شهر خبر

آمریکا به انتشار اخباری درباره توافق موقت با ایران واکنش نشان داد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر ادعاهای مطرح شده در برخی گزارش‌ها درباره توافق موقت با ایران را رد کرده و به سوالاتی درباره سفر رئیس جمهور ایران به کشورهای آمریکای لاتین، آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران از عراق و احتمال ازسرگیری روابط ایران و بحرین پاسخ داد.

آمریکا به انتشار اخباری درباره توافق موقت با ایران واکنش نشان داد
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۰۹:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آیا همچنان موضع آمریکا این است که احیای توافق هسته‌ای در دستور کار آن قرار ندارد، گفت: شایعات درباره یک توافق هسته‌ای، موقت یا هر نوع دیگری نادرست و گمراه‌کننده‌اند. موضع ما درباره این مسئله هنوز تغییری نکرده است.

به گزارش ایسنا، میلر با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند برنامه هسته‌ای ایران ماهیتی صرفا صلح‌آمیز دارد و تولید و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای جایی در برنامه دفاعی آن ندارد، گفت: «سیاست اول ما این است که اطمینان بیابیم  ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. مسلما ما در حال رصد فعالیت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی هستیم. ما بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه رسیدن به این هدف است، البته ما برای تمامی گزینه‌های احتمالی هم آماده می‌شویم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره موضوع آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران گفت: این موضوع یکی از اولویت‌های ماست. متاسفانه اطلاعات جدیدی برای ارائه در این باره ندارم. ما نسبت به آزاد کردن تمامی آمریکایی‌هایی که در خارج از کشور، از جمله در ایران زندانی هستند، متعهدیم. ما دوباره از ایران می‌خواهیم که تمامی زندانیان(خارجی) را آزاد کند.

او در ادامه این نشست خبری به موضوع آزادسازی حدود ۳ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق ذیل برخی معافیت‌های تحریمی که پیشتر به دلیل تحریم‌های آمریکا دسترسی ایران به آن ممکن نبود، گفت که این پول‌ها به ایران انتقال داده نمی‌شوند و تنها می‌توان از آن برای امور بشردوستانه و دیگر اموری که مشمول تحریم نمی‌شوند استفاده کرد.

میلر در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره این که آیا با باربارا لیف، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک هم‌نظر است که گفته بود بحرین و ایران احتمالا به زودی روابط دیپلماتیکشان را از سر می‌گیرند و آیا بحرین در این باره با آمریکا رایزنی کرده است، گفت: «ما همواره از تعاملات دیپلماتیک در منطقه در صورتی که بتواند موجب محدود کردن فعالیت‌های ایران شود، حمایت کرده‌ایم.»