شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#مذاکرات وین#روسیه

روسیه: غربی‌ها در مذاکرات وین خیانت کردند/ لفاظی‌های اسرائیل برجام را پیچیده می‌کند

روسیه: غربی‌ها در مذاکرات وین خیانت کردند/ لفاظی‌های اسرائیل برجام را پیچیده می‌کند

ایرنا نوشت: معاون سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با بیان اینکه اطراف غربی به دلیل ملاحظات سیاسی نامربوط در آستانه رسیدن به خط پایان در مذاکرات وین، خیانت کردند هشدار داد که تحرکات و لفاظی‌های رژیم صهیونیستی نیز تلاش‌های دیپلماتیک برای ازسرگیری اجرای برجام را پیچیده می‌کند.

رومن استینوف طی سخنانی که یک نسخه آن در حساب کاربری توئیتر نمایندگی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین منتشر شد، اظهار داشت که مسکو به تلاش‌های دیپلماتیک برای ازسرگیری اجرای برجام و حل‌وفصل مسائل پادمانی ادعایی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمک خواهد کرد.

وی با این حال متذکر شد: تلاش‌های دیپلماتیک برای ازسرگیری اجرای برجام در اصل به دلیل ملاحظات سیاسی نامرتبط درست قبل از رسیدن به خط پایان مورد خیانت کشورهای غربی قرار گرفت.

رومن استینوف گفت: اسراییل همواره در قبال مذاکرات برجام و خود توافق که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد و همچنین در رابطه با تلاش های انجام شده از بهار ۲۰۲۱ برای ازسرگیری اجرای آن، موضع ویژه ای داشته است. وی افزود که مسکو تاکنون به نظر طرف صهیونیستی توجه کرده و «تبادل نظر و رایزنی های مربوطه به طور منظم در تمام سطوح انجام شده است»

وی در ادامه توضیح داد: موضوع دیگر این است که مذاکرات بر سر برجام اولیه توسط گروهی از کشورهایی انجام شد که از سوی شورای امنیت سازمان ملل مجوز انجام این کار را داشتند. این شامل: روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه با نقش هماهنگ کننده اتحادیه اروپا بود. این گروه از کشورها پس از سال ها تلاش موفق شدند به توافق مناسبی با ایران به نام برجام دست یابند که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مورد تایید قرار گرفت.

این دیپلمات روس ادامه داد: علاوه بر این، ما همیشه معتقد بوده‌ایم که این توافق به نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از جمله نگرانی‌های ابراز شده توسط اسرائیل پاسخ می‌دهد. در این توافق نظارت شدیدی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش بینی شده است. این توافق با گذشت زمان، قرار بود به احیای اعتماد درباره ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران کمک کند.

رومن استینوف با بیان اینکه «برجام پیش از خروج بی‌دلیل آمریکا از آن در ماه «مه» ۲۰۱۸ به طور موثر اجرا می‌شد و مورد حمایت اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جامعه بین‌المللی بود» افزود: شاید طرف اسرائیلی دوست داشت که چنین توافقی جامع‌تر باشد و سایر حوزه‌های مورد علاقه خود را نیز در بر گیرد. اما این بخشی از وظایف تعیین شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای کشورهای مذاکره کننده با تهران نبود. این توافق فقط در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود و از بسیاری جهات دلیل موفقیت مذاکرات مربوطه نیز همین بود.

دیپلمات روس با بیان اینکه لفاظی‌های تحریک آمیز تل‌آویو تلاش های دیپلماتیک برای ازسرگیری اجرای برجام را پیچیده می‌کند خاطر نشان کرد: «همانطور که نشست ژوئن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد، تعامل ایران با آژانس، از جمله در مورد مسائل باقی‌مانده (پادمانی)، نتایج عملی، هرچند نسبی، اما کاملاً روشنی را به همراه داشته است.»

استینوف نسبت به تداوم و توسعه این روند مثبت ابراز امیدواری کرد و افزود: ما نیز سعی خواهیم کرد به این روند کمک کنیم.

311311