شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#آمریکا#کاخ سفید

ادعای دبیرکل ناتو: اوکراین در حال پیشرفت در عقب راندن روسیه است

ادعای دبیرکل ناتو: اوکراین در حال پیشرفت در عقب راندن روسیه است

ایرنا نوشت: «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد و مدعی شد که اوکراین در حال «پیشرفت» در حمله برای عقب راندن روسیه از سرزمین‌های این کشور است.

به گزارش از خبرگزاری فرانسه، دبیرکل ناتو ادعا کرد: اوکراینی‌ها در حال پیشرفت هستند.

استولتنبرگ، پیش از نشست ناتو در جولای در ویلنیوس پایتخت لیتوانی به واشنگتن سفر کرده است.

دبیرکل ناتو مدعی شد که حملات اوکراین به مواضع روسیه راهی برای به دست آوردن اهرم مذاکره است.

او گفت: «هرچه اوکراینی‌ها بتوانند سرزمین بیشتری را آزاد کنند، دست قوی‌تری در میز مذاکره خواهند داشت.»

بایدن نیز از استولتنبرگ که قرار است در پایان ماه اکتبر از سمت خود کناره گیری کند، استقبال کرد و گفت که واکنش ناتو به حمله روسیه به اوکراین، این ائتلاف را قوی‌تر کرده است.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به تعهدات ناتو گفت: "ما جناح شرقی ناتو را تقویت کردیم، به صراحت اعلام کردیم که از هر وجب خاک ناتو دفاع خواهیم کرد. تعهد آمریکا به ماده ۵ (حمله به یک عضو حمله به همه اعضا است) ناتو قاطع است.

بایدن گفت: «در نشست ماه آینده ما در لیتوانی، ما این پیشرفت بدست آمده را گسترش خواهیم داد.»

پیش از این، رئیس جمهور آمریکا احتمال اینکه دبیرکل بعدی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ممکن است یک انگلیسی باشد را رد نکرد و گفت متحدان باید در مورد نامزدهای دبیرکلی ناتو گفت وگو کنند.

بایدن گفت: باید ببینیم که زمان انتخاب انگلیس به عنوان دبیرکل ناتو فرا رسیده است و افزود که اعضای ناتو باید در مورد نامزدهای نقش رهبری گفتگو کنند.

وی دردر کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در کاخ سفید، در پاسخ به اینکه آیا وقت آن رسیده است که یک نفر از انگلیس به عنوان دبیرکل ناتو انتخاب شود؟ گفت: شاید.

گفته می‌شود که سوناک در تلاش است تا حمایت بایدن برای پیشنهاد بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به عنوان دبیرکل بعدی ناتو را جلب کند.

وزیر دفاع انگلیس برای تصاحب کرسی ریاست سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در پائیز امسال، که دوره ینس استولتنبرگ به پایان می‌رسد اعلام آمادگی کرده است. والاس که از سال ۲۰۱۹ طی سه دوره تغییر نخست وزیر در انگلیس، سکان وزارت دفاع این کشور را برعهده داشته است، در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمانی دی پی آ (DPA) از تمایلش برای تصاحب کرسی ریاست ناتو پرده برداشت. وی این سمت را جایگاهی "فوق العاده" توصیف کرد و گفت: من همواره گفته‌ام که این شغل مناسبی است و دوست دارم.

به نوشته گاردین کسانی که برای تصاحب کرسی ناتو رقابت می‌کنند عموماً سیاستمداران ارشد کشورهای عضو مانند نخست وزیر یا رئیس جمهوری پیشین هستند اما والاس به دلیل نقشی که او در حمایت نظامی از اوکراین ایفا می‌کند، خود را یکی از گزینه‌های مطرح برای تصاحب این سمت می‌بیند.

از سویی «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به ژاپن سفر کرده بود، در تلاش است تا نظر سران کشورهای شرکت کننده را نسبت به والاس جلب کند. او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی انگلیس رسماً از نامزدی والاس حمایت نکرد اما گفت که او «به‌دلیل نقشی که در حمایت از اوکراین ایفا کرده، مورد احترام سایر کشورها است».

«ینس استولتنبرگ» نروژی طی یک دهه گذشته ریاست ناتو را برعهده داشت و دیگر مایل نیست که در انتخابات دور بعد شرکت کند. گفتنی است که انتخاب رئیس جدید، معمولاً پشت پرده تصمیم گیری می‌شود.

310310