شهر خبر

عملکرد هفتگی بازارها/ خودرو در قعر جدول بازدهی

عملکرد هفتگی بازارها/ خودرو در قعر جدول بازدهی

فردای اقتصاد: بررسی معاملات بازارها در هفته منتهی به ۲۵ خردادماه نشان می‌دهد سه بازار خودرو، سهام و دلار به ترتیب با بیشترین افت هفتگی مواجه شدند. شاخص خودروی «فردای اقتصاد» ۵/۹ درصدی کاهش ارتفاع داد و در بازار سهام شاهد افت ۴/۶ درصدی شاخص کل بورس تهران بودیم. دلار نیز در هفته‌ای که گذشت ۱/۷ درصد کاهش نرخ داد. در مقابل شاهد رشد ۲/۶ درصدی هر قطعه سکه امامی در هفته منتهی به ۲۵ خردادماه بودیم.

بیشترین افت هفتگی بورس در یک ماه گذشته

در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس تهران افتی ۴.۶ درصدی را تجربه و به محدوده دو میلیون و ۱۸۲ هزار واحد بازگشت. این میزان افت هفتگی از ۲۰ اردیبهشت تاکنون مشاهده نشده بود. نماگر هم‌وزن نیز در این هفته در وضعیتی مشابه ۴.۵۴ درصد کاهش ارتفاع داد. کاهش نرخ دلار و حواشی به وجود آمده پس از نامه شرکت ایران‌خودرو و اعتراض به حذف بند جبران زیان‌های ناشی از قیمت‌گذاری دستوری از صورت‌های مالی خودروسازان که به تعدیل منفی سود سال گذشته این شرکت منجر شد را می‌توان از دلایل اصلی عقب‌گرد شاخص‌ها در تالار شیشه‌ای عنوان کرد. تحت چنین شرایطی بود که سهامداران خرد نیز خالص فروش حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومانی را رقم زدند.

عملکرد هفتگی بازارها/ خودرو در قعر جدول بازدهی
روند شاخص‌های بورسی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۲۴ خردادماه

دلار و اخبار جدید از توافق احتمالی

قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت افت ۱.۷ درصدی را تجربه کرد. انتشار خبرهای مثبت از احتمال احیای برجام را مهمترین دلایل عقبگرد نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد بود و حتی در روزهای نخست هفته این نرخ به کانال ۴۶ هزار تومان نیز وارد شده بود اما در ادامه کمی از راه رفته را بازگشت و در نهایت روز پنجشنبه معاملات هفتگی خود را در میانه کانال ۴۸ هزار تومان به پایان رساند تا افتی ۱.۷ درصدی در هفته منتهی به ۲۵ خردادماه داشته باشد.

خودرو عقب‌نشینی کرد

اثر کاهش نرخ دلار بر بازار خودرو نیز منعکس شد. در هفته منتهی به ۲۵ خردادماه، شاخص کل خودرو «فردای اقتصاد» که تغییرات قیمت سبدی از خودروهای داخلی و چینی پرطرفدار در کشور را نشان می‌دهد، کاهش ۵/۹ درصدی را نشان داد.

در هفته مورد بررسی، میانگین قیمت خودروهای داخلی ۶/۴۵ درصد کاهش یافت و بیشترین کاهش قیمت نیز از آن پژو ۲۰۷ پانورمای دنده‌ای با افت ۱۱/۷ درصدی معادل ۷۹ میلیون تومان شد. رانا پلاس نیز در هفته چهارم خرداد ۷/۹ درصد (۳۷ میلیون تومان) کاهش قیمت داشت.

عملکرد هفتگی بازارها/ خودرو در قعر جدول بازدهی
تغییرات قیمتی خودروهای داخلی در هفته چهارم خرداد

در میان خودروهای چینی نیز میانگین قیمت‌ها ۵.۲ درصد کاهش یافت و بیشترین افت قیمت نیز به میزان ۱۴۲ میلیون تومان (معادل ۱۰.۴ درصد) از آن خودروی هایما S۷ توربو شد. پس از آن نیز چری آریزو ۵ توربور (IE) ۱۱۰ میلیون تومان (معادل ۹.۳ درصد) نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته کاهش قیمت داشت.
 

عملکرد هفتگی بازارها/ خودرو در قعر جدول بازدهی
تغییرات قیمتی خودروهای چینی در هفته چهارم خردادماه