شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار طلا#چند#سیگنال#مهم#بازار#طلا

چند سیگنال مهم به بازار طلا

چند سیگنال مهم به بازار طلا

طلا در حالی در بازارهای ایران کاهش اندکی را در آخرین روز نیمه کاری هفته تجربه کرده که بررسی‌ها نشان از ریزش بهای این فلز ارزشمند در بازار جهانی دارد .

 هر اونس طلا در بازارهای جهانی کاهش قیمتی محسوس را تجربه کرده است به طوری که هر اونس طلا با عقب‌نشینی از کف مقاومتی به محدوده ۱۹۳۰ دلار رسیده است. برخی فعالان بازار و کارشناسان معتقدند تداوم این روند ممکن است به از دست رفتن محدوده یک هزار و نهصد دلاری برای هر اونس طلا منجر شود.

البته فعالان بازار ایران معتقدند بهای طلا بیش از آنکه تحت تاثیر قیمت اونس در بازار جهانی باشد، با بهای دلار در این بازار مرتبط است. به عبارت دیگر نوسان دلار در بازار به شکلی مستقیم قیمت طلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این روست که پیشروی قیمت دلار در بازار رسیدن به میانه ۴۸ هزار تومان سبب شد هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از محدوده دو میلیون و دویست هزار تومان به محدوده دو میلیون و سیصد هزار تومان ورود کرده و در صدد کف‌سازی در این محدوده باشد.

امروز قیمت طلا و قیمت سکه در بازار برخلاف روز گذشته کاهشی بود. روز چهارشنبه بازار دلار تا نیمه‌ها روز روند افزایشی داشت و همین موضوع بازار طلا را تحت تاثیر قرار داد. به گونه‌ای که سکه امامی به سمت کانال ۲۹ میلیون تومان پیشروی کرد. اما از میانه‌های روز گذشته به این سو، روند قیمت دلار کاهشی بوده و همین موضوع روی بازار طلا و سکه نیز تاثیر گذاشته است.

هر قطعه سکه تمام بهاز آزادی طرح جدید به قیمت ۲۸ میلیون و ۶۳۳ هزار تومان فروخته می‌شود که قیمت حدود سیصد هزار تومان کمتر از دیروز است. بهای سایر قطعات سکه نیز کاهشی بود. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز بیست و چهار میلیون و ۸۸۰ هزار تومان فروخته شد که چیزی در حدود ۸۰۰ هزار تومان کمتر از قیمت دیروز است.

بهای نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب ۱۵ میلیون و چهارصد هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان گزارش شد. سکه گرمی ۶ میلیون و دویست هزار تومان فروخته می‌شود.

پیش‌بینی طلا و سکه از مسیر دلار

حالا دلار چند روزی است در کانال چهل هزار تومان نفس می‌کشد. برخی گشایش سیاسی رخ داده را عامل این کاهش قیمت دانسته و به مساله آزادی زندانیان خارجی در ایران اشاره دارند. در عین حال باید توجه داشت این همه ماجرا نیست. آزادسازی پول‌های ایران در عراق، ولو با هدف خرید کالاهای اساسی نیز اثری روانی را بر این بازار به جا گذاشته است.

فعالان بازار معتقدند بازارساز نیز دخالتی ویژه در این بازار داشته و دست نامرئی وی برای مدیریت بازار مرئی شده است. البته فرزین، رییس کل بانک مرکزی در اخرین سخنرانی‌اش این موضوع را تایید و تاکید کرده است: در همه کشورها بانک مرکزی در بازارسازی ارز دخالت دارد.

در شرایط فعالی نیز رییس کل بانک مرکزی برای رایزنی به قطر سفر کرده است و بسیاری معتقدند این سفر با ازادی پول‌های بلوکه شده در ارتباط است.

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در توئیتر نوشت: «در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود در ابوظبی ملاقات کرده و در مورد طیفی از موضوعات و نگرانی‌های متقابل با هم گفتگو کردیم.»

سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه عربستان به ایران یگر سیگنال مثبتی است که بازاریان برای کاهش نرخ‌ها و ماندگاری در فضای کنونی بدان استناد می‌کنند.

تاثیر این اتفاقات بر بازار ملموس است حتی اگر آمریکا و ایران تاکید داشته باشند توافقی موقت در راه نیست.

این مساله سبب شده است اغلب کارشناسان در پاسخ به این سوال که مسیر حرکت طلا و سکه در روزهای آتی چیست به نرخ دلار اشاره کنند. نرخی که در صورت تداوم شرایط سیاسی کنونی در ایران نوسان افزایشی نخواهد داشت.