شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#رئیس جمهور#افغانستان

ابراز نگرانی روسیه نسبت به اوضاع امنیتی افغانستان

ابراز نگرانی روسیه نسبت به اوضاع امنیتی افغانستان

ایسنا نوشت: نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان در مصاحبه‌ای بیان کرد، وضعیت امنیتی در افغانستان هنوز به حالت عادی برنگشته و به اتباع روس توصیه می‌شود با توجه به این مورد همچنان از سفر به این کشور خودداری کنند.

 ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان در مصاحبه با یک رسانه روسی تاکید کرد، وضعیت امنیتی در افغانستان هنوز به حالت عادی برنگشته است. با این حال ما بازگشایی سرکنسولگری کشورمان در شهر مزارشریف افغانستان را ضروری دانستیم. باید بگویم برنامه‌ریزی‌های فنی برای از سرگیری فعالیت این سرکنسولگری همچنان ادامه دارد و در صورت صدور روادید فعالیت کامل آن از سر گرفته می‌شود اما سرکنسولگری روسیه در افغانستان تاکنون هنوز در مرحله صدور ویزا قرار ندارد. هر چند انتصاب کارمندان تکمیل شده اما امور فنی همچون برنامه‌های تضمین امنیت این هیات امور خارجه ما همچنان در دست اجرا هستند.

این مقام روس خاطرنشان کرد: به اتباع روسی که به هر دلیل مایل به سفر به افغانستان هستند همچون قبل توصیه می‌شود که از انجام این سفر خودداری کنند. وضعیت امنیتی در این کشور همچنان متشنج بوده و گروه های تروریستی مختلفی هستند که همچنان با رژیم حاکم در این کشور درگیری دارند.

ضمیر کابلوف در این مصاحبه با پایگاه روسی "آر.تی.وی.آی" خاطر نشان کرد، عنوان تروریستی از طالبان در صورتی می‌تواند برداشته شود که این گروه شبه نظامی تعهد اولیه خود برای ایجاد یک دولت با فراگیری قومی و سیاسی را اجرا کند.

او گفت، روسیه با توجه به این که مقام‌های جدید در افغانستان به رسمیت شناخته نشده‌اند سفارت افغانستان در مسکو هم اکنون تحت اختیار یک کاردار موقت است و این کشور تا قبل از رسمیت پیدا کردن نمی‌تواند یک سفیر در روسیه داشته باشد.

او همچنین تاکید کرد، اسناد و مدارکی از ارتباط آمریکا با گروه های تروریستی مخالف دولت افغناستان وجود دارد.

کابلوف افزود، حمایت آمریکا از گروه های ضد دولت افغانستان ادامه یافته و متوقف نشده است. سرویس های اطلاعاتی ویژه غربی مشغول این کار هستند. هدف آنها از این کار تنها تحریک گروه‌های تروریستی مختلف علیه دولت فعلی افغانستان نیست. هدف آنها فراگیرتر بوده و می‌خواهند کمربندی از تنش را ایجاد کنند و از سمت متحدان ما در آسیای مرکزی به روسیه فشار وارد کنند. آنها همچنین به دنبال انجام این کار به منظور فشار بر چین از سمت منطقه سین کیانگ هستند.

وی بیان داشت، آمریکا با حمایت از گروه های متخاصم به دنبال کسب ابزار اعمال فشار مضاعف و همچنین ایجاد تاثیر منفی بر امنیت جمهوری اسلامی ایران است.

311311