‌ملی گل می‌خورد خوب نیست. گلی که افغانستان زد استثنایی بود هرچند یک دروازه خالی هم از دست‌ دادند اما گلی که از قرقیزستان‌ دریافت کردیم روی ‌اشتباه فاحش پورعلی‌گنجی در آن صحنه بود. پورعلی‌گنجی نباید روی آن صحنه آن‌طور حرکت می‌کرد او به واسطه اینکه در اوایل فوتبالش هافبک وسط بود یکسری اشتباهات انجام می‌دهد. البته پورعلی‌گنجی بازیکن خوب و باکیفیتی است اما بعضی اوقات هم اشتباهات بدی را انجام می‌دهد و در صحنه گل ما مقابل قرقیزستان بیشترین اشتباه تاثیرگذار را ایشان ‌داشت!



تیمی که همیشه در فاز حمله پرتعداد حمله می‌کند طبیعی است که در دفاع با نفرات‌کمتری حضور داشته باشد. چون بیشتر در فاز حمله هست طبیعی است که‌ تیم ‌در معرض خطر و معرض اشتباه قرار بگیرد و نرمال است. اما این بازی‌ها سنگین ‌نبوده که بخواهیم دفاع کنیم. طبیعی بود همیشه حمله کنیم و در فاز حمله مرور تاکتیک کنیم . حالا باید با تیم‌های قوی‌تر بازی کنیم تا ساختار تدافعی را بهتر بتوانیم ارزیابی کنیم و الان نمی‌شود به ضرس قاطع بگوییم ساختار دفاعی نسبت به دوران کی‌روش ضعیف‌تر شده. الان نمی‌توانم به این سوال شما جواب بدهم تا زمان بازی با تیم‌های بهتر.

نه! کی روش شجاعت را از تیم ملی گرفته بود. در آن زمان بیشتر دفاع می‌کردیم.‌ نفرات هجومی ما مثل طارمی و جهانبخش و آزمون و بقیه جور دیگری بودند و شجاعت حمله از آنها گرفته شده بود. زمان اسکوچیچ انصافا خوب شد. حالا باید دید زمان قلعه‌نویی چه می‌شود . فعلا نمی‌شود اظهارنظر دقیقی کرد. اول باید با تیم‌های قدرتمند بازی کنیم تا بتوانم نظر دقیقی دهم؛ اما شکل بازی تیم ملی از زمان حضور قلعه‌نویی بهتر بوده حالا درست که تیم‌ها هم‌ ضعیف‌تر بودند.



نه!. به نظر من جام ‌ملت‌ها مهم است؛ همانطور که در بازی‌های دوستانه مثل بازی مقابل قرقیزستان و افغانستان آقای قلعه‌نویی سعی می‌کند بیشتر از بازیکنان اصلی استفاده کند. طبیعی است که می‌خواهد با ترکیب اصلی وارد جام‌ ملت‌ها شود چون فکر می‌کنم بقای او هم‌ بستگی به‌عملکرد خوبش در این بازی‌ها دارد و اگر بتواند نتایج قابل قبولی بگیرد احتمالا بتواند کارش را با تیم ‌ ملی ادامه دهد. تغییر نسل هم‌ کم‌کم صورت می‌گیرد. شما الان ببینید در دفاع سامان فلاح پتانسیل این را دارد به تیم ملی دعوت شود و تا حدی امین حزباوی هم است. صیادمنش را هم‌ داریم. از بازیکنان امید هم بازیکنانی شرایطش را دارند که کم‌کم به بزرگسالان بیایند و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است و رخ می‌دهد.



آرمین سهرابیان ‌عملکرد خوبی در لیگ ‌داشت اما جلوی روسیه روی یکی از گل‌های خورده ما اشتباه ‌فاحشی انجام داد و بعد از آن بازی دیگر دعوت نشد. سهرابیان ‌خوب بود چون چپ پا است. الان ما دفاع وسط چپ‌پا نداریم. همه راست‌پا هستند. ‌شما نگاه کنید شجاع، پورعلی‌گنجی، کنعانی زادگان و حسینی همگی راست‌پا هستند. بازیکن‌دیگر فکر نکنم‌ بیرون گود باشد و انصافا خوب‌های لیگ‌ همه دعوت شدند. آدم باید صادقانه بگوید!



رحمان رضایی و تیموریان سال‌ها سابقه بازی در تیم ملی را دارند. لژیونر بودند. اگرچه درست است که آندو زیاد مربیگری نکرده اما به نظرم می‌تواند کمک کند و حمید مطهری هم نشان داده که کمک خوبی است اما درباره الهویی نظر خاصی ندارم و نمی‌توانم نظری دهم!



به نظرم شرایط خوبی است و نسل خوبی با بازیکنان باکیفیتی داریم. باید دید آماده‌سازی چطور است و چه بازی‌های تدارکاتی در نظر گرفته می‌شود . من امیدوارم خیلی هم امیدوارم.

قلعه‌نویی استرس دارد که ‌نتواند نتایج قابل قبولی بگیرد و باعث شود انتقادات به او زیاد شود و نتواند کنترل تیم ملی را در دست بگیرد و این دلیلش است. اگر باعث می‌شود یکسری بازیکنان بی‌انگیزه شوند به هرترتیب شروع کار مربی است و قلعه‌نویی می‌خواهد یک شروع قدرتمند داشته باشد و قدرت خودش را نشان دهد. حالا بعد از آن شاید فرصت پیدا کند تا به بازیکنان جوان یا بازیکنانی که در لیگ خوب بودند بازی دهد. قطعا منتقدان زیادی هستند که همین حالا که تیم ملی گل می‌خورد به او انتقاد می‌کنند. شما ببینید اگر پورحمیدی را بازی می‌داد و نتیجه نمی‌گرفت می‌گفتند قلعه‌نویی در حد تیم ملی نیست. ترس از انتقادات شدید و از بین نبردن آرامش خودش و تیم ‌ملی باعث شده او فعلا از ترکیب اصلی در بازی‌ها استفاده کند.