شهر خبر

واشنگتن به بهانه روسیه، جنگنده‌های اف-۲۲ را به خاورمیانه آورد

واشنگتن به بهانه روسیه، جنگنده‌های اف-۲۲ را به خاورمیانه آورد

ایسنا نوشت: فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» از استقرار جنگنده‌های "اف-۲۲ رپتور" در حوزه خاورمیانه بعد از چندین تنش‌ با جنگنده‌های روسی مخصوصا بر فراز سوریه خبر داد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی هوایی آمریکا این جنگنده‌ها را در چارچوب بازنگری چند جانبه پشتیبانی و توانایی خود در پی آنچه که «رفتار ناامن و غیر حرفه‌ای» جنگنده‌های روسی در سوریه خوانده، در منطقه مستقر کرد.

در این بیانیه آمده است که اسکادران جنگنده‌های رپتور متعلق به ایالت ویرجینیا، از پایگاه هوایی لانگلی، قدرت ایالات متحده را از طریق توانایی جابجایی نیروها و تحویل نیروی قدرتمندی در هر لحظه به نمایش می‌گذارد.

سنتکام افزود: F-۲۲ ترکیبی از سیستم‌های رادارگریز، عملکرد آیرودینامیک و سیستم‌های مختلفی است که آن را به بهترین جنگنده نسل پنجم در جهان تبدیل می‌کند.

با استقرار این جنگنده‌ها در منطقه فرماندهی مرکزی آمریکا، اسکادران جنگنده‌های رپتور با نیروی زمینی و هوایی ائتلاف یکپارچه و ادغام خواهد شد.

در همین زمینه، ژنرال مایکل کورلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا گفت: ما همراه با شرکا و متحدان خود، به بهبود امنیت و ثبات در منطقه پایبند هستیم.

وی مدعی شد: رفتار ناامن و غیرحرفه‌ای نیروهای روسی آن چیزی نیست که ما از یک نیروی هوایی حرفه‌ای انتظار داریم. در بیانیه آمده است که نقض سیستماتیک تدابیر مورد توافق برای عدم برخورد هوایی، خطر تشدید یا اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهد.

در پایان بیانیه سنتکام آمده است: استقرار سریع و ادغام در عملیات ائتلاف، گواه روشنی از تعهد مشترک شرکا، متحدان و ایالات متحده به صلح و ثبات بلندمدت در منطقه است.

همچنین ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در نشستی گفت: من فکر نمی‌کنم روس‌ها به دنبال درگیری مستقیم با ایالات متحده باشند. ما نیز بدون شک خواهان درگیری مستقیم با روسیه نیستیم.

وی با اشاره به یادداشت تفاهم پرهیز از درگیری میان مسکو و واشنگتن در سوریه که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، ادامه داد: پیشنهاد من همیشه بازگشت به پایبندی به پروتکل‌های رفتار حرفه‌ای بوده است.

این ژنرال آمریکایی نیروهای روسی را به «تداوم رفتار تحریک آمیز» در روزهای اخیر متهم کرد و افزود: به نظر من آنها نمی‌فهمند که گزینه‌هایشان محدود است و آمریکا گزینه‌های بسیار بیشتری از نظر نیروهایی دارد که ممکن است در اینجا استفاده کنیم.

وی همچنین ادعا کرد: روس‌ها تلاش می‌کنند ما را تحت فشار قرار دهند. من می‌گویم که موفق نخواهند شد. اگر آنها از نیروی نظامی استفاده نکنند، نمی‌توانند ما را از این حریم هوایی خارج کنند، اما اقدام نظامی پایان بدی خواهد داشت.

این در حالی است که اولگ گورینوف، معاون رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه گفته که خلبانان نیروی هوایی آمریکا پروتکل‌های عدم برخورد در سوریه را نقض می‌کنند.

گورینوف در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۳۱ مه گفت که خلبانان آمریکایی هنگام نزدیک شدن به هواپیماهای نیروی هوایی روسیه سامانه‌های تسلیحاتی را فعال می‌کنند.

گورینوف در این کنفرانس گفت: نقض فاحش پروتکل‌های عدم برخورد و توافق دوجانبه درباره ایمنی هوایی در سوریه توسط به اصطلاح (ائتلاف بین‌المللی) به رهبری ایالات متحده ادامه دارد. خلبانان نیروی هوایی ایالات متحده به فعال کردن سامانه‌های تسلیحاتی در هنگام نزدیک شدن جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه که در حال پرواز برنامه‌ریزی شده در شرق سوریه هستند، ادامه می‌دهند.

310310