شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#قیمت مسکن

مقصر گرانی در بازار اجاره از نگاه کاربران خبرآنلاین/ تعیین سقف اجاره قیمت‌ها را مهار می‌کند؟

برخی از کاربران خبرآنلتین معتقد است: کنترل بازار اجاره که خود متاثر از قیمت مسکن است، حداقل در تئوری بسیار ساده است. ولی اراده ای برای آن وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازار اجاره‌بها در ایران با رشدی رعدآسا در ماه‌های اخیر روبروست. بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش شدید قیمت مسکن سبب شده تقاضای بالقوه در بازار ایران برای خرید مسکن به تقاضای اجاره بدل شود و این نامتوازن بودن عرضه و تقاضا در بازار دلیل مهم رشد قیمت در بازار اجاره است.

این در حالی است که مصوبه افزایش حداکثر ۲۵درصدی اجاره‌بها در کلان‌شهر تهران و ۲۰ درصد در شهرستان‌ها اخیرا توسط مجلس ابلاغ شده است.

دولت اما با تعیین سقف اجاره درصدد مهار این بازار برآمده و مشوق‌های مالیاتی برای قراردادهایی با عمر بیش از یک سال را در نظر گرفته است. حال سوال این‌جاست، با وجود اعلام برنامه‌های متعدد و متنوع چرا اجاره‌ها در ایران مدیریت نشده است؟ در این رابطه کاربران خبرآنلاین دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

یکی از کاربران خبرآنلاین نوشت: چون مافیای رباخوار اجازه نمی‌دهد.

کاربر دیگری عنوان کرد: تا زمانی که شغل و دیگر امکانات در شهرهای بزرگ متمرکز هستند، مشکل ازدحام جمعیت و آلودگی هوا و اجاره و... مطرح خواهد بود و دولت با این تصمیمات به نام مردم فقط به دنبال درآمدی از این وضعیت برای خود است.

کاربری متذکر شد: خود مستاجر با رضایت قلبی موافق افزایش حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصدی اجاره‌بها (بر اساس نرخ تورم واقعی) نسبت به سال گذشته است؛ آن‌وقت دولت با گذراندن مصوبه ۲۵ درصدی می‌خواهد بازار رو کنترل کند؟

یکی از کاربران خبرآنلاین تصریح کرد: وقتی دولت نرخ خدمات خود را از ۲۰-۳۰ درصد گرفته تا ۲۵۰ درصد افزایش داده، از هر چیزی مالیات می‌گیره، چطور از صاحب‌خانه‌ها انتظار دارند ۲۵ درصد افزایش بدهند در حالی که تورم ۵۰ درصدی رو ایجاد کرده!؟ راه کنترل در اقتصاد با ضرب و زور نیست با راهکار اقتصادی است.

کاربر دیگری عنوان کرد: وقتی که شرایط اقتصادی آشفته هست، در بازار سکه، خودرو، مسکن همه چیز کاذب می‌شود. از طرفی برای شهرسازی و گسترش شهرها بیشتر زمان‌ها برنامه‌ای وجود نداشته اولویت کشور مسایل حاشیه‌ای هست نه اقتصاد.

کاربری یادآور شد: مدیریت چرا فقط تو بازار اجاره؟ وقتی ارزش ریال و پول کشورمان هر روز کمتر و کمتر می‌شه، متعاقب آن تورم و گرانی میاد، خود شرکت های دولتی حتی گران می‌کنند، چه انتظاری از منبع درآمد خیلی‌ها دارید که با اجاره‌خانه‌شان زندگی می‌کنند. مشکل جایی دیگه است؛ کاهش ارزش پول ملی.

یکی از کاربران نوشت: مبلغ اجاره را متناسب با قیمت ملک تعیین کنید، مانند بقیه دنیا خواهید دید برای مستاجر صرف نخواهد کرد؛ مگر دائم از دنیا نمی‌گید که چگونه است.

کاربری عنوان کرد: گرونیا مقصرش اول دولته بعد برنامه دیوار بعد املاک و دلال‌ها. برای هر چیزی دولت محدوده قیمتی بذاره، این همه نابسامانی وجود نخواهد داشت. دولت هر منطقه رو قیمت‌گذاری کنه و اجاره با توجه به توان مردم تعیین کنه.

یکی از کاربران تصریح کرد: کنترل بازار اجاره که خود متاثر از قیمت مسکن است، حداقل در تئوری بسیار ساده است. ولی اراده ای برای آن وجود ندارد.

۲۲۳۲۲۵