شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نمایشگاه

چه کسی حامی حقوق سهامداران است؟

چه کسی حامی حقوق سهامداران است؟

فردای اقتصاد: پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی فرصتی بود برای برگزاری پنل‌های تخصصی «فردای اقتصاد». در آخرین روز برگزاری این نمایشگاه، پنل «چه کسی حامی حقوق سهامداران است؟» با حضور «علیرضا توکلی کاشی»، «محمدعلی دهقان دهنوی» و «مهدی حیدری» برگزار شد.

در ابتدای این پنل، علیرضا توکلی کاشی در ارائه‌ای وضعیت بازده چهارساله بورس تهران را به صورت روزانه بررسی کرد. عدد حاصل از این بررسی اگر روی عدد یک قرار داشته باشد به معنای بازده صفر و بالاتر از عدد یک یعنی بازدهی مثبت. آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد این نمودار همواره در سطوحی بالاتر از یک مرتبه قرار داشته و میانگین آن روی ۱.۵ قرار دارد که به معنای بازده حداقل ۵۰ درصدی افراد در بازده چهار ساله. در تورم زدایی از این آمار، به جز در چند مقطع کوتاه در بیش از ۵۰ درصد مواقع بازده بیش از ۴۰ درصدی را شاهد بودیم. این موضوع نشان می‌دهد بازار سرمایه مستقل از کارهای حمایتی که اثرات کوتاه‌مدت دارد، در بلندمدت روند خود را طی کرده و بازدهی متناسب با تورم و دلار راه از آن سرمایه‌گذاران خود می‌کند. 

اما بایدها و نبایدها حمایت از سهامدارها چیست؟ چرا با وجود اینکه گفته می‌شود کار سازمان بورس دفاع از شاخص نیست، اما عملا تمام روسای سازمان وقت عمده‌ خود را به این کار اختصاص می‌دهند؟ آیا سهامداران این توقع را از سازمان دارند؟ «محمدعلی دهقان دهنوی» و «مهدی حیدری» در پنل «فردای اقتصاد» به این سوالات و پرسش‌های بیشتری در این خصوص پاسخ می‌دهند.

دیگر پنل‌های فردای اقتصاد در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی را از دست ندهید:

چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بازارها

آیا بورس ۹۹ تکرار می‌شود؟

اقتصاد دستوری و بورس