شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران

اولویت غیربرجامی بورس تهران

روح‌الله عسکرشهبازی، کارشناس بازار سرمایه و احسان طاهری، عضو تحریریه اقتصاد کلان فردای اقتصاد
اولویت غیربرجامی بورس تهران

فردای اقتصاد: بورس امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که در سه روز کاری گذشته روزهای سرخی را پشت سر گذاشت و بیش از ۶ درصد کاهش را تجربه کرده بود. کارشناسان عمده دلیل این اتفاق را ناشی از ریزش سنگین قیمت دلار در بازار آزاد عنوان کردند اما اکنون به نظر می‌رسد که شرایط کمی تغییر کرده باشد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با افزایش ۰.۴۵ درصدی همراه شد و به محدوده ۲.۱۵۵ میلیون واحدی رسید و شاخص هم‌وزن نیز با رشد اندک ۰.۰۹ درصدی روبرو شد. ارزش معاملات خرد سهام طی بازار امروز عدد ۷۰۹۶ میلیارد تومان را به ثبت رساند و شاهد خروج پول ۱۵۸ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

در بخش اول برنامه امروز همراه با روح‌الله عسکرشهبازی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روند این روزهای بورس تهران و چشم‌انداز آن پرداختیم. شهبازی اعتقاد داشت که روند این روزهای بورس تهران نزولی است و ارزش معاملات پایین نیز نشان می‌دهد که فعلا قدرت بالایی برای برگشت وجود ندارد. او عنوان کرد که به دلیل شناسایی سود توسط سهامداران میان‌مدت و همچنین ابهامات موجود، بازار سهام در کوتاه مدت سورپرایز خاصی برای سهامداران نداشته باشد و شاهد تشکیل یک روند صعودی قدرتمند نباشیم. وی پیش بینی می‌کند که شاخص بورس تا محدوده‌های دو میلیون و زیر آن کاهش داشته باشد و با افزایش جذابیت قیمت سهام، شاهد افزایش ارزش معاملات به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان باشیم و سپس روند صعودی قدرتمندی ایجاد شود و در غیر اینصورت احتمالا اصلاح زمانی مدت بیشتری به طول بیانجامد. شهبازی در ادامه به تاثیر نوسانات نرخ ارز بر معاملات بورس پرداخت و عنوان کرد که رابطه این دو بازار با یکدیگر به صورت مستقیم است اما از لحاظ زمانی به شکل یک به یک اتفاق نمی‌افتد و با تاخیر شاهد این موضوع خواهیم بود اما روند این روزهای بورس تهران بیشتر از روی هیجانات بود تا یک رفتار منطقی. وی در رابطه با مباحث افزایش خوش‌بینی به توافق هسته‌ای و خبرهای حول آن معتقد بود که این اتفاق به هرحال به نتیجه می‌رسد اما این موضوع در کوتاه مدت نخواهد بود و همچون سال‌های گذشته که وجود داشته، ادامه می‌یابد و فعلا ریسک آن بر اقتصاد کشور و بازار سرمایه خواهد ماند. او در همین رابطه افزود که متغیر مهم‌تر از مباحث برجام و نرخ ارز، تیم جدید وزارت صمت و دیدگاه و عملکرد آن‌ها به خصوص در صنعت خودروست زیرا این موضوع می‌تواند مسیر یک ساله بازار سهام را مشخص کند و به قطع شاهد تاثیر تصمیم‌گیری‌ها و سیاست این وزارتخانه بر روند معاملات خواهیم بود.

در بخش دوم برنامه همراه با احسان طاهری، عضو تحریریه اقتصاد کلان فردای اقتصاد، به بررسی آخرین وضعیت حباب سکه طلا به عنوان نماگر انتظارات تورمی پرداختیم. طاهری عنوان کرد که کاهش حباب سکه نشان می‌دهد که خوش‌بینی نسبت به اخبار سیاسی جدید، بیش از گذشته است. وی افزود که اخبار اخیر در رابطه با قوت گرفتن احتمال توافق سیاسی، باعث زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش انتظارات تورمی در بازارها شده است. یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری انتظارات تورمی، حباب سکه است که فاصله بین قیمت بازار سکه و ارزش ذاتی آن را نشان می‌دهد به این صورت که زمانی که مقدار این متغیر افزایش می‌یابد، فعالان بازار انتظار افزایش نرخ ارز و تورم را دارند و بالعکس. در اوایل اسفند ۱۴۰۱ و با رشد نرخ ارز در بازار آزاد به محدوده ۶۰ هزار تومان، حباب سکه به حدود ۴۰ درصد هم رسید اما اخیرا از محدوده ۳۳ درصد در ابتدای خرداد ماه به حدود ۲۳ درصد کاهش یافته است.  طاهری در ادامه به سیاست‌های جدید بانک مرکزی پرداخت و عنوان کرد که به نظر می‌رسد بانک مرکزی به دلیل هدف رشد اقتصادی، به دنبال افزایش نرخ بهره نباشد و نگاهی به وضعیت اوراق‌ بدهی‌های مختلف تاییدی بر این موضوع است. طاهری همچنین به آخرین اقدامات بانک مرکزی در پاسخ به درخواست پول بانک‌ها طی هفته‌های گذشته پرداخت و با اشاره به برآورده کردن تقریبا تمامی نیاز بانک‌ها عنوان کرد از آنجا که این اتفاق در زمان خوش‌بینی به بازگشایی‌های اقتصادی و سیاسی ایجاد شده است، به نظر می‌رسد که سیاستگذار پولی و بانکی امیدوار است که نیازهای دولت از محل آزادسازی‌های احتمالی پول‌های بلوکه شده ایجاد شود و فعلا بتواند نیاز بانک‌ها را برطرف کرده و مانع از رشد بیشتر نرخ بهره بین بانکی شود.