شهر خبر
بی ان ان تحلیل کرد؛

تاکید فرزین بر روابط پولی دوجانبه با کشور‌های منطقه/ تجارت ایران و قطر با توسعه روابط مالی افزایش می‌یابد

آغاز توسعه همکاری‌های پولی و بانکی ایران و قطر نشان دهنده تلاشی آگاهانه برای به حداکثر رساندن پتانسیل اقتصادی این دو کشور است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا، سایت خبری تحلیلی بی ان ان که در حوزه کارآفرینی و تجارت در محدوده هندوستان و کشور‌های آسیایی فعالیت می‌کند در گزارشی از سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران به دوحه نوشت: روسای بانک مرکزی ایران و قطر بر اهمیت تقویت همکاری‌های پولی و بانکی خود تاکید کردند.

این فراخوان در تلاش برای بهره برداری از پتانسیل عظیم اقتصادی و گسترش زمینه همکاری تجاری بین دو کشور است.


آزادی پتانسیل اقتصادی از طریق افزایش همکاری

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران که به منظور تقویت روابط پولی و بانکی با کشور‌های حوزه خلیج فارس در یک ماموریت دیپلماتیک در دوحه به سر می‌برد، با همتای قطری خود بندر بن محمد بن سعود آل ثانی دیداری سازنده داشت.

این گفتگو حول بررسی فرصت‌های بی شمار برای همکاری‌های اقتصادی و ضرورت تشدید روابط پولی، بانکی و مالی بین کشور‌های متبوعشان بود.

فرزین در سمت خود به عنوان رئیس بانک مرکزی ایران مشاهده کرد که تقویت این روابط مالی، پایه محکمی برای توسعه همه جانبه مبادلات تجاری بین دو کشور ایجاد می‌کند.

بر اساس دیدگاه فرزین، «تقویت روابط بانکی دوجانبه و چندجانبه در فضای ژئوپلیتیک کنونی یک دستور کار ضروری است». وی همچنین اظهار داشت که توسعه قوی این روابط مالی می‌تواند حجم تجارت بین تهران و دوحه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

بیشینه کردن فرصت‌های تجارت و مبادلات

بندر بن محمد بن سعود آل ثانی، رئیس بانک مرکزی قطر نیز متقابلا به فرزین پاسخ داد. وی بر فرصت‌های فراوان موجود برای غنی کردن تجارت و مبادلات بین ایران و قطر با توجه به همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری تاکید کرد. به گفته وی، تقویت حداکثری روابط دو کشور از طریق روابط پولی و بانکی کارآمد ضروری است.

دو رئیس بانک مرکزی بر نقش بستر‌های مالی و تسهیل کننده شرکت‌ها در بخش‌های پولی و بانکی هم تاکید کردند. این رویکرد به عنوان محوری برای دستیابی به اهداف اقتصادی و تجاری ایران و قطر تلقی می‌شود. رهبران با ساده سازی این بستر‌ها و ابزار‌ها ابراز اطمینان کردند که تحقق اهداف مالی مشترک آن‌ها در دسترس خواهد بود.

به طور خلاصه، آغاز توسعه همکاری‌های پولی و بانکی نشان دهنده تلاشی آگاهانه برای به حداکثر رساندن پتانسیل اقتصادی ایران و قطر است. با توجه به فضای ژئوپلیتیک کنونی، موفقیت این سرآغاز می‌تواند الگویی برای سایر کشور‌های منطقه باشد تا از آن پیروی کنند.