شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#ایالات متحده

گزارش وال‌استریت‌ژورنال از ۳ دور مذاکره ایران و آمریکا در عمان

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به جزئیات سه دور مذاکره غیرمستقیم مقامات ایران و ایالات متحده پرداخته است.

به گزارش اطلاعات آنلاین، وال استریت ژورنال سه شنبه چهاردهم ژوئن در گزارشی نوشت: به گفته افراد نزدیک به مذاکرات، دولت بایدن بی سر و صدا گفتگو‌ها با ایران را در تلاش برای آزادی زندانیان آمریکایی و مهار برنامه هسته‌ای رو به رشد تهران آغاز کرده است.  به گفته مقامات آمریکایی و عراقی، با از سرگیری تماس‌ها بین دو طرف، واشنگتن همچنین ۲.۵ میلیارد یورو معادل ۲.۷ میلیارد دلار را به عنوان مبلغ  واردات برق و گاز ایران توسط دولت عراق تایید کرد. این پول به دلیل تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده مسدود شده بود. مقامات آمریکایی انتقال وجوه را امری عادی و بی ارتباط با گفتگو‌ها توصیف کردند. وجوه مشابهی در گذشته آزاد شده بود، اگرچه این بار به یورو انجام شد نه ارز‌های محلی.
 
منابغ می‌گویند پس از آغاز گفتگو بین مقامات ارشد آمریکایی و ایرانی در نیویورک در ماه دسامبر، مقامات کاخ سفید حداقل سه بار برای تماس‌های غیرمستقیم بیشتر [با تهران]به عمان سفر کرده اند. مقامات عمانی پیام‌هایی را بین دو طرف رد و بدل کردند. بایدن با تعهد به احیای برجام که محدودیت‌هایی را بر برنامه‌های هسته‌ای ایران در ازای برداشتن تحریم‌های اقتصادی اعمال می‌کرد، روی کار آمد. ایالات متحده در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، از این پیمان خارج شد. آخرین تلاش‌های دیپلماتیک حاکی از یک موازنه سیاسی توسط بایدن و متمرکز بر کاهش تنش‌ها است، تنش‌هایی که در سال جاری به دلیل ارائه پهپاد‌های ایران به روسیه برای جنگ در اوکراین، پیشبرد غنی‌سازی اورانیوم و توقیف تانکر‌های نفت افزایش یافته است. 

تهران در ازای آزادی زندانی و محدودیت در فعالیت هسته‌ای به دنبال دسترسی به میلیارد‌ها دلار درآمد نفتی بلوکه شده اش است که در خارج از کشور به دلیل تحریم‌های ایالات متحده توقیف شده است. مقامات ایرانی بار‌ها آزادی زندانیان را به دسترسی به ۷ میلیارد دلار از وجوه ایران که در کره جنوبی نگهداری می‌شوند گره زده و خواستار دسترسی به میلیارد‌ها دلاری که در عراق برای تحویل گاز و نفت نگهداری می‌شود، شده‌اند. مقامات دولت سابق کره جنوبی که از این موضوع مطلع بودند گفتند که مذاکرات با ایران و ایالات متحده بر سر آزاد کردن این پول برای اهداف بشردوستانه ادامه دارد.

 
به گفته افرادی که در جریان گفتگو‌ها قرار گرفتند، در اواخر سال ۲۰۲۲، رابرت مالی، نماینده ایالات متحده در ایران در نیویورک با سفیر ایران در سازمان ملل متحد دیدار کرد، امری که مجموعه‌ای از دیدار‌ها را کلید زد که تا ماه آوریل ادامه یافت. در فوریه، مارس و می‌ در مسقط پایتخت عمان، مقامات عمانی پیام‌هایی را بین برت مک گورک، مشاور ارشد کاخ سفید در خاورمیانه و علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، در به اصطلاح «مذاکرات نزدیک سازی» ارسال کردند. مالی در فوریه و مارس نیز در عمان بود. به گفته دیپلمات ها، مک گورک در اواخر ماه مه نیز کمی قبل از سفر سلطان هیثم بن طارق حاکم عمان به تهران، به عمان رفت. باقری کنی در نشست ۲۸اردیبهشت ایران و عمان حضور داشت. وب سایت آکسیوس از مذاکرات نزدیک سازی ماه می‌در عمان در هفته گذشته خبر داد. به گفته افراد مطلع از این مذاکرات، قطر همچنین در بحث مربوط به زندانیان آمریکایی میانجیگری کرده است.