شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##رقیب#کانال#سوئز#راه#است

رقیب کانال سوئز در راه است

رقیب کانال سوئز در راه است

«رقیب کانال سوئز در راه است»، این پیام از سوی شماری از مقامات شرکت کننده در بیست و ششمین مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ به جهان مخابره شد، نشستی که در غیاب کشورهای غربی تحریم‌کننده روسیه برگزار شد اما این موضوع مانع از تبادل نظر نمایندگان ۱۳۰ کشور درباره منافع مشترک و چشم انداز عادلانه توسعه نشد.

‍‍ به گزارش تیترکوتاه؛ در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس و اینچه برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد.

بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی در سخنانی در یکی از نشست های این اجلاس با بیان اینکه ایران سرزمین فرصت های ترانزیتی و لجستیکی هم به عنوان راه و هم به عنوان راه حل است، از مسیر ایران به عنوان راه امن، ایمن، آسان و سریع و مقرون به صرفه یاد کرد.

آندری بیلاسوئوف معاون اول نخست وزیر روسیه نیز در سخنانی در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ گفت: کریدور شمال - جنوب می‌تواند یک رقیب جدی برای کانال سوئز باشد.

کانال سوئز هم‌اکنون تنها مسیر اتصال آسیا به اروپا از طریق آب‌های عمیق است و چنین انحصاری می‌تواند برای اقتصاد جهانی مخاطره‌آمیز باشد.

این اتفاق، پیامدهای بدی برای اقتصاد جهانی در پی داشت و از این رو است که اعتقاد داریم کریدور شمال – جنوب می تواند جایگزین ایمنی برای کانال سوئز باشد.

اهمیت کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال - جنوب و دیگر مسیرهای جایگزین به خاطر تغییر سمت و سوی بازارهای جهانی به سوی چین، آسیای جنوب شرق و خلیج فارس در حال افزایش است.

انتهای پیام/