شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#واردات

ورود سازمان بازرسی به واردات کالاهای مشابه تولید داخل

ورود سازمان بازرسی به واردات کالاهای مشابه تولید داخل

یکی از چالش های اصلی دولت ها در سالهای اخیر واردات بی رویه کالاهایی است که در داخل تولید می شوند  و اکنون که به تعبیر رهبر انقلاب، کشور درگیر  جنگ اقتصادی است و هدف دشمن ایجاد نارضایتی از طریق فشار اقتصادی بر مردم است، واردات کالاهای مشابه تولید داخل و متعاقب آن بیکار شدن کارگران ایرانی، اقدامی در جهت تامین منافع دشمنان نظام است.

به گزارش خبرآنلاین ،دولت سیزدهم با رویکرد انضباط ارزی و جلوگیری از خروج ارز روی کار آمد اما در وزارت صمت که متولی اصلی این امر است فقط واردات خودرو عامل خروج ارز تشخیص داده شد اما ورود کالاهای پایه که در کشور تولید می شوند هیچ مشکلی نداشت.

این روند آنچنان گسترده شد که هفته گذشته ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری به صورت مستقیم معاونت صنایع عمومی وزارت صمت را مسئول این نابسامانی دانست.
خدائیان در این نشست گفت: امروز هم دولت از "حمایت از تولید" صحبت می‌کند، هم قوه قضاییه و هم مجلس شورای اسلامی، اما زمانی که پای صحبت کارآفرینان و تولیدکنندگان می‌نشینیم همه گله‌مند هستند.
وی با اشاره به شکایت های رسیده و بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان این سازمان گفت:کسانی که باید از تولید حمایت کنند، ثبت سفارش کرده و برای واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، ارز تخصیص می‌دهند.
پس از این اظهارات بود که احد آزادی خواه نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که سازمان بازرسی کل کشور بر علیه برادران معاون وزیر صمت اعلام جرم کرده و اتهام وی اخلال در روند تولید اعلام شده است.
محمد رضا ضیایی، عضو هیات مدیره صادرکنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارو اعلام کرد: رقمی معادل ۳ تا ۴ میلیون یورو واردات مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی صورت گرفته که تمام آنها در داخل کشور تولید می شود.
وی ادامه داد: بخشی از این واردات مربوط به یونیت دندانپزشکی بوده که ما با بهترین کیفیت آن را در داخل کشور تولید میکنیم اما متاسفانه روند اجازه واردات و ثبت سفارش به گونه ای بود که ما وقتی کالا ترخیص شد متوجه واردات آنها شدیم.
این درحالیست که ۷ تولید کننده تجهیزات پزشکی طی نامه ای به مجلس و بازرسی کل کشور به این امر اعتراض کردند و خواستار برخورد قانونی با مدیران وزارت صمت شدند.
در بخش منسوجات نبافته نیز با اینکه علاوه بر تامین نیاز کشور صادرات نیز داشته ایم مجوز واردات برای یک شرکت خاص صادر شد.
مدیران این شرکت که سابقه محکومیت جعل اسناد داشته و در دادگاه محکوم شده است علاوه بر ثبت سفارش بیش از شش هزار تن منسوج نبافته و واردات قطعی ٢٣٠٠ تن به دنبال ثبت سفارش و واردات مجدد کالای مشابه تولید داخل هستند.
نیما بصیری رئیس سابق انجمن صنایع سلولزی و نایب رئیس اتاق بازرگانی قزوین در گفتگو با خبرنگار.... با بیان اینکه کشور نیازی به واردات منسوج نبافته ندارد گفت: طبق نظر سازمان استاندارد هم اکنون در کشور منسوج نبافته با استانداردهای بین المللی و حتی فراتر از آن تولید می شود. کیفیت بالای محصولات تولیدی داخلی سبب شده که شرکت های خارجی برای خرید منسوج نبافته ایرانی رقابت کنند اما متاسفانه پتروشیمی های کشور مواد اولیه ما را تامین نمی کنند. مواد اولیه این صنعت تماما در داخل تولید می شوند و ظرفیت کارخانه ها خالی است اگر ترتیبی اتخاذ شود که مواد اولیه کارخانجات تامین شود خیلی راحت می توانیم برای کشور ارز وارد کنیم زیرا تولید منسوج نبافته ایران در منطقه برند شناخته شده ای است و مشکلی بابت صادرات آن نداریم.
این در حالیست که هفته گذشته چند جلسه بین نزدیکان علی آبادی وزیر پیشنهادی وزارت صمت با مدیران سازمان بازرسی کل کشور و برخی از روسای تشکل ها و انجمن ها برگزار شده و به نظر میرسد در صورت رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی شاهد تغییرات گسترده ای در معاونت های وزارت صمت خواهیم بود.

35220