شهر خبر

قدیری ابیانه: شورای نگهبان جلوی ورود افراد ناباب به انتخابات را بگیرد!

قدیری ابیانه گفت: کسانی که با صندوق انتخابات قهر می کنند خود را از حق مشارکت در امور کشور محروم می کنند.

محمدحسن قدیری‌ابیانه، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با «اطلاعات‌آنلاین»  درباره الزامات انتخابات آینده گفت: در کشور ما بر خلاف کشوری مانند ترکیه، شرکت در انتخابات اجباری نیست، به همین سبب هر فردی در رأی دادن یا ندادن اختیار دارد. در کشور ما مانند اکثر کشورها شرکت‌کنندگان در انتخابات تعیین کننده افراد و نمایندگان هستند. حتی اگر این اکثریت یک درصد واجدان شرایط رأی دادن باشند.

پیشنهاد موتلفه به شورای نگهبان: تایید صلاحیت‌ها را به احزاب بسپارید!

مسئولان انتخابات مالک کشور نیستند/ کلید مشارکت بالا دست شورای نگهبان است

وی افزود: افرادی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، حق رأی خود را به سایر افراد شرکت‌کننده در انتخابات واگذار می‌کنند. افرادی که انتخاب می‌شوند؛ در تصویب قوانین، تنظیم بودجه، نظارت بر عملکرد مسئولان و مجریان نظارت دارند و تعیین‌کننده هستند. به همین سبب افرادی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند خودشان را از حق مشارکت در امور مختلف کشور محروم می‌کنند. 

وی با اشاره به برنامه دشمن برای انتخابات اسفند گفت: دشمنان همیشه تلاش می‌کنند که مانع از برگزاری پرشور انتخابات در ایران شوند. اگر بتوانند ادعای دروغی مانند سال 88 مطرح و انتخابات را قبول نکنند و به دروغ بگویند تقلب صورت گرفته و فتنه‌ بپا کنند. چراکه به طور معمول فتنه‌ها در کشورهای مختلف بیشتر در ایام انتخابات رخ می‌دهد. از جمله این فتنه‌ها می‌توان به انقلاب‌های رنگین اشاره داشت. فتنه 88 هم در زمان انتخابات شکل گرفت. آنان با ادعای دروغین تقلب در انتخابات جو روانی ایجاد کرده و توانستند، چندماهی کشور را ملتهب کنند و عده‌ای هم که فریب آنان را خورده بودند به خیابان‌ها آمدند. این در حالی است مدتی بعد خودشان اذعان کردند که تقلبی صورت نگرفته است.

این کنشگر سیاسی با اشاره به لزوم برگزاری انتخابات پر شور در کشور عنوان کرد: برای اینکه انتخابات پرشور برگزار شود، لازم است افرادی از جناح‌های مختلف برای این رقابت سیاسی نامزد شوند. شورای نگهبان هم باید افرادی را که حداقل صلاحیت‌ها را دارا هستند و سابقه سوء هم ندارند، تأیید کند.

وی افزود: به همین سبب برای داشتن انتخاباتی پر شور باید آگاهی مردم افزایش پیدا کند. آنان باید بدانند که با شرکت خود در انتخابات تعیین کننده وضعیت کشور هستند. افرادی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، نمی‌توانند وضعیتی که بر اثر انتخابات پیش می‌آید را نقد کنند. 

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم اظهار کرد: در انتخابات گذشته مجلس افرادی از جناح‌های مختلف سیاسی در کشور برای رقابت‌های سیاسی حضور داشتند و هر کدام از جریان‌ها فهرستی جداگانه ارائه دادند. جریان اصلاح‌طلبی هم مانند جریان اصولگرایی فهرستی ارائه داد که از بزرگان اصلاح‌طلب در آن حضور داشتند، اما رأی افرادی که در سرلیست آنان قرار داشتند، کمتر از برخی افراد بود که به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده بودند. 

وی در ادامه افزود: مشکل جریان اصلاح‌طلبی در کشور ما این است که افراد منتسب به این جریان نمی‌خواهند قبول کنند که پایگاه مردمی ندارند و به دلیل اینکه نمی‌خواهند چنین اعترافی کنند، می‌گویند که انتخابات سالم و آزاد برگزار نمی‌شود. این در حالی است که زمان ریاست‌جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی، آقای بشارتی از جریان اصولگرایی وزیر کشور بود، ما شاهد بودیم که در آن زمان خاتمی در انتخابات پیروز می‌شود، زمان خاتمی هم که وزارت کشور دست اصلاح‌طلبان بود، احمدی‌نژاد پیروز شد، زمان احمدی‌نژاد هم روحانی پیروز شد و زمان روحانی هم رییسی پیروز انتخابات می‌شود. این موضوعات نشان می‌دهد که نمی‌تواند در انتخابات تقلبی صورت گرفته باشد.

قدیری ابیانه در پایان خاطرنشان کرد: احزار و عدم احراز صلاحیت نامزدها به عهده شورای نگهبان است و این شورا باید خیلی جدی از این حق و وظیفه استفاده کند و جلوی ورود افراد ناباب در انتخابات را بگیرد. همچنین پیشنهاد من به این شورا این است که افراد دارای حداقل شایستگی‌ها را برای حضور در انتخابات تأیید صلاحیت کند و اگر هم واجد شرایط حداقلی نیستند آنان را بدون هیچ‌گونه چشم‌پوشی رد صلاحیت کند.