شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#شورای امنیت#رئیس جمهور#کاخ سفید

واکنش شورای امنیت ملی کاخ سفید به سفر رئیس جمهور ایران به ونزوئلا

واکنش شورای امنیت ملی کاخ سفید به سفر رئیس جمهور ایران به ونزوئلا

مهر نوشت: هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به سفر رئیس جمهور ایران به آمریکای لاتین واکنش نشان داد.

به نقل از الجزیره، «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران، در واکنش به سفر رئیس جمهور ایران به آمریکای لاتین مدعی شد که تهران باید در خصوص اهداف سفر رئیس جمهور این کشور به آمریکای لاتین بیشتر توضیح دهد، اگرچه ما به کشورهای منطقه در این بخش از جهان نمی‌گوییم که باید با چه کسانی ارتباط داشته باشند و این موضوع بر عهده خود کشورها است؛ هرچند ما مسلماً نگران رفتار بی ثبات کننده ایران هستیم و به انجام تمهیدات برای مقابله با این رفتار ادامه خواهیم داد.

لازم به ذکر است که رئیس جمهور ایران که به دعوت رسمی همتای ونزوئلایی خود و به منظور توسعه روابط اقتصادی و سیاسی صبح روز دوشنبه عازم این کشور شده است، دقایقی قبل در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال نیکلاس مادورو قرار گرفت. در این مراسم جمعی از اقشار مختلف مردم کاراکاس نیز حضور داشتند و در بدو ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران به کاخ ریاست‌جمهوری با در دست داشتن پرچم‌های ایران و ونزوئلا از آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و هیئت عالی‌رتبه همراه استقبال کردند. در این مراسم، پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و ثبت عکس یادگاری، رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را به یکدیگر معرفی کردند. در حین نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران جمعی از کودکان و نوجوانان ونزوئلایی سرود ملی کشورمان را با زبان فارسی همخوانی کردند. در اولین بخش از برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به «ونزوئلا»، ایشان با اهدای تاج گل به مقبره «سیمون بولیوار» ادای احترام کرد.

در این سفر، علاوه بر گفتگوهای مشترک، میان هیئت‌های عالیرتبه و مذاکراتِ خصوصی رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا، اسنادِ همکاریهای دوجانبه هم به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید. دیدار و گفتگو با رئیس مجلس ملی ونزوئلا و نشست با فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور نیز، از دیگر برنامه‌های رئیسی در این سفر است.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری خود همچنین به موضوعات دیگری نیز اشاره کرد. از جمله کربی درباره تحولات سودان گفت: «ما همچنان خواهان آتش بس در سودان و انتقال به حکومت غیرنظامی هستیم و می خواهیم هر دو طرف سلاح های خود را زمین بگذارند.»

کربی همچنین با تکرار دوباره ادعای جاسوسی چین در کوبا گفت: «ما تلاش چین برای جمع‌آوری اطلاعات از کوبا را جدی می‌گیریم و توانایی محافظت از اسرار خود را داریم، در عین حال ما نگرانی های خود را در مورد فعالیت های جاسوسی چین به دولت کوبا رساندیم.»

درباره تحولات فلسطین نیز، کربی گفت: «ما نگرانی های خود را به وضوح در مورد شهرک سازی های اسرائیلی بیشتر در کرانه باختری ابراز کرده ایم. ما نمی‌خواهیم اقدامات اسرائیل را ببینیم که تنش را افزایش می‌دهد و رسیدن به راه‌حل دو کشور را دشوار می‌کند.»

این مقام آمریکایی درباره تحولات شرق آسیا وتایوان نیز اظهارنظر کرد و گفت: «شرایط فعلی در تایوان نیازی به بازنگری در سیاست ما در خصوص تخلیه شهروندانمان از مکان‌های درگیری ندارد.»

310310