شهر خبر

لاپید علیه نتانیاهو در دادگاه فساد مالی شهادت داد + فیلم

تاکنون بیش از 40 شاهد از جمله برخی از نزدیکترین معتمدان پیشین نتانیاهو در دادگاه علیه وی شهادت داده اند.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی روز دوشنبه علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، در محاکمه فساد او در قدس اشغالی شهادت داد.

یائیر لاپید، نخست وزیر پیشین و رقیب اصلی نتانیاهو، در یکی از سه پرونده علیه نتانیاهو شهادت داد. در کیفرخواست آمده است نتانیاهو از موقعیت قدرت خود برای پیشبرد منافع یک فعال هالیوود، آرنان میلشان در قالب مبادله هدایا استفاده کرد که نشان‌دهنده تضاد بین وظایف عمومی نخست وزیر و دوستی شخصی وی است.

بر اساس کیفرخواست، نتانیاهو برای انجام امور مرتبط با میلشان شخصاً وارد عمل شد. او از جمله از مقامات آمریکایی درخواست کرد مجوز اقامت میلشان در ایالات متحده تمدید شود و مقررات رژیم صهیونیستی نیز برای معافیت مسافران اسرائیلی از اعلام درآمد خارجی‌شان در زمان طولانی‌تری به اجرا گذاشته شود.

نتانیاهو، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نکات مربوط به تخلف را رد می‌کند و می‌گوید در راستای منافع شخصی میلشان عمل نکرده و حتی گه‌گاه علیه وی اقدام کرده است. او می‌گوید رد و بدل شدن هدایا تنها اقداماتی دوستانه بود.

انتظار می‌رود میلشان اواخر این ماه در یک تماس ویدیویی از لندن، محل اقامتش، در این پرونده شهادت دهد.

در این محاکمه که در ماه مه 2020 آغاز شد، بیش از 40 شاهد دادستان از جمله برخی از نزدیکترین معتمدان پیشین نتانیاهو که علیه نخست‌وزیر وارد عمل شده اند، حضور داشته اند. گزارش‌های شاهدان نه تنها سه مورد تخلف وی را روشن می‌کنند، بلکه جزئیات حساسی را در مورد شخصیت نتانیاهو و شهرت خانواده‌اش برای بهره بردن از انبوه مالیات‌دهندگان و حامیان ثروتمندش فاش کرده‌اند.

نتانیاهو به کلاهبرداری، نقض اعتماد و دریافت رشوه در سه پرونده جداگانه و با حضور فعالان رسانه‌ای قدرتمند و همکاران ثروتمند متهم شده است.

منتقدان می‌گویند نتانیاهو در مسیر تضعیف دادگاه‌ها و تغییر سیستم قضایی برای یافتن راه فرار از محاکمه‌اش حرکت می‌کند.