شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ونزوئلا#ارتباط#تجاری#نفعی#برای#دارد؟

ارتباط تجاری با ونزوئلا چه نفعی برای ایران دارد؟

ارتباط تجاری با ونزوئلا چه نفعی برای ایران دارد؟

اصولا تجارت خارجی احتیاج به برخی زیرساخت ها دارد؛ اما متاسفانه ما این زیرساخت ها را به اندازه کافی نداریم. کمااینکه از وقتی کشور روسیه تحریم شده ما هنوز هم موفق نشده ایم از این موقعیت طلایی استفاده کنیم.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در نخستین مرحله از یک سفر دوره‌ای کوتاه در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای همسو، عازم کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا شد.

با جستجویی کوتاه در فضای اینترنت درمیابیم که ونزوئلا در طول دهه های گذشته شرایط مطلوبی از نظر اقتصادی نداشته است. در خبرها اینطور آمده بود که دو کشور ایران و ونزوئلا در حوزه های اقتصادی و سیاسی بیش از ۲۵ قرارداد همکاری امضا کرده اند.  اما آیا واقعا مزیت های اقتصادی و تجاری مطلوبی در این کشور وجود دارد که به درد اقتصاد بیمار ایران بخورد؟

خبرنگار تیترکوتاه پیرامون این موضوع گفتگویی را با جمشید نفر رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد:

ونزوئلا مکمل اقتصادی ایران است

نفر با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی مسئله بسیار مهمی در تجارت خارجی کشورها به حساب می  آید،  اظهار کرد: هر کشوری دارای مزیت هایی منحصر به فرد است. به خصوص اینکه ونزوئلا می تواند کمک شایانی در ارتباط با مکمل اقتصادی بودن برای ایران داشته باشد. اصولا تجارت خارجی احتیاج به برخی زیرساخت ها دارد؛ اما متاسفانه ما این زیرساخت ها را به اندازه کافی نداریم. کمااینکه از وقتی کشور روسیه تحریم شده ما هنوز هم موفق نشده ایم از این موقعیت طلایی استفاده کنیم.

جمشید-نفر

وی افزود: این در حالی است که روسیه یک کشور پهناور با درآمد فوق العاده است و جزو همسایگان ایران است اما ونزوئلا در یک قاره دیگر و در مسافتی بسیار طولانی از ایران قرار دارد. با همه این تفاسیر دیپلماسی اقتصادی در ارتباط با همه کشورها می تواند مزیت های خوبی برای تجارت خارجی هر کشوری داشته باشد.

جایگاه از دست رفته بخش خصوصی در تجارت کشور

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران در ادامه گفت: متاسفانه مشکلی که در این میان وجود دارد این است که بخش خصوصی کشور ما فوق العاده کوچک است و ظرفیت های بزرگ ندارد. ظرفیت های ما در بخش خصوصی بیشتر در صنایع غذایی و کشاورزی و تا حدودی در صنعت پلیمر نمود پیدا کرده است. اگر این موارد را فاکتور بگیریم متاسفانه اقتصاد کشور بیشتر در ید بخش دولتی یا خصولتی قرار دارد و از این رو بخش خصوصی نمی تواند جایگاه فوق العاده ای را در تجارت خارجی به خصوص در ارتباط با کشورهای دوردست داشته باشد.

مزیت های تجاری کشور ونزوئلا

نفر در ادامه به مزیت های تجاری کشور ونزوئلا اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ونزوئلا منابع زیرزمینی بسیار خوبی دارد و ما نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موفقیت های چشمگیری در حوزه استخراج نفت داشته ایم می توانیم با توجه به عقب ماندگی این کشور در این زمینه در حوزه سرمایه گذاری برای استخراج نفت و صادرات خدمات فنی مهندسی که در این حوزه داشته ایم با کشور ونزوئلا همکاری کنیم.