شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#دولت بایدن

بلینکن: دیپلماسی آمریکا گسترش «جاسوسی» چین را کُند کرده است

بلینکن: دیپلماسی آمریکا گسترش «جاسوسی» چین را کُند کرده است

ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سفر به پکن طی روزهای آتی گفت که دولت بایدن گام‌های دیپلماتیکی برداشته است که تلاش چین برای نمایش قدرت نظامی در سراسر جهان را کُند کرده است.

روز دوشنبه از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد واکنش واشنگتن به گزارش اخیر روزنامه وال استریت ژورنال که به نقل از مقام‌های ایالات متحده از تلاش جاسوسی جدید از سمت چین در کوبا خبر داده بود، سوال شد.

بلینکن گفت که تلاش‌های چین در کوبا بخشی از تلاش جهانی پکن برای گسترش حضور فرامرزی خود است و اینکه اقدامات ایالات متحده برای رسیدگی به این موضوع از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ نتایجی را به همراه داشته است. البته این دیپلمات ارشد واشنگتن اشاره‌ای نکرد که آن نتایج چه بوده است.

بلینکن با اشاره به جمهوری خلق چین گفت: «کارشناسان ما ارزیابی می‌کنند که تلاش‌های دیپلماتیک ما تلاش جمهوری خلق چین را کند کرده است.»

چین روز دوشنبه گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از کوبا به عنوان پایگاه جاسوسی را رد کرد.

بلینکن گفت که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا از ارتقای تأسیسات جمع‌آوری اطلاعات چین در سال ۲۰۱۹ در کوبا اطلاع داشت، اما تلاش‌ها برای رسیدگی به این موضوع «پیشرفت کافی به همراه نداشت.»

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که مقامات دولت بایدن در مورد تلاش‌های چین برای «گسترش لجستیک، پایگاه و زیرساخت‌های جمع‌آوری در خارج از آن کشور، به منظور ارائه و حفظ قدرت نظامی در فاصله دورتر از جمله ارتقاء وضعیت در کوبا، مطلع شده‌اند.»

آنتونی بلینکن گفت، بایدن به تیم خود دستور داده تا رویکرد مستقیم‌تری اتخاذ کنند که شامل تعامل با دولت‌هایی است که میزبانی از پایگاه‌های چینی و تبادل اطلاعات با آنها را در نظر دارند.

بلینکن گفت: «ما از آن زمان این رویکرد را بی‌ سر و صدا و با دقت اجرا می‌کنیم، اما به اعتقاد ما این‌ها نتایجی داشته است. من نمی‌توانم هر گامی را که برداشته‌ایم توضیح دهم اما این استراتژی با دیپلماسی شروع می‌شود.»

311311