شهر خبر

رئیسی: بی عدالتی باید مهار شود؛خشایارشا: طوفان را شلاق بزنید تا آرام شود

رئیسی: بی عدالتی باید مهار شود؛خشایارشا: طوفان را شلاق بزنید تا آرام شود

خشایارشا پادشاه ایران باستان پس از حمله دریایی به یونان، با طوفان مواجه شد. بنابراین بر موج شلاق می‌زد تا طوفان آرام بگیرد! فارغ از این که رئیسی چنین نخوت پادشاهی ندارد، ولی از نظر روشی، بایدهای او به همین سنت فرهنگی موجود در ناخودآگاه ما ایرانیان، بسیار نزدیک است.

اگر کلمه «ابراهیم رییسی» را در گوگل جست‌وجو کنید، به نکته‌ی جالبی برخورد می‌کنید. بسیاری از خبرها پیرامون گفته‌ها و اظهارات رییس جمهور و رییس دولت سیزدهم با کلمه‌ی «باید» آغاز می‌شوند:

وقتی می‌گویند «قوه مجریه» مشخصا بر اجرا و عمل این بخش از یک دستگاه حکومتی تاکید ویژه دارند. یعنی یک سری قانون‌ها در قوه قانون گذاری مشخص شده و قوه اجرا اگرچه مشکلاتی را در قالب لایحه یا بخشنامه دولتی برای قانون شدن و یا همان تبدیل شدن به «بایدها» پیگیر شده، اما مهم این است بررسی شود در عرصه عمل، «باید»ها تا چه اندازه به «عمل» و فعل «شدن» تبدیل شده‌اند.

دولت ابراهیم رئیسی از آغاز با وعده‌های قشنگ و اغلب خیالی و شیرین بسیاری پا به عرصه گذاشت. شاید با پیشفرض همین تصور خلق‌الساعه‌ای از دستگاه قدرت در ایران. سنتی هزاران ساله در تصوری الهی‌گونه از نظام سیاسی و دولت در ایران که بگوید کن تا فیکون بشود!

وعده‌های دولت سیزدهم را ببینید:

یا مشهورترینش:

اما مگر به «باید» یا «نباید» گفتن است؟ از قدیم ضرب‌المثل خوبی در فارسی رایج بوده. اینکه: با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود. این طور است که دولت اراده کرد اقتصاد را به توافق خارجی گره نزند، و در ابتدا نزد اما دید اقتصاد داخلی کاری به این اراده‌ی دولتی ندارد و راه خودش را می‌رود! پس ناچار شد از حرف خودش رفته رفته عدول کند.

در باره همین تصور از امر اجرا در دولت رییسی همین چندی پیش حمید شجاعی در آرمان ملی نوشته بود: «واقعیت امر بر آن است که اگر به نوع رویکردها، اظهارات و صحبت‌های مقامات دولتی از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم تاکنون نظری بیفکنیم، بسیار از این دست وعده‌ها در جهت انجام مشاهده می‌شود. چیزی که از آن تحت عنوان

خشایارشا پادشاه جنگ‌طلب ایران باستان پس از آنکه فرمان حمله دریایی به یونان را صادر کرد، یکباره دریا را مواج یافت و نگران غرق شدن کشتی‌های سپاهیانش شد. بنابراین بر موج شلاق می‌زد که باب میل همایونی او باید فرمان ببرد و آرام بگیرد! فارغ از این که در رئیسی چنین نخوت پادشاهی اساسا قابل مشاهده نیست ولی از نظر روشی باید های او به همین سنت فرهنگی که چه بسا در ناخودآگاه تک تک ما ایرانیان است، بسیار نزدیک است. این سنت فرهنگی چه بسا در ناخودآگاه تک تک ما ایرانیان است، شده حکایت فرمان‌های دولت رییسی به تصور اینکه قانون طبیعت یا قانون بازار و... فرمان‌پذیر و دستوری‌ست دائم برای کنترل آن ها دستور صادر می کنند، حال آنکه بسیاری از مسائل مانند موج دریا دستورپذیر نیستند و اگر ندانی قواعد و علمشان چیست قادر نخواهند بود تاثیرات لازم را در جهت رفاه مردم بر آنان بگذارند، و هرج و مرج قیمت ها و ... راه خودشان را می‌روند.

  • نماینده مجلس: قبل از «آشتی با جهان» باید با «ملت آشتی» کنیم / «حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها» به‌رسمیت شناخته شود
  • هشدار درباره «کاهش مشارکت مردم» در نشست انتخاباتی اصولگرایان
  • پیشنهاد انتخاباتی غافلگیرکننده حزب موتلفه به شورای نگهبان
  • مقاومت علیه «انتخابات رقابتی» / جوان: نظارت استصوابی در مشارکت مردم «تاثیری ندارد»
  • فعال اصولگرا: قانون جدید انتخابات، «جمهوریت» نظام را نشانه رفته / این قانون، «پوست خربزه» زیر پای اصولگرایان است
  • مهاجری: تندروها با هدف‌گذاری «مشارکت حداقلی»، دنبال «حذف رأی مردم» هستند
  • ۲۱۶۲۱۱