شهر خبر

نیویورک تایمز: بایدن بی سر و صدا با ایران مذاکره کرده است/ احتمال توافق غیرمکتوب

به گفته مقامات سه کشور، دولت بایدن برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران و آزادی آمریکایی‌های زندانی بی سر و صدا با ایران مذاکره کرده است.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: هدف آمریکا دستیابی به یک توافق غیررسمی و غیرمکتوب است که برخی مقامات ایرانی آن را «آتش بس سیاسی» می‌نامند. هدف آن جلوگیری از تشدید تنش بیشتر است. 

ایران بر اساس توافق جدید موافقت خواهد کرد که اورانیوم را فراتر از سطح تولید فعلی خود که ۶۰ درصد است، غنی سازی نکند، حملات مرگبار به پیمانکاران آمریکایی در سوریه و عراق توسط نیروهای نیابتی خود در منطقه را متوقف می‌کند، همکاری خود را با بازرسان آژانس گسترش می‌دهد و از فروش موشک‌های بالستیک به روسیه خودداری می‌کند.

در مقابل، ایران انتظار دارد که ایالات متحده از تشدید تحریم‌ها، اجتناب کند. توقیف نفتکش‌های خارجی حامل نفت، همانطور که اخیرا در آوریل انجام شد، متوقف کند. به دنبال قطعنامه‌های تنبیهی جدید در سازمان ملل یا آژانس علیه ایران به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای‌اش نباشند.

همچنین ایالات متحده میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران را که استفاده از آن‌ها محدود به اهداف بشردوستانه است، در ازای آزادی سه زندانی ایرانی آمریکایی آزاد کند.

در همین راستا، ایالات متحده هفته گذشته معافیتی صادر کرد که به عراق اجازه داد ۲.۷۶ میلیارد دلار بدهی خود به ایران را بپردازد. مقامات ایرانی همچنین تلاش می‌کنند تا حدود ۷ میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی را بدست آورند.