شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#کره شمالی#دوشنبه

کره شمالی و روسیه متحد شدند؟

کره شمالی و روسیه متحد شدند؟

یورونیوز: به گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی، کیم جونگ اون در این پیام متعهد شده است که همکاری‌های استراتژیک با روسیه را برای آنچه هدف مشترکِ ساختن یک کشور قدرتمند خوانده شده، تقویت کند.

این پیام به مناسبت روز ملی روسیه و به نشانه «حمایت» از مسکو و «همبستگی کامل» با ولادیمیر پوتین در تصمیم برای حمله به اوکراین ارسال شده است.

در بیانیه منتشر شده توسط خبرگزاری مرکزی کره شمالی به شکلی صریح از حمله به اوکراین یا دخالت مسکو در این درگیری نظامی اشاره نشده، اما در عوض به صراحت «تصمیم خوب و رهبری ولادیمیر پوتین (...) برای خنثی کردن تهدیدهای فزاینده نیروهای متخاصم» تمجید و ستایش شده است.

در بخشی دیگر از پیام کیم جونگ اون برای ولادیمیر پوتین آمده است که مردم کره شمالی «حمایت و همبستگی کامل خود را با مردم روسیه در مبارزه بی‌امان برای حمایت از آرمان مقدس حفظ حقوق حاکمیتی، توسعه و منافع کشورشان در برابر اعمال خودسرانه و اقتدارگرایانه امپریالیست‌ها» ابراز می‌کنند.

کره شمالی آنچه در اوکراین می‌گذرد را «جنگ نیابتی» آمریکا با هدف نابودی روسیه می‌داند و کمک‌های نظامی غرب به کی‌یف را در این جنگ محکوم می‌کند.

واشنگتن ماه ژانویه گذشته کره شمالی را به کمک تسلیحاتی و موشکی پیونگ‌یانگ به شبه‌نظامیان «واگنر»، گروه پیمانکاری نظامی روسیه که نقش اصلی را در تصرف شهر باهموت برعهده داشت، متهم کرده بود؛ اتهامی که پیونگ‌یانگ آن را رد کرد.

ایالات متحده سپس در ماه مارس مدعی شد که بر اساس شواهدی که در اختیار دارد مسکو در ازای کمک‌های غذایی به کره شمالی به دنبال دریافت کمک‌های تسلیحاتی از این کشور برای تقویت بنیه نظامی خود در جنگ علیه اوکراین است.

روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، مدت‌هاست که تحریم‌های جدید پیشنهادی علیه کره شمالی به دلیل برنامه هسته‌ای و آزمایش‌های مکرر موشکی این کشور را وتو کرده است.