شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تحریم‌ها
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

عضویت ایران در اتحادیه‌های اقتصادی قفل تحریم‌ها را می‌شکند

عضویت در اتحادیه‌های اقتصادی سهم ایران از فضاهای تجاری خارجی را افزایش می‌دهد، در نتیجه تحریم‌ها به شکل سابق باقی نخواهد ماند.

سیاوش غیبی پور، کارشناس مسائل اقتصادی درباره اهمیت همگرایی اتحادیه پایاپای آسیایی با سایر اتحادیه‌های اقتصادی به خبرنگار ایبِنا گفت: هر زمان که تمرکز بر حول یک ارز کمتر شود، تقاضا هم به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند. برهمین اساس وقتی تقاضا برای دلار در معاملات افت یابد، ارزهای جدید جان تازه‌ای می‌گیرند. به عبارتی؛ وقتی فعال اقتصادی این اطمینان را به دست آورد که توانایی استفاده از ارزهایی غیر از دلار را خواهد داشت، مسیر توسعه تجارت با پول‌های خارج از دلار هموار می‌شود.

 
وی در ادامه اضافه کرد: ایران به دلیل دسترسی به بازارهای مختلف و تعامل صادراتی و وارداتی، چنانچه بتواند بخشی از تقاضا را از یک ارز خارج سازد، این نوید را به بسیاری از فعالان اقتصادی خواهد داد که تقاضای داخلی و خارجی برای آن پول کمتر می‌شود و به‌راحتی می‌توانند بدون نگرانی‌های به وجود آمده، کار اقتصادی خود را پیش ببرند. اصولاً تقاضای زیاد برای یک ارز، قیمت را افزایش می‌دهد و ارزش ارز مقابل هم کاهش پیدا می‌کند.

 
این کارشناس مسائل اقتصادی دراین‌ رابطه یادآور شد: هر مقدار که تقاضا برای ریال زیاد شود، نشان‌دهنده جایگاه مناسب این پول در بازار است، تعاملات پایاپای اقتصادی در به‌وجودآمدن این وضعیت تأثیر خواهد داشت. اکنون تنگناهای اقتصادی وجود دارد که واقعاً ظالمانه است، زیرا یک طرف هر مدل که می‌پسندد روابط تجاری و پولی را تنظیم می‌کند و سایرین باید از آن تبعیت کنند؛ بنابراین هر میزان که خروج از تبعیت بیشتر شود، حال‌وروز اقتصادی سایر اعضا بهتر خواهد شد.

 

غیبی پور در ادامه تأکید کرد: بازارهایی که در نتیجه اتحادیه پایاپای آسیایی در حال ایجاد است، سبب می‌شود تا از میزان تسلط سیاسی و اقتصادی کشورهای جامع‌نگر کاسته شود و برهمین اساس روابط عادلانه‌تری بین کشورها شکل گیرد و به دنبال آن منافع و قدرت خرید هم‌افزایش خواهد گرفت.

 
وی دراین‌خصوص افزود: ایجاد تعادل در بازار پولی نیازمند آن است تا میزان تولید داخل، قدرت پول و صادرات مورد توجه قرار گیرد. درصورتی‌ که بازارهای یک‌جانبه یا چندجانبه تولید اطمینان برگشت پول را برای تاجر فراهم آورد، صادرات رونق می‌گیرد و مشکلات اشتغال برطرف می‌شود. علاوه بر این سهم کشور ما در فضاهای تجاری خارجی حفظ و صادرات تسهیل پیدا می‌کند، در نتیجه تحریم‌ها به شکل سابق باقی نخواهد ماند.

 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به تقویت تجارت بین کشورهای عضو، بیان کرد: نگرانی بسیاری از افرادی که مایل هستند کالایی را به کشور ما صادر کنند، برگشت پول است، ازاین‌جهت که به دلیل تحریم‌ها نقل‌وانتقال پول با مشکلاتی روبرو است. بر همین اساس بازارهایی که به‌واسطه اتحادیه پایاپای اقتصادی به وجود آمده، این دل‌نگرانی را برطرف می‌سازد. البته باید در نظر گرفت که دنیای تجارت هدف و بازارهای متعددی دارد، شاید بازار کشورهایی که اکنون با ما به لحاظ اقتصادی در ارتباط هستند، تمام انتظارات را برطرف نسازند، اما همان بخش پوشش داده شده هم می‌تواند سهمی برای توسعه اقتصادی داشته باشد.