شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#توافق هسته‌ای

آلمان:

ایران مقصر نافرجام ماندن توافق هسته‌ای است

آلمان ایران را مقصر نافرجام ماندن توافق هسته‌ای معرفی کرده است. دولت آلمان در این سند مدعی شده: ایران مقصر بلوکه شدن توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است.

ایران مقصر نافرجام ماندن توافق هسته‌ای است
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۱۳:۴۳:۰۹
اعتمادآنلاین |

آلمان در اولین استراتژی امنیت ملی خود با معرفی تغییر تاکید برلین از منافع اقتصادی به ژئوپلیتیک پس از تهاجم روسیه به اوکراین، گفت: چین یک تهدید فزاینده برای امنیت جهانی است.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، سند استراتژی با استفاده از زبان صریح در مورد شریک تجاری اصلی آلمان، پکن را به عنوان کشوری که ادعای برتری در آسیا دارد، توصیف می کند که به دنبال استفاده از توان اقتصادی خود برای دستیابی به اهداف سیاسی است.

این سند تهدیدهای اصلی را که آلمان تصور می کند، از تغییرات آب و هوایی گرفته تا اختلالات زنجیره تامین، نشان می دهد و شامل چند سیاست خاص، مانند تعهد به افزایش هزینه های دفاعی و ایجاد آژانسی برای مبارزه با حملات سایبری است.

منتقدان می‌گویند این سند راهبردی، تاکیدی بر اولویت بندی روی تهدیدها یا راه حل آنها ندارد و به دنبال تشکیل شورای امنیت ملی آلمان هم نیست. در این سند هیچ اشاره ای هم به تایوان نشده است.

این سند بر نیاز آلمان به کاهش وابستگی به سایر کشورها برای کالاها و تشویق شرکت‌ها برای نگهداری ذخایر استراتژیک تاکید می‌کند.

در قسمت دیگری از این سند، آلمان ایران را مقصر نافرجام ماندن توافق هسته‌ای معرفی کرده است. دولت آلمان در این سند مدعی شده: ایران مقصر بلوکه شدن توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است.

در این سند آمده: فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی این کشور نیز به تشدید تنش می‌انجامد. تهران همچنین «تلاش‌ها برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک را مسدود کرده است؛ علاوه بر این، برنامه موشکی ایران و اقدامات منطقه‌ای تهران به تشدید تنش دامن می‌زند و ممکن است به شتاب جدید در گسترش سلاح‌های منطقه‌ای منجر شود.».

گفتنی است ادعاهای آلمان در مورد نقش ایران در بلوکه شدن روند مذاکرات هسته‌ای درحالی است که این دولت آمریکا بود که به صورت یکجانبه از برجام خارج شده است.