شهر خبر

تعرفه‌ نجومی برای خودرو‌های وارداتی واقعیت دارد؟

یک کارشناس اقتصادی از تعرفه‌های نجومی برای خودرو‌های وارداتی خبر داد و گفت: به فاصله چند متر خودروی ۱۰ هزار دلاری ۲۷ هزار دلار می‌شود.

اعتماد آنلاین: بالاخره پس از ماه‌ها انتظار برای تعیین تعرفه واردات خودرو جزییات تعرفه برای سال ۱۴۰۲ اعلام شده براساس آن سود‌های بازرگانی برای واردات خودرو‌ها ۵ تا ۸۰درصد بیشتر از قبل شده است، این تغییرات از سوی دولت و در بخشنامه اصلاحات تعرفه‌ای (۳۵۴) ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی به وزارت صمت و وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده است.

 براساس این بخشنامه از این پس تعرفه خودرو‌های با حجم موتور کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی از ۶ درصد به ۱۶ درصد تغییر می‌کند، همچنین تعرفه خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی با افزایش ۱۵ درصدی از ۱۵ به ۶۶ درصد، خودور با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی با رشد ۲۰ درصدی از ۷۱ درصد به ۹۱ درصد، خودرو با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی با افزایش ۴۰ درصدی از ۹۱ به ۱۳۱ درصد، خودرو با حجم ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی با افزایش ۶۵ درصدی از ۹۶ به ۱۶۱ درصد و خودرو با حجم موتور بیشتر از ۳۰۰۰ سی‌سی هم با افزایش ۷۵ درصدی از ۹۶ به ۱۷۱ درصد خواهد رسید.

اما این تغییرات تعرفه‌ای از سوی کارشناسان اقتصادی با واکنش‌هایی هم همراه شده است به عنوان مثال؛ محمد طبیبیان، اقتصاددان در این باره گفته است: خبری که منتشر شده این است که تعرفه مصوب در دولت برای واردات خودرو تا ۱۷۱درصد خواهد بود. به زبان ساده اگر اجازه دهند وارداتی انجام شود و سهم حق و حقوق صاحبان منافع تامین شود و مجوز‌های صحیح و برای ذی‌نفعان ذی‌حق صادر گردد یک اتومبیل که پشت مرز قیمتی حدود ۱۰ هزار دلار دارد این طرف مرز به فاصله چند متری از قیمت حدود ۲۷ هزار دلار برخور‌دار خواهد بود. آیا این خبر دقیق است؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو در این باره گفت: تعرفه ۱۷۱ درصدی در مورد تعرفه خودرو‌های بالای ۳۰۰۰ سی‌سی اعلام شده که برای خودرو‌های لوکس است؛ اما تعرفه خودرو‌های زیر ۱۰۰۰ سی‌سی حدود ۱۶ درصد اعلام شده است، البته تمرکز اصلی روی تعرفه‌های ۶۶ درصدی است که عامه مردم از آن استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: در مقایسه‌ای که بین ایران و کره‌جنوبی درخصوص تعرفه خودرو می‌شود باید کل عوارضی را که کره‌جنوبی محاسبه می‌کند را درنظر گرفت. ضمن آنکه باید دید آیا قیمت سوخت در کره‌جنوبی هم شبیه ایران است؟ یا در کشور‌های اروپایی تعرفه کالا‌ها پایین است اما در مورد بنزین بعضا تا ۳ برابر مالیات اخذ می‌شود آن‌هم به این دلیل است که بالاخره باید کشورشان را اداره کنند.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: در کشور‌های اروپایی هم این‌گونه است که هر فردی که ثروتمندتر باشد باید مالیات بیشتری هم بپردازد. ضمن آنکه همه مردم در اروپا قادر به خرید خودرو نیستند هر چند قیمت خودرو در این کشور‌ها پایین است، اما در عوض هزینه بیمه، بنزین و عوارض آن بسیار بالاست برای همین هم مردم از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

کاکایی خاطرنشان کرد: تا چند وقت پیش اجازه واردات خودرو‌هایی با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی را نمی‌دادند، اما الان با اعلام تعرفه ۱۷۱ درصدی اعلام کرده‌اند که اگر می‌خواهید بنز هم سوار شوید اشکال ندارد فقط باید هزینه آن را بپردازید.

او افزود: تا پیش از این واردات خودرو ممنوع شده بود، اما امروز به هر دلیلی باز واردات خودرو آزاد شده و اگر تعرفه‌ای برای آن در نظر نگیرند خودرو‌های خارجی به ایران سرازیر می‌شود، اما سوال این است که با درآمد ۸۰ میلیارد دلاری امروز ایران، اگر ۵ میلیارد دلار را در این موقعیت کمبود ارزی که کشور دارد به واردات خودرو اختصاص دهند این مساله روی زندگی مردم تاثیر نمی‌گذارد؟