شهر خبر

آمریکا: متعهد به آزادی همه زندانیان آمریکایی از جمله در ایران هستیم

آمریکا: متعهد به آزادی همه زندانیان آمریکایی از جمله در ایران هستیم

ایرنا نوشت: متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن همچنان متعهد به آزادی تمام آمریکایی‌های زندانی در خارج از این کشور از جمله در ایران است.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان آمریکایی و موضوع مذاکرات هسته ای با تهران گفت که در حال حاضر اطلاع خاصی در خصوص وضعیت آمریکایی های زندانی در ایران ندارم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد: ما همچنان متعهد به آزادی تمام آمریکایی های زندانی در خارج از جمله در ایران هستیم و بار دیگر از ایران می خواهیم زندانیان آمریکایی را آزاد کند.

میلر درباره انتشار برخی گزارش ها درباره توافق کوتاه مدت با ایران نیز گفت: همانطور که دیروز هم گفتم شایعات در خصوص یک توافق هسته ای موقت نادرست و گمراه کننده است. موضع ما در این خصوص تغییر نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای همیشگی واشنگتن درباره برنامه هسته ای ایران افزود: اولویت نخست ما ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و ما فعالیت های غنی سازی ایران را زیرنظر داشته ایم.

وی در عین حال گفت: ما معتقدیم دیپلماسی بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. ما همزمان برای همه احتمالات آماده می شویم. از نظر آمریکا همه گزینه ها روی میز است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران هشتم اردیبهشت ماه جاری (۲۸ آوریل) درباره آخرین تحولات تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا عنوان کرد: ۶ ماه قبل آنها خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده خود به ما معرفی کردند. درباره تبادل زندانیان به عنوان موصوع انسانی مورد توجه ایران، صورت‌جلسه‌ای بین نماینده ایران و نماینده معرفی شده تدوین شد و ما محدودیت زمانی برای انجام تبادل در سریع‌ترین زمان را نداشتیم.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی اجرای این توافق و صورتجلسه ماه‌ها به تعویق افتاد. تا اینکه در هفته‌های گذشته قرار بر این شد که صورتجلسه به روزرسانی شود و این بروزرسانی در دستور کار ما است و موضوع آزادی و تبادل زندانیان را یک موضوع اساسی دانسته و بر اجرای آن تأکید داریم.

وزارت خزانه داری آمریکا ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت ماه) ا علام کرد: امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و چهار مقام آن شامل روح الله بازقندی, محمد کاظمی,، محمد مهدی سیاری و محمدحسن محققی و همچنین سرویس امنیت فدرال روسیه (اف اس بی) را به اتهام نقش آنها در گروگانگیری یا بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکایی تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: تحریم های امروز اولین اقدام تحت فرمان اجرایی ۱۴۰۷۸ است و تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها و اتباع آمریکایی که به صورت غیرقانونی بازداشت‌شده اند را تقویت می کند. این اقدامات بر تعهد اساسی دولت آمریکا برای بازگرداندن اتباع آمریکایی گروگان گرفته شده و به صورت غیر قانونی بازداشت شده, مجددا تاکید می‌کند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت ماه) اگفت: ایالات متحده آمریکا تعهدی بالاتر از بازگرداندن آمریکایی هایی که به صورت غیر قانونی بازداشت شده اند، ندارد. امروز، ما کسانی را که مسئول بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکا هستند، پاسخگو می کنیم. اقدامات ما هشداری واضح و مستقیم به کسانی است که در سراسر جهان به صورت غیر قانونی اتباع آمریکا را بازداشت می کنند.

کاخ سفید نیز در بیانیه ای به نقل از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا افزود: "پیام من به روسیه، ایران و تمام دولتهایی که در سراسر جهان آمریکایی‌ها را گروگان گرفته یا به ناحق بازداشت کرده‌اند این است که آنها را فوری آزاد کنید."

رئیس جمهور آمریکا گفت: دولت من، ابزار جدیدی را برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی سنگین بر آنانی که آمریکایی‌ها را در سراسر جهان گروگان می‌گیرند یا به ناحق بازداشت می‌کنند، به کار می‌گیرد.

310310