شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#توافق ایران

عمان: توافق ایران و آمریکا بسیار نزدیک است

وزیر امور خارجه عمان در گفت‌وگویی بیان کرد که از سوی تهران و واشنگتن «جدیتی» برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و فضای پیرامون آن را «مثبت» ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری المانیتور، بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان در گفت‌وگو با این پایگاه خبری درباره موضوع احیای توافق هسته‌ای گفت که «جدیتی» از سوی واشنگتن و تهران هم‌زمان با تلاش مذاکره‌کنندگانشان برای احیای توافق هسته‌ای احساس می‌کند.

البوسعیدی درباره موضوع تبادل زندانیان میان دو کشور گفت که «می‌توانم بگویم آن‌ها بسیار نزدیک هستند. مسئله احتمالا برخی نکات فنی است.»

او افزود: «آن‌ها برای این کار نیاز به یک چارچوب و بازه زمانی دارند تا ببینند چطور باید هماهنگی‌های آن انجام شود. فکر می‌کنم در حال حل کردن این مسائل هستند.»

عمان که به عنوان کانالی برای مذاکرات هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و آمریکا عمل کرد، اخیرا نیز بنابر برخی گزارش‌ها در مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا نقش داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست خبری اخیرش در مورد روند مذاکرات برای رفع تحریم ها و نقش عمان در این ارتباط و اخبار منتشر شده در ارتباط با آن گفت: مذاکرات مسقط مخفی نبوده است و همان طور که پیش از این اشاره شد از طریق واسط ها از جمله تلاش های صورت گرفته از سوی عمان گفت وگوهایی را انجام دادیم.

وزیر امور خارجه عمان در گفت‌وگو با المانیتور نقش داشتن عمان را تایید نکرد اما گفت که عمان با «حسن نیت» پیشنهاد کمک به دو طرف را به دفاتر خود چه در عمان و چه در جاهای دیگر ارائه کرده است.

او در ادامه درباره موضوع احیای توافق هسته‌ای گفت که «فضای مثبتی» پیرامون این موضوع وجود دارد و مسقط بر این باور است که مقام معظم رهبری ایران درباره دست یافتن به یک توافق در این زمینه جدیت دارند.

البوسعیدی درباره موضع ایران گفت: مادامی که طرف مقابل متقابلا حسن نیت نشان دهد، آن‌ها(ایران) حاضر به انجام دادن این کار است.»

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از چند ماه از آغاز آن در اوایل سال ۲۰۲۲، با وجود برخی گشایش‌های انجام شده، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده متوقف شد.

ایران و آمریکا از طریق طرفین مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند و مذاکرات مستقیمی نداشتند.

دولت آمریکا با وجود این که می‌گوید دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است، در چند ماه اخیر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر، همچنین ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است، گفته است که احیای برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد.

واشنگتن در این مدت سعی کرده است ایران را مقصر مطرح کردن مسائل فرابرجامی در مذاکرات وین جلوه دهد و آن را عامل مهمی در روند کند و ایجاد وقفه در مذاکرات جلوه دهد.

در حالی که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد آمریکا و شرکای غربی توافق اعلام کرده‌اند، در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد.