شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#دلار#میلیون دلار

حجم ارزپاشی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱

حجم ارزپاشی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱

فردای اقتصاد: بنا بر آماری که اخیراً‌ رئیس بانک مرکزی ارائه کرده است، طی سال ۱۴۰۱، بانک مرکزی ۴۵۲ میلیون دلار اسکناس ارز در بازار غیررسمی عرضه کرده است تا با این مداخله جلوی افزایش بیشتر نرخ ارز را بگیرد. مداخله‌ای که در شرایط بی‌ثباتی و انتظارات تورمی بالا دست کم از جهش‌های ارزی پیشگیری نکرد.

همان‌طور که از نمودار بالا مشخص است، مداخله بانک مرکزی از طریق اسکناس در سال ۱۳۹۶ به اوج خود رسیده و رقم ۷.۴ میلیارد دلار را ثبت کرده است. با این حال، عرضه حواله به جای اسکناس هم در بسیاری موارد وسیله مداخله بانک مرکزی بوده است. نمودار زیر ترکیب اسکناس و حواله را نمایش داده است. آماری از عرضه حواله در سال گذشته ثبت نشده اما مثلاً‌ سال ۱۳۹۰ با ۱۶ میلیارد دلار عرضه حواله، رکورددار است.

هر چند اطلاعات سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ ارائه نشده، اما از آنجا که در این سال‌ها همانند سال ۱۴۰۱، بانک مرکزی ذخایر چندانی برای عرضه نداشته، احتمالاً حجم عرضه‌شده چندان بالا نبوده باشد. بنابراین مجموع ۵۷ میلیارد دلاری که برای مداخله غیررسمی بانک مرکزی (مجموع اسکناس و حواله) طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ گفته می‌شود، احتمالاً از واقعیت دور نباشد.

حجم ارزپاشی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱