شهر خبر

آینده سیاست خارجی ترکیه با کابینه جدید/ پوتین از دست اردوغان ناراحت است

آینده سیاست خارجی ترکیه با کابینه جدید/ پوتین از دست اردوغان ناراحت است

اردوغان اعلام کرده که ما راهبرد عضویت کامل در اتحادیه اروپا را دنبال می‌کنیم. البته این دو چهار سال است که مذاکرات برای عضویت در اتحادیه اروپا را تعلیق کرده اند. چرا که جمهوری قبرس و فرانسه خواسته انکارا را وتو کرده اند.

رجب طیب اردوغان در سال‌های اخیر سیاست‌خارجی تهاجمی‌تری را نسبت به گذشته اتخاذ کرده است. او ترکیه را به سمت ستیز با امریکا و غرب سوق داده و در کنار آن نتوانسته در شرق دوستی‌های نزدیکی برای آنکارا دست و پا کند. با همه اینها انتظار می‌رود که اردوغان یک بار دیگر سعی خود را برای عضویت در اتحادیه اروپا و تحکیم جای پای خود در ناتو به کار برد. او تلاش دارد تا در جنگ اوکراین بین مسکو و کی‌یف را بگیرد و در عین حال در ناتو بازیگری تعیین کننده باشد. از طرف دیگر نزدیکی به رژیم صهیونیستی از یک سو و راه آمدن با بشار اسد از سوی دیگر، از برنامه‌هایی است که انتظار می‌رود اردوغان در دور تازه قدرت‌گیری خود به آنها بپردازد.

در خبرآنلاین با سیدعلی قائم مقامی کارشناس مسائل ترکیه در مورد کابینه اردوغان و سیاست خارجی او به گفتگو نشسته ایم:

آینده سیاست خارجی ترکیه با کابینه جدید/ پوتین از دست اردوغان ناراحت است

کابینه ترکیه شامل ملی گراهای افراطی و همچنین ملی مذهبی ها می‌شود. می‌توان گفت که این کابینه راست ‌ترین کابینه در تاریخ ترکیه است که توسط اردوغان تشکیل شده. سه چهار نفر از این وزیران کابینه تبعه کشورهای اروپایی و انگلیس و امریکا هستند. رئیس بانک مرکزی تبعه آمریکاست و در شرکت های مالی ایالا متحده فعال بوده. البته او جزو کابینه نیست اما جزو کادر حکومتی به حساب می‌آید. محمد شمشک وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه تبع انگلیس است و قبلا هم وزیر بود و اردوغان او را کلک باز می‌دانست. اما بالاخره او دوباره ناچار شده تا شمشک را به وزارت انتخاب کند. یک خانم وزیر در امور خانواده هم تبعه دولت بلژیک است.

اردوغان اعلام کرده که ما راهبرد عضویت کامل در اتحادیه اروپا را دنبال می‌کنیم. البته این دو چهار سال است که مذاکرات برای عضویت در اتحادیه اروپا را تعلیق کرده اند. چرا که جمهوری قبرس و فرانسه خواسته انکارا را وتو کرده اند. هم اردوغان و هم ابراهیم کالین که رئیس استخبارات ترکیه شده، می‌گویند ما قطعه جدا نشدنی از ناتو هستیم. با این حال اختلافاتی با امریکا دارند. کارشناسان می‌گویند اگر انکارا می خواهد از این وضع اقتصادی نجات پیدا کند باید نرخ بهره بانکی را به ۴۰ درصد برساند و نرخ برابری لیر ترک به دلار را به ۲۵ دلار افزایش دهد. اردوغان نرخ بهره بانکی را به هشت و نیم درصد رسانده بود و میگفت با این کار تورم هم کاهش پیدا می کند ولی این کار نتیجه نداد. وزیر دارایی فعلی می گوید ما به نظام اقتصادی ارتودکس یعنی همان وضعیت قبلی باز می‌گردیم که اگر این اتفاق بیفتد نتیجه اش این است که انکارا به لیبرالیسم مطلق از نظر اقتصادی برمیگردد.

پوتین برای اینکه اردوغان پیروز شود ۲۵ میلیارد دلار بدهی ارزی ترکیه را به اینده موکول کرده بود. ترک ها باید این مبلغ را به روس ها بازپرداخت کنند. ترکیه از چین و عربستان و امارات و قطر هم ۳۰ میلیارد تومان سوآپ دریافت کرده است که باید آنها را پس بدهد. ذخیره بانکی ترکیه نفی ۶۰ میلیارد دلار است. اقتصاد ترکیه فلج شده و تا حدودی احتمال دارد که سیاست خارجی تهاجمی که دنبال می شد را تحت تاثیر قرار دهد.

: اردوغان می‌گوید روابط خود را با همسایگان گسترش می دهد و سیاست ایجاد موازنه بین روسیه و اوکراین را دنبال می‌کند. انکارا به گسترش ناتو خدمت خواهد کرد. اخیرا او کمک کرد و تایید کرد تا فنلاند به عضویت ناتو برسد. امریکا می‌گوید اگر اف ۱۶ می‌خواهید باید سوئد را هم جزوی از ناتو بدانید. ترکیه به عنوان یک کشور عضو ناتو حق وتو کردن عضویت یک عضو جدید را دارد. روسیه بابت عضو شدن فنلاند در ناتو از دست اردوغان ناراحت است. اما ۵۰ درصد گاز روسیه از روسیه وارد می‌شود و روس‌ها هم نمی خواهند بازار خود را در ترکیه از دست بدهند و صبر استراتژیک را دنبال می‌کنند. انکارا اعلام کرده می‌خواهد کانال استانبول را راه بیندازد و طرحی امریکایی است و باعث تقابل ترکیه با روسیه خواهد شد. البته چون حالا وضعیت اقتصادی ترکیه خراب است بعید می دانم بتواند این کانال را بدون سرمایه خارجی کلان به راه بیندازد. مخالفان اردوغان کاملا با چنین کاری مخالف هستند.

به گفته قائم مقامی اردوغان تلاش می کند روابط گسترده ای با تلاویو داشته باشد.در حال حاضر روابط اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی بیشتر از روابط ایران به ترکیه است. ترکیه بیشتر گاز ایران را وارد می کند و واردات و صادرات دیگر چندان عدد زیادی نیستند.

۳۱۱۳۱۲