شهر خبر

توضیحات وزارت آموزش و پرورش درباره یک گزارش منتشر شده در خبرآنلاین

توضیحات وزارت آموزش و پرورش درباره یک گزارش منتشر شده در خبرآنلاین

وزارت آموزش و پرورش به‌دنبال انتشار گزارشی درباره حواشی امتحانات نهایی و البته شیوه جدید سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها جوابیه‌ای به خبرآنلاین ارسال کرد.

به گزارش خبرآنلاین، گزارشی در تاریخ ۳ خرداد ۱۴۰۲ با عنوان « مافیای معدل پشت‌پرده آزمون مدارس؛/ «قرار بود کمر مافیای کنکور را بشکنیم اما خودمان شکست خوردیم » در این خبرگزاری منتشر شد که به مسائل مربوط به برگزاری آزمون‌های نهایی در مدارس و البته شیوه جدید سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها پرداخت. درپی انتشار این گزارش وزارت آموزش و پرورش جوابیه‌ای برای خبرآنلاین ارسال کرده که متن آن در ادامه آمده است.

«ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون، در پاسخ به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ ۰۳/۰۳/۱۴۰۲ باعنوان«مافیای معدل پشت پرده آزمون مدارس؛ / «قرار بود کمر مافیای کنکور را بشکنیم؛ اما خودمان شکست خوردیم » پاسخ مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش را به استحضارمی‌رساند:

انتقاد مطرح شده

پاسخ

ناتوانی وزارت آموزش‌وپرورش در برگزاری آزمون‌های نهایی: ...وزارت آموزش‌وپرورش با کدام زیرساخت و چگونه می‌تواند امنیت امتحانات نهایی را ۳۰ بار در سال تضمین کند؟... اجرای آزمون‌های نهایی برای آموزش‌وپرورش بسیار سخت است و این وزارتخانه زیرساخت‌های لازم برگزاری آزمون با این درجه اهمیت را ندارد. سیاست‌گذاران چیزی گردن وزارت آموزش‌وپرورش انداختند که توان اجرای آن را ندارد.

وزارت آموزش‌وپرورش سالیان متمادی است که باتکیه‌بر سرمایه انسانی خود آزمون‌های نهایی را برگزار می‌کند و تجربه آن محدود به سال جاری نیست؛ این تجربه نه‌تنها در این وزارت‌خانه بلکه در سایر نهادها و دستگاه‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ به‌نحوی‌که بخش عمده‌ای از انتخابات رسمی کشور، آزمون‌های سراسری (کنکور) و سایر آزمون‌های ملی توسط این وزارت انجام می‌شود.

لذا، القا ناتوانی دستگاه تعلیم‌وتربیت که بخش بزرگی از ظرفیت و سرمایه کشور می‌باشد، حاصلی جز تضعیف توان ملی ندارد.

در ضمن، اهمیت آزمون‌های نهایی موضوعی نوپدید و صرفاً حاصل تأثیر قطعی نتایج آن در پذیرش دانشگاه‌ها نیست؛ چرا که در سالیان گذشته و فعلی از این نتایج به‌عنوان ملاک فارغ‌التحصیلی دوره متوسطه نیز استفاده می‌شود.

لورفتن سؤالات: ... امروز شاهد لورفتن سؤال‌های آزمون‌های نهایی هستیم.

موضوعات لورفتن (قبل از آغاز آزمون) و انتشار سؤالات (پس از آغاز آزمون) متمایز از یکدیگر می‌باشند. در شرایطی که با اتخاذ سازوکارهای لازم لورفتن سؤالات غیرمحتمل است، انتشار سؤال در موارد معدود، پس از آغاز آزمون، در زمان حضور دانش‌آموزان در محل برگزاری و تحت مراقبت رخ می‌دهد. در این میان نکات حائز اهمیتی وجود دارد؛ نخست، انتشار سؤال عامل خدشه به صحت آزمون نیست، چرا که دانش‌آموزان تحت مراقبت بوده و امکان دریافت پاسخ را از خارج محل برگزاری آزمون ندارند. دوم، اختلاط انتشار سؤالات با موضوع لورفتن و ایجاد شبهه دسترسی شرکت‌کنندگان به سؤالات پیش از آغاز آزمون که توسط برخی از رسانه‌ها صورت می‌گیرد، سبب تشویش اذهان دانش‌آموزان و خانواده‌ها و سلب اعتماد عمومی به دستگاه‌های اجرایی کشور می‌شود. سوم، وزارت آموزش‌وپرورش تکلیف و رسالت مدیریت فضای مجازی و پیشگیری و برخورد با سوداگران را ندارد (این مسئله از طریق مراجع ذی‌ربط در حال پیگیری می‌باشد)

گسترش بی‌عدالتی و فعالیت سودجویان: مافیای جدیدی در نظام سنجش و پذیرش به وجود آمده تحت عنوان مافیای معدل، قرار بود کمر مافیای کنکور را بشکانیم؛ اما خودمان شکست خوردیم، یک شاخه دیگر از مافیای معدل مافیای مدارس غیرانتفاعی است.

سؤالات آزمون‌های نهایی کاملاً منطق بر کتب درسی است؛ بنابراین، دانش‌آموزان بدون نیاز به کلاس و یا محتوای غیررسمی می‌توانند با تمرکز بر محتوای کتاب نمره کامل را کسب نمایند؛ ازاین‌رو، ادعای مطرح شده ادله‌ای غیرقابل‌پذیرش است.

به‌کارگیری عوامل غیر در حوزه‌های اجرا: شاهد بودم مدیر مدرسه‌ای اسم معلم‌ها را به‌عنوان ناظر اعلام می‌کرد؛ اما روز برگزاری امتحان نهایی از جای دیگر به‌جای معلم دانشجو می‌آورد تا مراقب جلسه آزمون باشند.

این دعا خلاف واقع است. عوامل برگزارکننده آزمون‌ها بر اساس ابلاغ رسمی و با تأیید مراجع ذی‌ربط در حوزه‌ها به کار گرفته می‌شوند و این موضوع توسط ناظران در طول فرایند آزمون‌ها کنترل می‌شود.

۲۳۳۲۳۳