شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اقتصادی ایران#دولت
نماینده مردم در مجلس در گفتگو با ایبِنا؛

سرعت رشد تولید با گشایش‌های ارزی / چشم انداز اقتصادی ایران روشن‌تر شد

قادری گفت: آزادسازی منابع مالی همراه با نگاه تعاملی بین دولت و دیگر قوا گره‌گشا خواهد بود که بر سرعت تولید می‌افزاید.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره عوامل تاثیرگذار برکاهش قیمت ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: عوامل متعددی بر کاهش قیمت ارز تاثیرگذار است که باید تحت کنترل باشند. 


وی با اشاره به این عوامل چنین ابراز کرد: ارز، طلا، سکه و همچنین زمین، مسکن و خودرو کالا‌هایی به شمار می‌آیند که تقاضا برای آن‌ها هم مصرفی و هم سرمایه‌ای است. به‌طور کلی در شرایط کشورهایی که در آن انتظار افزایش نرخ تورم وجود دارد، تمام افراد برای حفظ قدرت خرید در کنار تقاضای مصرفی از تقاضا سفته بازی هم برخوردار هستند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص اظهار کرد: افزایش بی رویه تقاضا در کنار محدودیت عرضه سبب می‌شود، قیمت‌ها رشد پیدا کند و در کنار آن حباب قیمتی شکل گیرد که در این شرایط یک دور باطلی است و مدام به تکرار در می‌آید. بنابراین از یک طرف نرخ ارز منجر به افزایش تورم می‌شود و از طرف دیگر تورم خود به افزایش نرخ ارز می‌انجامد؛ پس این دور باطل باید در جایی قطع شود.


نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گشایش‌های ارزی که در مدت اخیر ایجاد شد تاکید کرد: افزایش تولید خودرو، مجوز برای واردات این کالا، تعاملات منطقه‌ای و رفع محدودیت‌های تجاری با کشور‌های مختلف این فرصت را فراهم کرده که چشم انداز اقتصادی ایران نسبت به گذشته روشن‌تر شود، در نتیجه حباب‌ها نیز تخلیه می‌شود و به شرایط اقتصادی کشور بسیار کمک خواهد شد.


قادری در ادامه افزود: علاوه بر موضوعات اشاره شده، آزاد سازی منابع خارج از کشور که اخباری مرتبط با آن در روزهای اخیر انتشار پیدا کرد را می‌توان با نگاه مثبت و سازنده برای استفاده از منابع داخلی در بخش تولیدی مورد توجه قرار داد. این مسئله همراه با نگاه تعاملی خوبی که بین دولت در مجلس و قوه قضائیه وجود دارد، گره گشا خواهد بود و بر سرعت افزایش تولید می افزاید. ضمن اینکه تمام این موارد در کاهش نرخ ارز نیز موثر است.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: زمانی که افزایش تولید از یک طرف و از سوی دیگرتخلیه حباب قیمتی صورت گیرد، منابع به سمت بخش‌های مولد حرکت می‌کند و مسیر درستی برای تولید  به نمایش می گذارد.