شهر خبر
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

ضرورت افزایش کارمزد برای جبران بخشی از ناترازی بانک‌ها/ خدمات بانکی بهتر می‌شود

کارشناس اقتصادی گفت: برای جلوگیری از بخشی از ناترازی بانک‌ها و بابت خدماتی که ارائه می‌شود باید کارمزد اخذ شود.

ایمان زنگنه؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره افزایش کارمزد بانکی و تأثیر این سیاست گذاری در نظام بانکی کشور گفت: به نظر می‌رسد در موضوع تفاوت‌های مالیات با کارمزد در نظام بانکی باید اطلاع رسانی بیشتری شود تا مردم از نزدیک با این مساله آشنا شوند که چرا بانک باید بابت ارائه خدمات خود کارمزد دریافت کند.

وی در این باره توضیح داد: کارمزدی که بانک بابت خدمات خود دریافت می‌کند به مراتب از کاری که برای مشتریان انجام می‌دهند پایین‌تر است، به عنوان مثال دسته چکی که صادر می‌شود به لحاظ فرآیند‌های صورت گرفته امنیتی و خدماتی که بانک از این جهت به مشتریان ارائه می‌دهد باید کارمزد قابل توجهی داشته باشد در حالی که کارمزدی که بانک از این بابت دریافت می‌کند به اندازه گرفتن یک پرینت رنگی است!

وی خاطر نشان کرد: به این خاطر است که کارمزد‌های بانکی بابت ارائه خدمات به مشتریان تکافوی هزینه‌های آن‌ها را نمی‌دهد. قطع به یقین باید کارمزد بانکی افزایش یابد تا بانک‌ها خدمات بیشتری به مشتریان ارائه دهند.


ایمان زنگنه در خصوص خلق پول نظام بانکی هم معتقد است: مساله عدم دریافت کارمزد و خلق پول را نباید به هم مرتبط کرد چرا که هر کدام از این موضوعات باید در جای خود بحث شود. مساله خلق پول صرفا مساله نظام بانکی ایران نیست چرا که یکی ازفعالیت‌های بانک‌ها در تمام دنیا، خلق پول است، پس خلق پول به خودی خود بد نیست، زمانی که خلق پول به سمت نظام بانکی نمی‌رود آغاز نگرانی هاست.


وی در این باره تصریح کرد: خلق پولی که صرف فعالیت‌های مولد نمی‌شود نگران کننده است، یعنی خلق پول در نظام بانکی که به بنگاه‌های وابسته و شرکت‌های ذی نفع داده شود نگران کننده است در حالی که اگر صرف فعالیت‌های مولد ارزش آفرین برای اقتصاد ملی شود از بسیاری جهات مفید است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بانک مرکزی به درستی باید مانع خلق پول بانک‌ها برای حمایت از بنگاه‌های زیر مجموعه خود شود چرا که بانک‌ها و افرادی که از وام‌ها و تسهیلاتی اینچنین استفاده می‌کنند عموما یا وابستگان به اصحاب قدرت هستند یا نزدیکان به بانک که از چنین رانت‌هایی برخوردار می‌شوند؛ به این دلیل باید جلوی خلق نقدینگی یا اعتباری که صرف فعالیت‌های غیر مولد می‌شود گرفته شود، چرا که به زیان کلیت اقتصاد است، اما مساله دریافت کارمزد موضوع بسیار درستی است که برای جلوگیری از بخشی از ناترازی بانک‌ها و بابت خدماتی که ارائه می‌شود باید اخذ گردد.

نویسنده: میلاد شکری