شهر خبر

این سه ماده مخدر، نام ایران را جهانی کرده! /افغانستان بازهم رکورد زد

میزان بالای کشف سه نوع ماده مخدر، نام ایران را در جهان مطرح کرده است‌

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ دکتر اسکندر مومنی در نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیرانشورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان های سراسر کشور که با عنوان «برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۲ مبارزه با موادمخدر و تشریحبرنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران و ابلاغ و شرح برنامه های مراسم بزرگداشت هفته جهانی مبارزه با موادمخدر» برگزار شد،گفت: امروزه اعتیاد و مواد مخدر یک آسیب‌ بسیار مهم در پهنه گیتی است و همه مردم جهان با آن درگیر هستند.

وی با بیان اینکه همه شواهد و نتایج پژوهش‌ها حکایت از افزایش روند اعتیاد در دنیا است، افزود: بر اساس اعلام سازمان ملل ، حدود۳۰۰ میلیون معتاد در جهان وجود دارد و سالانه حدود ۵۰۰ هزار نفر در جهان به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دستمی‌دهند.

وی ادامه داد: در منطقه و در افغانستان طی دو دهه گذشته و با حمایت ناتو، تولید مواد مخدر در آن کشور، ۵۰ برابر بیشتر شده است وهمچنین بر اساس آمار رسمی سازمان ملل در سال گذشته، با روی کار آمدن طالبان، کشت و تولید مواد مخدر افزایش یافته است.

مؤمنی افزود: افغانستان رتبه اول تولید تریاک و رتبه دوم تولید مواد مخدر صنعتی و متامفتامین را دارد و همه شواهد نشان می‌دهد که درمنطقه و جهان با افزایش تولید و مصرف مواد مخدر مواجه هستیم.

وی بیان کرد: بدون برنامه محوری و تدوین درست برنامه‌ها و لحاظ آن‌ها در برنامه هفتم توسعه، نمی‌توان این حوزه را سامان داد، برایاینکه بتوانیم در برنامه هفتم توسعه گام‌هایی را برای رسیدن به آرمان‌ها بر اساس قانون اساسی داشته باشیم باید بدانیم که با یکبخشنامه و طرح کوتاه مدت به نتیجه نخواهیم رسید؛ بلکه باید برنامه جامع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم.

وی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران رتبه اول کشفیات را در دنیا دارد به طوری که بیش از ۹۰ درصد کشفیات تریاک، بیش از ۵۰درصد کشفیات مورفین و ۲۷ درصد کشفیات هروئین دنیا به جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد.

مؤمنی گفت: مبارزه با موادمخدر همراه با استفاده از امکانات فنی و شیوه‌های نوین و ضربه‌ به بنیان مالی قاچاقچیان موادمخدر بودهاست.

وی تصریح کرد: طی چهار سال گذشته، ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ده برابر شده و این دستاورد بزرگی در حوزه مقابله است،در حوزه درمان نیز از شیوه های نوین و داروهای جدید درمانی استفاده می‌شود که نتایح آن در سالهای آتی به ثمر می رسد.

دبیرکل ستاد با بیان‌ اینکه حوزه پیشگیری، اصلی ترین راهبرد ستاد است و تقریبا همه ظرفیت های فرهنگی کشور برای کمک در اینحوزه، اعلام آمادگی کرده اند، بیان کرد: یکی از ظرفیت های مهم کشور آموزش و پرورش است که از این ظرفیت در اجرای طرح یاریگرانزندگی استفاده شد و امروز شاهدیم که آهنگ رشد اعتیاد در بین دانش آموزان بر اساس اعلام آموزش و پرورش متوقف شده است و اینمهم از نتایج طرح‌هایی مانند یاریگران زندگی است.

مومنی ادامه داد: استفاده از گروه های مرجع از جمله خیرین در امر مبارزه با موادمخدر در دستور کار قرار گرفت و آنان به میدان آمدندو کارهای بزرگی انجام دادند. خیرین در استانهای تهران، مشهد، البرز و فارس به خوبی به میدان آمدند و امروز شاهد نتایج خوبی دراین استان‌ها هستیم.

 

در انتهای این نشست از دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و مازندران به دلیل عملکرد مطلوب در سال ۱۴۰۱ در حوزه مبارزه با مواد مخدر تقدیر شد.